De Domingo-discografie: Frans repertoire
Plácido Domingo heeft niet alleen meer dan 3500 voorstellingen achter zijn naam staan, maar ook honderden opnames. Naar aanleiding van zijn 70e verjaardag publiceert Place de l’Opera de komende weken een achtdelige Domingo-discografie. In deel twee zijn Franse repertoire.
Carmen (Bizet)
Vroeger hield ik niet van opera. Ik was gek op vioolconcerten en pianowerken. Heel vroeg leerde ik kamermuziek te waarderen en toen ik iets ouder werd, kwamen ook liederen op mijn weg. Maar opera? Het idee alleen al dat een oude, dikke dame een jong meisje moest verbeelden die aan tbc stierf, bezorgde mij al de slappe lach. Over vooroordelen gesproken!
Tot ik op een memorabele avond in 1982 de tv aanzette om naar Carmen te kijken. Ik deed het alleen maar om mijn toenmalige vriendje een plezier te doen. En toen gebeurde het. Vanaf die avond was de wereld dezelfde niet meer, en mijn leven een grote liefde rijker.
De bewuste Carmen heb ik jarenlang op een slecht gekopieerde maar peperdure mc (weet iemand nog wat het was?) gekoesterd. Het kwam later uit op verschillende ‘piratenlabels’ en uiteindelijk op dvd (TDK DV-CLOPCAR).
Inmiddels ben ik vele jaren en ervaring verder, maar nog steeds vind ik de opname onweerstaanbaar. Allereerst vanwege Domingo. Luister naar zijn ‘La fleur que tu m’avais jetée’: als je daar geen kippenvel van krijgt, dan weet ik het niet meer. En ook vanwege Carlos Kleiber, een dirigent zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden.
Carmen was een opera naar Domingo’s hart en daarom zijn er heel wat opnamen van in omloop. Zeker op cd. Er bestaat ook een filmversie van Francesco Rossi, maar daar ben ik eigenlijk nooit dol op geweest.
De allermooiste opname, althans voor mij, is die met Teresa Berganza onder Claudio Abbado (DG 4196362). Het werd in 1978 in de studio, maar wel na een serie live-voorstellingen, opgenomen en dat hoor je. Ileana Cotrubas (Micaëla) en Sherrill Milnes (Escamillo) completeren de voortreffelijke cast.
Twee jaar eerder nam Domingo de opera ook al in de studio op (Decca 4144892), maar daar ben ik er minder over te spreken. Solti dirigeert voortreffelijk en Troyanos is een Carmen uit duizenden, misschien zelfs beter dan Berganza, maar José van Dam is geen Escamillo en het geheel mist de theatersfeer.
De allereerste, mij bekende opname dateert uit 1967. Het komt uit het Teatro Municipal de Santiago en staat onder de leiding van Anton Guadagna (Legato LCD 194-2). Regina Resnik is een voortreffelijke Carmen, maar wat de opname echt memorabel maakt is de Escamillo van Ramon Vinay, ooit zelf een Don José van formaat.
Interessant ook de opname uit Covent Garden, 1973 (Arkadia MP 498-3). Voornamelijk vanwege Shirley Verrett in de hoofdrol en de piepjonge Kiri te Kanawa als Micaëla.
Werther (Massenet)
Werther was één van de geliefde rollen van de jonge Domingo. Helaas is er weinig van gedocumenteerd gebleven. Op 18 december 1977 werd de opera door de Bayerische Rundfunk in München opgenomen. Deze opname is inmiddels ook op cd uitgebracht (Orfeo C 464 982).
Charlotte werd toen gezongen door Brigitte Fassbaender, niet echt een zangeres met wie je de rol associeert… Nou! Laat je verrassen, want wat hier gebeurt, hoor je werkelijk heel zelden: drama, passie, liefde, wanhoop… Ze spat samen met Domingo werkelijk van je speler af.
Een fragment:
In 1979 maakte Domingo een studio-opname als Werther, onder Riccardo Chailly, met een totaal miscaste Elena Obraztsova als Charlotte. Het is best spannend, maar de poëzie ontbreekt.
Manon
Ja, ook Manon behoorde ooit tot Domingo’s repertoire. De enige opname die ik ken, staat op Melodram (MEL 27054). Het is live opgenomen in de New York City Opera op 20 februari 1969. Manon wordt gezongen door de werkelijk onweerstaanbare Beverly Sills. Julius Rudel dirigeert.
Le Cid
Een rariteit, zeker, maar wat een mooie rariteit! Sony (7454942 – check voor alle zekerheid het nummer, ze veranderen zo gauw!) heeft de concertante uitvoering in New York, 1989, live opgenomen. Eve Queler dirigeert en Grace Bumbry schittert als Chimene.
Een voorproefje:
Faust (Gounod)
Gelukkig voor de liefhebber bestaat er van Domingo’s Faust een goede studio-opname. Het is in 1979 door EMI (7474938) opgenomen en in dit geval kan je rustig van één van de beste opnames van het werk spreken. Het orkest van de Parijse Opera staat onder leiding van Georges Prêtre, één van de beste dirigenten voor het Franse repertoire.
De cast is om je vingers bij af te likken: Mirella Freni is een broze en sensuele Marguerite en Nicolai Ghiaurov een zeer imponerende Méphistophéles. In de kleine rol van Valentin horen we niemand minder dan Thomas Allen.
Samson et Dalila (Saint-Saëns)
Met Samson heeft Domingo jarenlang een soort contract gehad. Simpelweg omdat er toen weinig tenoren waren die de rol aan konden. En toch is de documentatie, althans de officiële, zeer gebrekkig.
EMI (7544702) heeft de opera in 1991 in Parijs opgenomen. De dirigent was Myung-Whun Chung en daar wringt de schoen: hij heeft er geen kaas van gegeten. Maar hij was niet de enige boosdoener! Iemand kwam op het onzalige idee om Dalila door Waltraud Meier te laten zingen. Forget it.
De andere studio-opname, ditmaal op dvd (DG 0730599), heeft ook een Dalila waar je niets mee kan: Olga Borodina. Het is in 1998 in de Metropolitan Opera opgenomen. Ik was erbij en vond het niet leuk – en ik vind het nog steeds niet leuk.
Nee, geef mij maar de opname uit San Francisco! De regie was in handen van Nicolas Joel (ja, de nieuwe baas van de Parijse Opera) en Dalila werd gezongen door de echt sexy Shirley Verrett. Het is op Kultur Video uitgekomen. Te koop op internet.
Les Contes d’Hoffmann (Offenbach)
Hoffmann was (en is nog steeds) één van Domingo’s grootste rollen. Daar komt, wat mij betreft, geen andere zanger zelfs in de buurt.
De mooiste opname, op cd althans, is een Decca (4173832) onder leiding van Richard Bonynge, met Dame Joan Sutherland in alle drie de vrouwelijke rollen.
Er bestaat ook een prachtige dvd, opgenomen in Covent Garden, met onder andere Ileana Cotrubas en Agnes Baltsa. Die is echter (alweer) niet in Nederland te koop.
2Reacties
wat heb je dit weer geweldig gedocumenteerd, Basia! xxx
GREAT!!!!!!!