Binnenkort

Gluck-opera met Domingo in bioscoop

De Metropolitan Opera uit New York zendt zaterdag 26 februari live de opera Iphigénie en Tauride uit in bioscopen over de hele wereld, waaronder in Nederland. De cast wordt aangevoerd door Plácido Domingo en Susan Graham.

Iphigénie en Tauride is een opera van Christoph Willibald von Gluck (1714-1787). Het verhaal is ontleend aan de Griekse mythologie en speelt zich af in de nasleep van de Trojaanse oorlog. De opera wordt gezien als de voltooiing van Glucks ‘hervorming’ van het genre.

Poster van Iphigénie en Tauride (foto: Ken Howard/Metropolitan Opera).

De Metropolitan Opera zendt het werk zaterdag 26 februari uit in haar populaire serie bioscoopproducties. Honderden bioscopen over de hele wereld zullen de enscenering van regisseur Stephen Wadsworth live op het witte doek brengen.

De voorstelling wordt gedirigeerd door Patrick Summers. De titelrol wordt vertolkt door Susan Graham. De rol van Orest wordt gezongen door Plácido Domingo. Het is de tweede baritonrol die Domingo in New York zal zingen. De rest van de cast bestaat uit onder andere Paul Groves en Gordon Hawkins.

In Nederland zenden diverse bioscopen de opera uit, waaronder Cinemec in Ede, verschillende locaties van Pathé, Cinema de Kroon in Zwolle en Foroxity in Limburg.

Zie voor meer informatie over de productie de website van de Metropolitan Opera. Interessant weetje: Iphigénie en Tauride is volgend seizoen ook bij De Nederlandse Opera te zien.

Hieronder een korte trailer van de productie:

Vorig artikel

Trekel zingt robuuste Schubert en Strauss

Volgend artikel

Youtube-portret: Vivica Genaux

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Jop
    28 februari 2011 at 12:42

    ik heb genoten zaterdag, wat een eenvoudige maar daardoor juist zo mooie muziek.
    Beide hoofdrollen hadden last van een verkoudheid. Ik vond dit beter te merken bij Placido Domingo dan bij Susan Graham.
    Hoogtepunt voor mij was (vraag me niet naar de titel), in het eerste deel het moment dat Iphigénie de godin Diana vervloekt dat ze haar leven gespaard heeft. Erg aangrijpend gezongen.

    De zaal in Rotterdam was best aardig gevuld, goed om te zien.
    Het aantal “jeugdigen” laat overigens nog altijd te wensen over, ondanks dit “moderne” medium.