Westbroek haakt ziek af tijdens Met-debuut
Eva-Maria Westbroeks debuut bij de Metropolitan Opera liep afgelopen vrijdag uit op een teleurstelling doordat de sopraan in de tweede akte ziek moest afhaken. Dat bericht Trouw.
Westbroek maakte haar debuut bij de Met in de rol van Sieglinde in Die Walküre van Richard Wagner. Met grote namen als Jonas Kaufmann, Deborah Voigt en Bryn Terfel om haar heen waarschijnlijk een hoogtepunt in haar carrière.
De avond verliep echter anders dan gedacht, zo schrijft Trouw-recensent Peter van der Lint. Westbroek kwam de eerste akte goed door, maar na de pauze verscheen Met-directeur Peter Gelb ten tonele met de mededeling dat ze zich niet goed voelde, maar wel verder wilde zingen.
Westbroek verscheen echter niet meer op het podium. Gaandeweg de tweede akte was haar toestand zo verslechterd dat ze bij het moment van haar entree niet meer in staat was het toneel op te gaan. Margaret Jane Wray viel voor haar in.
Voor de eerstvolgende voorstelling van Die Walküre, op 28 april, staat Eva-Maria Westbroek gewoon weer op het affiche. Waarschijnlijk zal ze dus ook van de partij zijn tijdens de matinee-voorstelling op 14 mei, die wereldwijd live in bioscopen wordt uitgezonden.
17Reacties
Ontzettend jammer! Hopelijk is ze voor de HD-uitzending weer helemaal de oude!
Het is al heel wat dat er nog een Nederlandse krant sowieso melding maakt van Westbroek. Het is een wereldster, maakt furore over de hele wereld, maar Nederland zou Nederland niet zijn als we daarover niet onze schouders zouden ophalen. Dan ook nog informatie geven die niet actueel is. Gisteravond (de 28e is de derde uitvoering) was de tweede uitvoering en daarin zong ze werkelijk de sterren van de hemel. Ik denk dat ze blij mag zijn dat ze veel in het buitenland zit…
Wat jammer voor haar! Hopelijk weer helemaal in orde voor HD live.
Hier een paar mooie foto’s van de Met Walkure, met Westbroek naast Jonas Kaufman (lucky girl):
http://operachic.typepad.com/opera_chic/2011/04/die-walk%C3%BCre-at-the-metropolitan-opera.html
Er staan ook filmpjes van de repetities op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=W-ORjaxWYkE&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=AcYmsXCjF0k&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=wFpoHcXtLJA&feature=relmfu
Iemand enig idee hoe lang bv een Terfel of Westbroek er over doet om zo’n rol er in te krijgen, dus puur alleen de tekst en muziek. Ik sta er elke keer weer versteld van dat een zanger al die lappen tekst er in krijgt, en daarbij die noten nog…daar zou ik wel eens meer over willen weten.
Gerard,
Ik vraag het me ook wel eens af en ben altijd bang dat ze tekst vergeten. Toch gebeurt dit heel weinig. Soms hoor je wel eens dat ze ‘smokkelen’, een woord kwijt zijn en dan gewoon een ander woord gebruiken, zonder dat iemand het door heeft. Maar het is eigenlijk nooit zo dat ze een hele zin kwijt zijn. Vaak zingen deze zangers, Terfel en Westbroek, deze rol niet voor het eerst. Westbroek heeft Sieglinde al gezongen in Aix-en-Provence, Covent Garden, Salzburg, Concertgebouw, Valencia, Frankfurt, San Francisco en nu in de MET. Het zit er dus behoorlijk in. Toch wordt er altijd veel gerepeteerd, vaak ook omdat iedere dirigent weer een wat ander tempo gebruikt, waardoor het zingen ook iets aangepast wordt. Maar ik denk dat het een voordeel is als je niet te vergeetachtig bent en niet bol staat van de zenuwen, waardoor je misschien dichtklapt en woorden vergeet.
Dat vraag ik me dus ook altijd af. Vooral bij Capriccio en Der Rosenkavalier. Maar ik las ooit dat vaak een zanger/zangeres niet alleen zijn/haar eigen tekst kan, maar ook dat van de andere rollen.
