Achtergrond

Youtube-portret: Erwin Schrott

Zijn bijnaam luidt ‘Hot Schrott’ en dat zal één van de redenen van zijn faam zijn. Want bas-bariton Erwin Schrott heeft het in korte tijd tot de grootste operatonelen van de wereld geschopt. Een portret in beeld van de Uruguayaan. Met dank aan Youtube.

(Foto: Jason Bell)

In zijn biografie wordt Schrott ongegeneerd de hemel in geprezen. ,,Als het operapubliek van vandaag jonger wordt, dan is Erwin Schrott daar één van de hoofdredenen van. Zijn Hollywood-look, echte charisma en magnifieke stem zullen het operapubliek nog vele jaren bezighouden.”

Anderen zijn heel wat minder lovend over de bas-bariton. In de Scala in Milaan kreeg hij bijvoorbeeld als Escamillo de nodige boe’s om zijn oren. Sommige critici opperen dan ook dat hij zijn beroemdheid vooral aan zijn uiterlijk te danken heeft. En aan zijn huwelijk met stersopraan Anna Netrebko.

Hoe het ook zij: het feit is dat Schrott (38) op de grootste tonelen actief is. Na zijn zangstudie in zijn geboorteplaats Montevideo, Uruguay, en zijn operadebuut op zijn 22e stootte hij in korte tijd door naar de grootste operahuizen. Hij trad op in theaters als de Scala, de Metropolitan Opera, de Wiener Staatsoper en het Royal Opera House.

Zijn meest succesvolle rollen komen uit het opera-oeuvre van Mozart: Don Giovanni, Leporello en Figaro. Van alle drie een fragment hieronder, te beginnen met de ‘catalogus-aria’ van Leporello uit Don Giovanni. Het fragment komt uit een opnamesessie voor zijn eerste soloalbum in 2008.

De titelrol in Don Giovanni zong Schrott vele, vele malen. Onder meer in Londen, Milaan, Florence, Washington, Los Angeles en Japan. Hieronder het bekende duet ‘La ci darem la mano’, met Elena Tsallagova als Zerlina.

De rol van Figaro zong Schrott onder meer in Londen. Hieronder een fragment uit een Londense productie van 2006. De bas-bariton zingt ‘Se vuol ballare’. Dirigent is Antonio Pappano.

Naast deze bekende Mozart-partijen heeft Schrott diverse Verdi-rollen op zijn repertoire staan. Daaronder de titelrol in Attila, Pagano in I Lombardi en Banco in Macbeth.

Hieronder een fragment van een hele jonge Schrott tijdens het Concurso Carlos Gomes in Rio de Janeiro, waar hij de eerste prijs won. Hij zingt de grote aria van Banco uit Macbeth.

Een andere rol die Schrott regelmatig op zich neemt, is die van de toreador Escamillo in Bizets beroemde opera Carmen. Hieronder zingt hij het lied van de toreador tijdens een operabal in Dresden.

In 2008 trouwde Schrott met de Russische sopraan Anna Netrebko. Ze treden regelmatig samen op in concerten. Zo geven ze deze zomer met Jonas Kaufmann drie grote concerten in Duitsland en Oostenrijk. Het stel stond ook in opera’s samen op het toneel, waaronder bij de Metropolitan Opera en het Royal Opera House.

Tot besluit daarom een fragment uit het Silvesterkonzert 2010 in Dresden. Eerst zingt Netrebko ‘Heia, Heia, in den Bergen’ uit Die Czárdásdürstin, daarna zingt Schrott ‘Rojotango’ van Pablo Ziegler.

Vorig artikel

Opera op radio en tv: week 17

Volgend artikel

Capriccio komt niet uit de verf op witte doek

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.