Buitenlands nieuwsNieuws

Seizoen De Munt 2013/2014

Een ‘rebels’ programma. Dat belooft intendant Peter de Caluwe de bezoekers van de Brusselse Munt voor het seizoen 2013/2014. Bekende opera’s van Mozart en Verdi worden afgewisseld met een wereldpremière van Philipe Boesmans en minder bekend werk van Francis Poulenc.

De Muntschouwburg in Brussel.

Aan de stroom operahuizen die in Nederland en daarbuiten hun plannen presenteren, komt nog even geen einde. Woensdag bracht de Brusselse Munt zijn plannen naar buiten. Niet alleen opera (twaalf producties), maar ook concerten en recitals zullen plaatsvinden in het eigen theater in het centrum van Brussel, of in één van de andere aangesloten theaters, zoals BOZAR, in het Paleis voor Schone Kunsten.

Peter de Caluwe klinkt strijdbaar in zijn toelichting bij het programma, dat eind augustus begint. “NEE!” roept hij zijn publiek toe, sprekend over een seizoensprogramma dat een “uitnodiging tot verzet” wil zijn. “Neen tegen alles wat ons beperkt, tegen alles wat ons dwingt, tegen alles wat ons discrimineert, kleineert, desinformeert. En dat doen we met de hulp van titels, componisten, artiesten én vertolkers die om dezelfde reden een vuist willen maken. (…) Blijven originaliteit en creativiteit niet de beste vorm van rebellie?”

De Munt brengt heel bekend werk op de planken, zoals La clemenza di Tito van Mozart en Rigoletto van Verdi. Maar ook nieuw werk van Philippe Boesmans, wiens Au monde op 30 maart 2014 zijn wereldpremière beleeft.

Een buitengewone muzikale, choreografische en humane belevenis, zo wordt in het seizoensprogramma C(h)oeurs omschreven, de voorstelling die choreograaf Alain Platel maakte met 80 koorzangers van het Teatro Real in Madrid en 10 dansers van zijn eigen ensemble Les ballets C de la B. De voorstelling was in 2012 de opening van het Holland Festival in Amsterdam.

Een nieuwe productie van Hamlet van Ambroise Thomas verzorgt het duo Olivier Py en Marc Minkowski. In 2011 waren ze verantwoordelijk voor de spectaculaire Les Hugenots. Stéphane Degout zingt in deze Hamlet de titelrol, Henk Neven de rol van Horatio.

Nederlandse inbreng is er ook in Arthur, gebaseerd op King Arthur van Henry Purcell. Paul Koek, artistiek leider van de Veenfabriek, zal deze voorstelling regisseren. Sopraan Claron McFadden is één van de solisten bij het orkest B’Rock, dat ook Cappella Amsterdam begeleidt.

Naast opera’s zijn er concerten te beleven in de Munt of in één van de andere zalen die het operahuis gebruikt. Ian Bostridge is te gast bij het Mahler Chamber Orchestra in de Serenade van Benjamin Britten (5 september). Annette Dasch zingt in een Beethoven-programma op 21 september.

Mark Padmore, Olga Guryakova en Dietrich Henschel zijn de solisten in Benjamin Brittens War Requiem op 2 en 3 november. De symfonie Titan van Mahler wordt, met werk van Brahms en Martinu, op 30 januari 2014 uitgevoerd met Anna Larson als soliste.

Onder leiding van René Jacobs voert La Cercle de l’Harmonie Händels La Resurrezione uit. Solisten op 29 maart 2014 zijn Sophie Karthäuser en Jeremy Ovenden.

De Munt programmeert tot slot ook recitals. In het komende seizoen komen onder andere Marie-Nicole Lemieux, Angelika Kirchschlager, Mark Padmore en Dmitri Hvorsotovsky naar Brussel.

Hieronder het volledige operaoverzicht:

C(h)oeurs (G. Verdi / R. Wagner)
Dirigent: Marc Piollet
Regie: Alain Platel
Solisten: Het koor van het Teatro Real
Vanaf: 31 augustus 2013

La Clemenza di Tito (W.A. Mozart)
Dirigent: Ludovic Morlot
Regie: Ivo van Hove
Solisten: Kurt Streit, Veronique Gens, Anna Bonitatibus, e.a.
Vanaf: 10 oktober 2013

Hamlet (A. Thomas)
Dirigent: Marc Minkowski
Regie: Olivier Py
Solisten: Stéphane Degout, Vincent Le Texier, Henk Neven, e.a.
Vanaf: 3 december 2013

Les Mamelles de Tirésias (F. Poulenc / B. Britten)
Dirigent: Roger Vignoles
Regie: Ted Huffman
Solisten: Julie Mossay, Jean-Jacques L’Anthoën, Romain Pascal, e.a.
Vanaf: 16 januari 2014

Jenůfa (L. Janáček)
Dirigent: Ludovic Morlot
Regie: Alvis Hermanis
Solisten: Sally Matthews, Charles Workman, Carole Wilson, e.a.
Vanaf: 21 januari 2014