Gelukkig is Eva alweer hersteld! Ze heeft eergister weer geweldig gezongen.. Tja….ook een topzangeres vangt wel eens een virus op ergens.
Sieglinde is niet een hele lange partij, die kun je in principe in een paar weken wel instuderen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe goed je uit je hoofd kunt leren, maar in de regel gaat dat vrij makkelijk als het gekoppeld is aan muziek.
Wat echter nog veel belangrijker is, is de tijd die het stuk kan ‘rijpen’…als je de noten en de tekst kent begint dat proces pas. Een repetitieperiode voor een opera (ca. 6-7 weken) is daarom heerlijk, maar eigenlijk voor dat échte rijpings proces nog steeds kort. Eva heeft Sieglinde al heel vaak gezongen en ook al heel vaak zo’n repetitie periode meegemaakt. Elke regisseur wil nl. weer iets anders dus het is nooit overbodig. Ze kan deze partij dromen en is intussen ook zo rijp als maar kan zijn. De partij past haar als een schoen, vandaar dat zij met haar geweldige stem en presence nu s’werelds beste Sieglinde is geworden!
Langere partijen zoals Brünnhilde, Wotan, Siegfried, of Tristan&Isolde e.a. zijn zo lang dat je er jaren mee bezig bent om het langzaam tot je te nemen. Mensen die deze partijen op de bühne zingen zijn daar meestal al minimaal 2 jaar mee bezig. Los van het kennen en de rijping is het ook heel belangrijk om de partij “in je stem te zetten”. Ik kan niet precies zeggen wat er dan gebeurt, maar weet uit ervaring dat je keel/stembanden ahw. vast in de Isolde(Wagner)-stand gaan staan, het wordt dan minder zwaar om zo’n partij te zingen, en het is ook niet verstandig om tussendoor dan bv. italiaanse rollen te zingen want die vragen andere dingen en dat voelt heel raar. Ik denk ook dat het daarom is dat deze mensen vaak een periode lang bv. alleen maar Wagner zingen of Verdi, maar niet teveel afwisselen.
Wat teksten onthouden betreft, dat is natuurlijk best moeilijk om allemaal te onthouden, maar wederom als het gekoppeld is aan een melodie, en je het langzaam in je lange termijn geheugen hebt kunnen zetten gaat het het beste, nog los van het feit dat het natuurlijk noodzakelijk is dat precies weet wát je zingt, met wie je een gesprek voert etc. dan wordt het allemaal logischer en dus minder logisch om zomaar een woord in je conversatie kwijt te zijn..
Groet,
Wiebke
Heel interessant, Wiebke, om dit van een professional te horen. Ik heb overigens wel van Eva begrepen dat ze het belangrijk vindt om ook, naast Wagner, bepaald italiaans repertoire te zingen voor het ‘soepel’ of ‘gezond’ houden van haar stem. Ongetwijfeld hanteert ze daarbij de door jou gesuggereerde goede momenten om dit te doen. Het viel me wel op, in het Concertgebouw te Amsterdam, waar ik zowat ‘front row’ zat, dat ze bij de Wesendonck Lieder niet helemaal los van het papier was. Maar, ook te zien op YouTube clips, dat doet ze dan op een manier die heel knap is, niet storend. Ze had toen weinig repeteertijd denk ik, kwam tussendoor uit London waar ze Elisabeth in Tannhauser deed. Ik denk dat ze ook qua buhne presence vrij uniek is in de wereld, zie alleen al haar Anna Nicole. Geboren actrice, tot in de kleinste details en close-ups. Ik ben een enorme fan van haar. Ik had overigens zelf een heel leuke chat met een aspirant duitse opera-zangeres (die zelf ook Sieglinde in haar repertoire heeft), o.a. over wat er toch mis was met Eva de eerste voorstelling. Aan de stem kon ze veel dingen horen. Erg interessant. In hoeverre het ook allemaal klopt is voor mij natuurlijk wel lastiger na te gaan. De link is http://purpur.blogspot.com/2011/04/stand-up-straight-eva-maria-westbroek.html
Groet
Duizendmaal dank Wiebke voor uw uitleg!
