Het seizoen van: Nora Fischer
Aan het begin van het nieuwe seizoen laat Place de l’Opera vier mensen uit de wereld van opera en muziektheater aan het woord. Wat gaan ze zelf doen en naar welke voorstelling van anderen kijken ze uit? In deel drie: Nora Fischer.
Nora komt uit een milieu waarin klassieke muziek heel belangrijk is. Haar vader, Iván Fischer, is dirigent en hij is niet het enige familielid dat in de muziek werkt.
Vanuit die achtergrond ging Nora aanvankelijk de weg op van de klassieke zang. Ze kreeg lessen van Maarten Koningsberger en ging later naar het Conservatorium. “Maar ik kwam er al snel achter dat ik zo veel meer interesses had, in andere muzieksoorten, andere kunstvormen. Ik wilde vooral de dingen net even anders doen. Die hele klassieke aanpak van zang was gewoon niet mijn ding, maar ik wilde wel heel graag zingen.”
Een studieloopbaan op het conservatorium werd voortijdig afgebroken. “Het werd snel duidelijk dat die richting niet voor me zou werken. Ik ben zo half-half van het conservatorium afgetrapt, maar ik was eerlijk gezegd ook geen makkelijke leerling.”
Nora Fischer leerde een hele andere benadering van zingen en stemgebruik in Kopenhagen, bij het Complete Vocal Institute. “De filosofie daar is dat de docenten zelf ‘geen smaak’ hebben, maar je voortdurend vragen wat jij wilt. Vervolgens helpen ze je technisch dat te realiseren. Dat was een openbaring. Het dwong me zelf te bedenken wat ik wil zeggen.”
Met nog een diploma op zak van de masteropleiding ‘New Audiences and Innovative Practice’ legde ze de basis voor een werkpraktijk die niet over gebaande paden gaat. “Het was een moeilijk pad, omdat er eigenlijk geen pad was. Ik ben wel trots dat ik het heb volgehouden. Het begint nu te lopen en ik kan de vruchten ervan plukken.”
Ayre
Nora’s agenda voor het komende seizoen is zeer goed gevuld. “Ik heb niks te klagen, maar dat komt echt doordat ik heel erg bij mezelf ben gebleven. Dat pikken mensen op. Ze zullen me niet vragen voor de standaard dingen. Ik heb werk en ik ben heel gelukkig met hoe het nu gaat.”
Dit seizoen zijn er nog enkele uitvoeringen van een project dat ze tijdens haar masteropleiding heeft opgezet: Ayre. Licht speelt daarin een grote rol: “Ik heb een enorm zwak voor lichtontwerp, maar licht leidt soms erg af in het theater. Ik wilde iets maken waarbij het licht en de uitvoering van het stuk, Ayre van de componist Osvaldo Golijov, elkaar versterken.”
Voor het lichtontwerp zocht Nora samenwerking met lichtontwerper Alex Brok en voor de muziek vroeg ze Asko|Schönberg. Hieronder de trailer:
Eigen tournee
Aan het einde van dit seizoen zingt Nora Fischer samen met de New Yorkse jazzzangeres Lori Cotler in de video-opera The News van Jacob ter Veldhuis, bij de Nationale Reisopera. Verder maakt ze als genomineerde voor de Dutch Classical Talent Award een eigen tournee. “Dat wordt echt mijn kindje, ik ga het op mijn manier aanpakken.”
Naast pianist Daniël Kool heeft ze de hulp ingeroepen van andere musici, waaronder theorbe-speler Mike Fentross. Niet voor de hand liggend (maar Nora Fischer houdt van het onvoorspelbare) is verder haar vraag om medewerking aan Metropole Orkest-dirigent en -arrangeur Jules Buckley. “Ik ben al jaren fan van zijn werk en hij wilde wel samenwerken.”
“Wat ik ga proberen is de klanken van honderden jaren muziek bij elkaar brengen. Dus juist niet uit één periode. Ik wil mensen een totaalervaring van muziek geven. Als het aan mij ligt, krijgen de bezoekers geen programmaboekje. Ik heb het liefst dat mensen de zaal in gaan en het dan over zich heen laten komen.”
Tip
Haar keuze voor de tip van komend seizoen is net zo weinig voor de hand liggend als haar eigen werk. Ze vertelt hoe ze een paar weken geleden tijdens een werkweek in het kader van haar nominatie voor de Dutch Classical Talent Award bij Katrien van Beurden en Dagmar Slagmolen de groep Theatre Hotel Courage ontdekte.
“Katrien is artistiek leider van het internationale hedendaags commedia dell’arte-gezelschap Theatre Hotel Courage. Dat gezelschap reist de komende jaren de wereld rond met het Hotel Courage-project. In verschillende landen creëren ze met lokale acteurs een denkbeeldige kamer uit een hotel. Ze stellen de vraag: als de wereld een hotel zou zijn, wat is dan jullie plek in het hotel?”
“Om de paar maanden presenteren ze in Amsterdam een locatie uit het hotel met twee acteurs van het laatste land waar ze geweest zijn. Afgelopen september maakte ik mee dat twee Palestijnse acteurs overkwamen uit het vluchtelingenkamp van Jenin, waar Hotel Courage afgelopen mei was. Zij creëerden een scène vanuit de keuken, waar de oude vluchteling Ouda, als de stress in de keuken toeslaat, zich het verleden herinnert. In de flashbacks zong ik de stem van zijn moeder.”
Meer informatie is te vinden op de website van Hotel Courage.
Informatie over de tournee van de Dutch National Talents-genomineerden vindt u op www.dutchclassicaltalent.nl.
Nora Fischer staat centraal in één van de komende uitzendingen van Vrije Geluiden van de VPRO-tv. Het programma wordt uitgezonden op zondag 6 oktober 2013.
3Reacties
Een opmerking, die hier wellicht niet eens hoort:
Jenin is geen vluchtelingenkamp, het is een moderne stad met meer dan 40 duizend inwoners
http://en.wikipedia.org/wiki/Jenin
Wij hebben er net een maand gewerkt. Er is Jenin stad en aan de rand het vluchtelingenkamp
P.S Wat een mooi artikel en een geweldige zangeres!