Les Fêtes de l’hymen et de l’amour (J. Rameau)
(concertant)
Dirigent: Hervé Niquet
Solisten: Caroline Sampson, Sonya Yoncheva, Chantal Santon, e.a.
Vanaf: 19 februari 2014

Guillaume Tell (G. Rossini)
(concertant)
Dirigent: Evelino Pidò
Solisten: Ilse Eerens, Nicola Alaimo, Nora Gubosch, e.a.
Vanaf: 2 maart 2014

Arthur (H. Purcell)
Dirigent: George Petrou
Regie: Paul Koek
Solisten: Claron McFadden, Reinoud van Mechelen, Konstantin Wolff
Vanaf: 19 maart 2014

Au monde (P. Boesmans)
Dirigent: Patrick Davin
Regie: Joël Pommerat
Solisten: Werner van Mechelen, Stéphane Degout, Patricia Petitbon
Vanaf: 30 maart 2014

Rigoletto (G. Verdi)
Dirigent: Carlo Rizzi
Regie: Robert Carsen
Solisten: Arnold Rutkowski, George Gagnidze, Anne-Catherine Gillet
Vanaf: 8 mei 2014

Fidelio (L. van Beethoven)
(concertant)
Dirigent: Jérémie Rhorer
Solisten: Riccardo Novaro, Paul Groves, Sophie Kärthauser, e.a.
Vanaf: 11 juni 2014

Orphée et Eurydice (C.W. Gluck / H. Berlioz)
Dirigent: Hervé Niquet
Regie: Romeo Castellucci
Solisten: Stéphanie d’Oustrac, Sabine Deveilhe, e.a.
Vanaf: 17 juni 2014

Het volledige programma is te vinden op de website van de Munt.

Vorig artikel

Seizoen Bayerische Staatsoper 2013/2014

Volgend artikel

Bocelli zingt Roméo in Decca-opname

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

4Reacties

  1. Pieter K. de Haan
    25 maart 2013 at 13:27

    Het nieuwe seizoensprogramma van De Munt moge dan volgens de intendant “rebels” zijn, erg aantrekkelijk – in mijn ogen belangrijker – vind ik het niet. “Hamlet” o.l.v. Marc Minkowski vormt daarop een uitzondering, ware het niet, dat moet worden afgewacht wat de regisseur Olivier Py – die van die vreselijke “Roméo et Juliette” van DNO, maar ook van de wél geslaagde “Les Huguenots” in Brussel/Strasbourg – ervan zal maken. “Rigoletto” o.l.v. Carlo Rizzi maar geregisseerd door Robert Carsen is ook niet ieders kopje thee. “Fidelio” gaat concertant en dat is in veel Europese operahuizen, wellicht door de verslechterde financiële armslag, een beetje een trend aan het worden. Ook in Brussel geeft men – na Amsterdam, Bad Wildbad en Pesaro – net als in München een “Guillaume Tell”, ook concertant, en – net als in Amsterdam en Pesaro – met Nicola Alaimo in de titelrol, alsof er niet ook nog gerenommeerde vertolkers van die partij als Michele Pertusi en Gerald Finley zijn. Ik vrees, dat dit alles te weinig is om mij komend seizoen naar Brussel te krijgen.

    P.S. Gisteren was er in Bozar in Brussel een prachtige, weliswaar ook concertante, “Roméo et Juliette” met Nino Machaidze, die enkele jaren geleden met Juliette, als invalster voor de hoogzwangere Anna Netrebko, tegenover Rolando Villazón in Salzburg (DVD) min of meer haar doorbraak beleefde en de ons, vooral van zijn Arnold in Amsterdam, bekende John Osborn.

  2. Antonio
    25 maart 2013 at 14:04

    Nino Machaidze heeft Juliette ook in Amsterdam gezongen, tijdens de ZaterdagMatinee. Toen was zij ook een invalster, voor Patricia Ciofi.
    In Brussel is zij al eerder te zien geweest, als Lucia (regie Guy Joosten) een jaar of drie geleden.
    Ik kijk wel uit naar Rigoletto van Carsen. En naar Hamlet, natuurlijk!

  3. Pieter K. de Haan
    26 maart 2013 at 10:51

    Beste heer Antonio, ik ben erbij geweest, zowel in het Amsterdamse Concertgebouw met Sébastien Guèze als Roméo o.l.v. Giuliano Carella als in 2009 in het Brusselse Koninklijk Circus waar zij met Charles Castronovo, alternerend met Elena Mosuc en John Osborn, o.l.v. Julian Reynolds “Lucia” heeft gedaan, waarbij ik een lichte voorkeur had voor laatstgenoemde combinatie.

  4. Antonio
    26 maart 2013 at 11:34

    Ik vond Nino beter dan Mosuc, maar Osborn won het gemakkelijk van Castronovo!
    Hoe dan ook – ik vond het een fantastische productie en ik heb (twee maal dus) enorm van genoten.
    Romeo en Juliette was meer dan geslaagd, ook vanwege de “kleinere” rollen. Joel Prieto, Cora Burggraaf (toen nog echt goed!) en Henk Neven.
    Btw: niet dat het iets uitmaakt, maar het was in november 2008!