@Wiebke, bedankt voor de uitgebreide reactie, snap nu een beetje hoe het in z’n werk gaat. Komt een beetje bij dat ik vanuit het ‘zingen als hobby’ denk, hier gaat t om artiesten die zingen als hun vak hebben en daar hun hele ziel en zaligheid aan geven, en ook de gedegen opleiding ervoor hebben gehad. Een gemiddelde amateur staat nu eenmaal lang te zwoegen om alleen al die nootjes van blad te kunnen lezen en komt pas het stadium om er muziek van te gaan maken.
Graag gedaan!
@Rob, Eva had gewoon een keelontsteking en die zakt soms ineens naar beneden en dan wil je stem ook niets meer… Overkomt ons allemaal wel eens en het gaat gewoon weer over. Een topzangeres is ook maar een mens en komt in aanraking met mensen met virussen en vliegt in vliegtuigen met vieze airco etc.etc. Dan kan dit wel eens gebeuren. In haar geval natuurlijk altijd op het verkeerde moment want ze moet altijd wel ergens zingen.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn die er altijd meer en erger van willen maken dan het is…
Groet,
Wiebke
@Wiebke e.a. Dat lijkt me ook een enorme druk op een zanger leggen, want echt lekker uitzieken is er dan zelden bij, dan zullen er wel paardenmiddeltje of injecties aan te pas komen om iemand even op te lappen als het echt om iets speciaals gaat, niet echt heilzaam voor de stem als dat te vaak gebeurt. Toch al een prestatie dat Westbroek al zo snel weer op de buhne staat. De verwachting bij een publiek is ook zo enorm, die komen dan echt voor een bepaalde zanger, en dan is de teleurstelling ook groot als die afzegt en wordt er al gauw gespeculeerd, erg irritant. Zolang iemand geen reputatie van veel afzeggingen heeft (wat dan vaak meer diva gedrag is, bv als de stand van de maan niet helemaal goed is, of de kleur van de kleedkamer niet bevalt) snap ik volkomen dat het soms niet uitkomt, de stem is uiterst kwetsbaar, en vooral als je er je brood mee moet verdienen, moet je daar zuinig mee om gaan. En een mindere prestatie doet vaak die andere keer dat je wel goed hebt gepresteerd ten onrechte teniet.
Wiebke,
Ze zal misschien naar eer en geweten hebben geantwoord, maar had zich achteraf (misschien ook vooraf) beter niet op dit speculatieve terrein kunnen begeven. Ze bouwde weliswaar een voorbehoud in, ‘alleen zijzelf en haar naasten weten precies wat er aan de hand is’, maar was toch wat te stellig in haar antwoord. Ik bracht haar ook in de situatie door ernaar te vragen, ben te nieuwsgierig denk ik. Zo vaak heb ik niet contact met iemand uit het vak. In ieder geval lijkt Eva er weer bovenop te zijn. De kritieken waren lovend, een enkeling vroeg zich wel af of ze weer 100% was. Het lijkt ook snel, twee dagen later weer op de buhne. Maar de druk zal groot zijn. Als het even kan moet ze er staan. Als het echt niet kan niet natuurlijk. 14 mei ga ik naar een ‘lokale’ (60 km verderop) bios om de MET HD uitzending van de Walkure te zien. Lijkt ne wel bijzonder. De kans is groot dat, bij deze laatste uitvoering, de chemie tussen de zangers en hun zingen optimaal is. Of blijft het toch ‘de vorm van de dag’? En zijn ze juist ‘uitgeput’ na zo’n lange reeks voorstellingen?
Alle Eva fans, even een ’thums up’ geven bij haar YouTube filmpje van de MET 🙂
Ik volg opera pas sinds 4 jaar en ben vol respect voor wat die operazangers presteren, zelfs op een minder goeie dag wordt van hen de perfectie verwacht. Ik denk dat voor iedere belangrijke rol een invaller achter de hand wordt gehouden voor het geval dat.
Ik schaam me een beetje dat ik moet toegeven dat ik Eva Westbroek niet ken en heb dan nog de grote pech dat ik ‘Die Walkure’ met haar zal moeten missen. Intussen ben ik op zoek gegaan naar haar op You tube en ben heel positief verrast.