Seizoen NTR ZaterdagMatinee 2014/2015
Tien opera’s presenteert de NTR ZaterdagMatinee in zijn nieuwe seizoen, dat als thema ‘Italia mia!’ heeft meegekregen. Op het programma staan onder meer Rigoletto, Die Entführung aus dem Serail, Mazeppa en Zaïs. Lees verder voor alle details.
De NTR ZaterdagMatinee is een concertserie van de Stichting Omroep Muziek, de NTR en AVROTROS, die iedere zaterdagmiddag een concert organiseert in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Alle concerten worden live uitgezonden op Radio 4.
Het komende seizoen van de Matinee focust op Italië, dat in de seizoensbrochure wordt omschreven als “het beloofde land van de muziek”, “het muzikaal Utopia door de eeuwen heen” en “een bron voor de kunsten, die sinds de Renaissance eigenlijk nooit opdroogde”.
De bekende Operaserie van de ZaterdagMatinee telt volgend seizoen vijf concerten, waaronder twee double bills. Daarnaast vallen er twee opera’s in de serie Oude Muziek en één in de serie Hedendaags.
Er staat een aantal premières op de planning. Das Floss der Medusa van Hans Werner Henze en La finta ninfa van Vivaldi zullen voor het eerst worden opgevoerd in Nederland en het opdrachtwerk Spinoza’s Destiny van de Nederlandse componist Theo Loevendie zal zijn wereldpremière krijgen.
Hieronder de volledige programmering:
Mazeppa (Tsjaikovski)
13 september 2014
Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor
Dirigent: Alexander Vedernikov
Solisten: Lado Atanelli, Vitalij Kowaljow, Gelena Gaskarova, Vsevolod Grivnov, e.a.
Die Entführung aus dem Serail (Mozart)
20 september 2014
Akademie für Alte Musik Berlin en Cappella Amsterdam
Dirigent: René Jacobs
Solisten: Robin Johannsen, Mari Eriksmoen, Daniel Behle, Julien Prégardien, e.a.
Spinoza’s Destiny (Leovendie) en Oedipus Rex (Stravinsky)
11 oktober 2014
Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor
Dirigent: Markus Stenz
Solisten: Tim Mead, Katrien Baerts, Marcel Reijans, Khachatur Badalyan, Janina Baechle, Andrew Schroeder, e.a.
Zaïs (Rameau)
15 november 2014
Les Talens Lyriques en Choeur de Chambre de Namur
Dirigent: Christophe Rousset
Solisten: Julian Prégardien, Marie Arnet, Benoît Arnould, Amel Brahim-Djelloul, e.a.
Das Floss der Medusa (Henze)
22 november 2014
Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor, Vlaams Radiokoor en Nationaal Jeugdkoor
Dirigent: Markus Stenz
Solisten: Roman Trekel, Lenneke Ruiten, e.a.
Rigoletto (Verdi)
14 maart 2015
Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor
Dirigent: James Gaffigan
Solisten: Dimitri Platanias, Arnold Rutkowski, Lisette Oropesa, Carlo Lepore, J’nai Bridges, e.a.
La fida ninfa (Vivaldi)
18 april 2015
La Cetra en Barockorchester Basel
Dirigent: Andrea Marcon
Solisten: Maria Espada, Karina Gauvin, Romina Basso, Franziska Gottwald, Topi Lehtipuu, e.a.
L’heure espagnole (Ravel) en Le rossignol (Stravinsky)
2 mei 2015
Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor
Dirigent: Charles Dutoit
Solisten: Anna Christy, Lisette Bolle, David Wilson-Johnson, Erik Slik, Julie Boulianne, Thomas Oliemans, e.a.
Zie voor meer informatie de website van de NTR ZaterdagMatinee.
7Reacties
De gehele serie heeft misschien dan wel Italië als rode draad, aan de operaprogrammering is dat niet te merken.
Krijg ik gister de brochure in de bus . Met grote letters Italia Mia.!!!!!!. Ik blij gevoel denk hoi mooie Italiaanse opera maar nee niks hoor. Dacht mooie ster tenor met Napolitaanse liederen vergeet het maar.
Puccini -jaar kid Puccini.
Richard Strauss -jaar niks rich,Strauss.
Ja een Mazeppa geweldig werk mooie muziek maar concertant ????? jaren terug bij de Opera erg van genoten schitterende uitvoering, later nog herhaald. wel blij dat weer eens Oedipus Rex te horen is, maar is dit een opera dacht meer aan oratorium maar goed dat maakt niets uit Dan wie zit er te wachten op een Rigoletto? ja dan wel met Vittorio Grigolo, wanneer komt deze man eens naar Amsterdam?
Nee waar is Italia Mia?> geen Bellini ,geen Donizetti.
