Libretto-blog: Net opera, maar dan echt
De redactie van Place de l’Opera schreef voor het nieuwe operaboek Libretto 184 pagina’s vol over het aanstaande operaseizoen. In de Libretto-blog geven we de komende tijd voorproefjes van de inhoud. Aflevering 4: als operaverhalen en het echte leven elkaar overlappen…
De meeste operalibretti bieden een boeiende mix van fantasie en realiteit. De verwikkelingen waarin de personages belanden zijn lang niet altijd geloofwaardig, evenmin als veel van de plots en plotselinge happy ends. De personages zelf zijn daarentegen vaak heel herkenbaar, wat ook verklaart waarom hun emoties en worstelingen zo’n impact hebben op publieken van alle tijden en alle plaatsen.
De Amerikaanse sopraan Lisette Oropesa is een uitzonderlijk voorbeeld van iemand in wier leven opera en realiteit elkaar bijzonder dicht naderen. Dat bleek toen ik haar deze zomer uitgebreid sprak in Amsterdam.
We zaten aan de Amstel, vlak bij De Nationale Opera, waar ze op dat moment in Falstaff zong. Het gesprek ging vooral over de Gilda die ze op 14 maart 2015 bij de NTR ZaterdagMatinee komt zingen. Gaandeweg vertelde ze openhartig het verhaal over haar inmiddels overleden vader. Wat bleek: in werkelijk alles leek hij op Verdi’s beroemde karakter Rigoletto. Toen ze jaren geleden kennismaakte met de opera, sloeg het verhaal dan ook in als een bom. “Het maakte me wekenlang depressief”, vertelde ze.
Deze onvoorziene ontboezeming leidde tot het artikel Lisette Oropesa: een echte dochter van Rigoletto. Een verhaal over haar emotionele band met Rigoletto, maar natuurlijk ook over de fraaie carrière die ze de afgelopen jaren bij de Metropolitan Opera in New York begon en inmiddels wereldwijd uitbouwt. Want los van het bijzondere persoonlijke verhaal is Oropesa ook gewoon een fantastische zangeres. Hieronder een illustratie. Ze zingt het bekende ‘Caro nome’ uit Rigoletto:
Bent u benieuwd naar het hele verhaal van Lisette Oropesa? Koop dan nu het operaboek Libretto!