Achtergrond

James Levine in 15 quotes

Het grote publiek kent haar sterren vaak enkel door quotes. Quotes die niet altijd waarheidsgetrouw zijn, maar die wel bepalend zijn voor het beeld van de massa. En dus niet onbelangrijk. In deel negen van een zomerserie 15 quotes van en over James Levine.

James Levine (foto: Jörg Meyer).

James Levine werd geboren in 1943 in Cincinnati. Hij speelde op jonge leeftijd al op hoog niveau piano, maar maakte uiteindelijk carrière als dirigent. Na banen in onder meer Philadelphia en Chicago werd hij in 1973 chef-dirigent van de Metropolitan Opera. In 1976 werd hij tevens muzikaal directeur. Dat is hij vandaag de dag nog steeds, wat hem met voorsprong de langstzittende chef in New York maakt.

,,Ik zeg soms dat de muziek mij koos, omdat ik me geen leven zonder kan herinneren. (…) Als ik om me heen kijk naar andere beroepen in de wereld, lijkt het dat een leven in de muziek het mooiste leven is dat ik me voor kan stellen.”
James Levine.

,,Ik groeide op in een tijdperk waarin een orkest een schatkist was. En ik werk nog steeds met orkesten op de manier waarop ik met ze werkte toen ik jong was.”
James Levine.

,,Ik had het geluk dat ik de juiste mentors en leraren ontmoette op het juiste moment.”
James Levine.

,,Kunst is nooit een populariteitswedstrijd geweest.”
James Levine.

,,Nu grote orkesten over de hele wereld ingenomen worden door verschillende soorten crises en omwentelingen, moeten we ons ervan verzekeren dat we de nieuwe generatie grootbrengen.”
James Levine.

,,Ik kan me voorstellen dat ik voor altijd met dit ensemble en deze organisatie zal werken.”
Levine over de Metropolitan Opera.

,,Het was niet zo dat ik ooit wist dat ik 20 jaar lang bij de Met zou blijven. Of 30 jaar, of 40 jaar, of iets in die geest. (…) We hadden simpelweg een fenomenale huwelijksreis, die maar bleef doorgaan.”
Levine over de Metropolitan Opera.

,,Dat was de meest opwindende voorstelling die ik gespeeld heb sinds Karajan ons dirigeerde.”
Concertmeester Raymond Gniewek na het debuut van de 27-jarige Levine bij de Met, met een voorstelling van Tosca.

,,Er zit geen enkele zwakke sectie in dit orkest. Dat is absoluut te danken aan James Levine.”
Renée Fleming over Levine en het orkest van de Metropolitan Opera.

,,Ik heb een groot probleem met dirigenten die veel gebaren. (…) Er bestaat geen relatie tussen de gebaren en wat een orkest zal doen.”
James Levine.

,,Een orkest moet in staat zijn in iedere stijl met maximale expressiviteit en communicatieve kracht te spelen. De enige manier waarop je dat kan doen, is – zoals Verdi zei – met een vijl te werk gaan, iedere dag, stukje voor stukje, totdat de collectieve kwaliteiten van het orkest te voorschijn komen.”
James Levine.

,,Als het orkest naar mij kijkt, wil ik dat ze een volledig betrokken persoon zien, die reflecteert wat we hebben gerepeteerd en wiens functie het is om het hen mogelijk te maken het te doen.”
James Levine.

,,Het was een buitengewone ervaring. Ik wilde altijd al met hem werken. Zo veel mensen hadden me verteld: ‘hij is een zanger-dirigent, hij houdt van zangers’. En het is waar! Ik bewonder hem zo enorm. Voor mij was dat het hoogtepunt: met Levine werken, hem zien werken met niet alleen de zangers, maar ook het orkest, en de manier waarop hij – met vriendelijkheid, generositeit en gratie – de muzikale voorstelling krijgt die hij wil en iedereen zover krijgt dat ze doen wat hij wil dat ze doen…”
Adrianne Pieczonka over haar roldebuut als Amelia in Simon Boccanegra, onder Levine.

,,Levine is een man met een bijna onvoorstelbaar muzikaal intellect. Hij praat tegen het operaorkest alsof hij en het orkest een afzonderlijk karakter in de opera spelen. Hij kan zeggen: ‘We spelen ons karakter niet correct’. Hij praat op zo’n hoog niveau, en toch ontrafelt hij de mysteries van de muziek. Het was een ongelofelijke ervaring.”
David Cangelosi over zijn eerste samenwerking met James Levine, bij zijn debuut bij de Met in Das Rheingold.

,,Hij is niet alleen een vooraanstaand dirigent en een onuitputtelijke bron van inspiratie voor het orkest, maar ook een gepassioneerd leraar.”
Het Verbier Festival Orchestra over Levine, laureaat-dirigent van het orkest.

Vorig artikel

Costello vervangt Villazón in Wenen

Volgend artikel

Prokofjev opent jubileumseizoen Matinee

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.