Mij zien ze dit jaar niet bij de Matinee, NEE NEE geen Matinee. Dit is de slechtste sinds jaren.JAMMER
Beste heer Horsmeier,
Al voor het programma van de operaserie in het a.s. seizoen van de ZaterdagMatinee op deze site was gepubliceerd heb ik daarover al elders (programma DNO 2014-2015) mijn teleurstelling uitgesproken. Ik ben het volledig met u eens. Als er dan al een Verdi mag klinken is het de overbekende “Rigoletto” en dan niet eens in een topbezetting. De rest zou ik, op Loevendie na, wel willen meemaken maar dan niet concertant. De tijden van Hans Kerkhoff en Jan Zekveld met vroege Verdi’s en minder bekende werken uit het belcanto en het verismo zijn blijkbaar definitief voorbij. Mijn abonnement zal ik dan ook niet verlengen. Ik kijk uit naar het nieuwe programma van Luik maar ga eerst nog even naar Gent voor Rossini’s “Otello”!
Wat een droevige operaserie wordt ons voorgeschoteld bij de Zaterdagmatinee.
Onder de noemer ITALIA Mia! vinden we opera’s van Tsjaikovski, Loevendi, Strawinsky (2x) Rameau en Ravel. Voor de couleur locale heeft men besloten, dat het Matineepubliek zit te wachten op Verdi’s Rigoletto. Zeker, een meesterwerk, maar niet nodig in de Zaterdagtmatinee. De qua bezetting mislukte Trovatore en de met invallers opgetuigde Tosca moesten toch te denken geven.
In de serie Oude muziek zit dan één componist, Vivaldi als vertegenwoordiger van ITALIA Mia! Mozarts Entführung vult de serie aan. Toch bepaald geen Italiaans werk waar verlangend naar wordt uitgezien.
Vroeger was niet alles beter, hoewel…. Bergonzi, Miricioiù, Verrett, Domingo, Olivero, Deutekom, Derksen, Scotto, etc., onder de bezielende leiding van Hans Kerkhoff, en Jan Zekveld doen mij toch wel sterk terugverlangen naar die tijd, waarin Bel Canto en Verismo ruimschoots vertegenwoordigd waren.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat meneer Vlaardingerbroek en zijn staf erg houden van oude- en nieuwe muziek. Alles wat daar tussenin zit lijkt oninteressant of ongewenst.
Een abonnement lijkt ineens heel ver weg en dat is een onprettige gedachte als je bedenkt, dat ik Olivero nog in alle concerten heb mogen horen. Aan meer dan 50 jaar Matineebezoek zou best wel eens een einde kunnen komen!
Tijdens het lezen van de brochure 2014/2015, bekroop me nu toch sterk het gevoel dat de programmeurs op zoek zijn naar een nieuw -of ander- (opera) publiek en/of zijn doorgeslagen in een prive-hobby. De verantwoordelijken voor de programmering mogen absoluut hun eigen voorkeur een rol laten spelen maar het jarenlange trouwe matineepubliek leest door de marketingtruc Italia mia! heen hoor.
Waarom moeten we bijvoorbeeld naar Londen om Belisario te kunnen horen of (dit seizoen) Stiffelio met Nelly M?
Het publiek zal meer en meer pendelen naar Gent, Antwerpen, Londen etc.
Een ding heeft de programmering 2014/2015 voor het komende jaar waarschijnlijk opgeleverd: de programmeurs kunnen wat mij betreft lekker ruim zitten in Amsterdam; plek genoeg!
Wat een droefenis allemaal in bovenstaande reacties. Jammer dat er over teveel Wagner en Strauss niet gezeurd kan worden, want die zitter er niet bij. Anders was die reactie ook te voorspellen geweest. Het is namelijk nooit goed. Kan er nog iemand klagen over het gebrek aan Nederlandse zangers? Dan hebben we er nog een stereotype reactie bij.
Mensen, tel de zegeningen. Het programma is juist bijzonder gevarieerd. Onbekende zaken afgewisseld met bekendere stukken. In de operaserie zijn alle tijdperken evenwichtig vertegenwoordigd. Daarnaast nog oude muziek in de oudemuziekserie en modern in de serie Modern. Lijkt me vrij begrijpelijk.
Ik kijk er naaruit en durf de voorspelling aan dat de meeste van deze concerten voor een uitverkocht huis zullen gaan.
Geniet ervan, Jheronymus! Ik heb al afgezegd voor deze serie, waarin “alle tijdperken evenwichtig vertegenwoordigd”(sic!) zijn en waaraan – dank voor de tip – net als bij DNO een werkelijk verbluffend aantal Nederlandse vocalisten meewerkt.