‘Rolando Villazón is terug’
Rolando Villazón ‘is back’, zo luidt het oordeel van de Engelse muziekpers nadat de Mexicaanse tenor terugkeerde bij het Royal Opera House in Londen in een productie van Werther. De recensenten zijn eensluidend enthousiast over zijn optreden.
Roland Villazón moest de afgelopen jaren veel concerten afzeggen vanwege problemen aan zijn stem. Zo werd hij in 2009 geopereerd aan zijn stembanden, waarna hij een jaar uit de roulatie was. En na zijn terugkeer halverwege 2010 leek er niet veel verbeterd te zijn: opnieuw zei hij veel concerten af of vielen optredens in het water.
Nu gloort er echter hoop voor de fans van de tenor: de reacties op zijn Werther in Londen doen geloven dat hij zijn problemen overwonnen heeft en weer helemaal terug is. ‘Rolando Villazón is back’, schreef de Independent onomwonden.
De tenor zong de titelrol in een reprise van Benoit Jacquots Werther-productie uit 2004, met Sophie Koch als Charlotte en Antonio Pappano op de bok.
,,Villazón not only got through a tense first night without mishap, he passed it with credit, and by the end of the evening we were reminded why this Mexican tenor caused such a sensation when he appeared on the scene seven years ago”, schreef de Daily Telegraph.
De criticus van de Independent schreef: ,,What he has in abundance is heart and soul, and in this a role which is indubitably a perfect fit for him. His vocal elegance and old-fashioned manner are both deeply touching and entirely in character with Werther, the poetic dreamer.”
De recensenten constateerden wel dat er iets van de glans van Villazóns stem verdwenen is, maar zijn zang klonk aan de andere kant zekerder en van zijn grootse muzikaliteit en inlevingsvermogen is niets verloren gegaan. ,,This was Werther the poet at work and there was hardly a corner of the character’s soul that he left unexplored”, aldus de Financial Times.
De Guardian noemde Villazóns openingsvoorstelling zelfs ‘één van zijn opmerkelijkste tot nu toe’. ,,His artistry is as astonishing as ever.”
Villazón zingt nog tot en met 21 mei de rol van Massenet in Londen. Hieronder de trailer van de productie:
10Reacties
Gelukkig!
Ben blij voor hem.
Ik hoop het van harte,
Ik heb hem diverse malen live gehoord waarvan de laatste maal in Berlijn.(Onjegin)
En ik zat met het zweet in de handen.
Ik had medelij met hem zo een grote zanger en dan dit mee moeten maken!grrrr
Moet toch vreselijk zijn als het niet goed was gekomen. Als je zoveel van opera houd, je geld ermee verdient en dan niet meer kan zingen. Bah!
De druk is ook zo groot als je eenmaal een sterzanger bent, dan wil iedereen je hebben, en dan moet je wel erg veel zelfdiscipline hebben en intelligentie om niet te snel te zware partijen te zingen, en je stem te overbelasten. Hetzelfde is gebeurd met tenor Ben Heppner, van hem hoor je weinig meer…
Makkelijk gezegd door buitenstaanders altijd ” niet te snel te zware partijen te zingen”….
Als ik geluisterd had naar alle omstanders ipv naar mezelf had ik NOOIT in het theater terecht gekomen omdat ik veel te lang partijen bleef zingen die te licht voor mij waren….Ik debuteerde als Aida…heel NL vond mij een coloratuur sopraan die alleen maar königin van de nacht moest zingen. Ze hadden zooooooo ongelijk..mijn echte stem en zelf kon er pas uit toen ik zwaardere partijen ging zingen..
Je kunt ook té voorzichtig zijn en dat is net zo funest of nog erger misschien wel…
Ik ben het wel eens met de druk waaronder hij stond/staat, dat die moordend kan zijn. De druk van de agenten en plaatenmaatschappyen die geld willen verdienen en je gebruiken als een puppet on a string.. Maar ik acht hem ontzettend intelligent en ontzettend gedisciplineerd (anders was hij NOOIT zo ver gekomen), maar ben er van overtuigd dat het bij hem dingen speelden die ‘beyond zijn controle’ waren/zijn, en die wij niet weten.
Ik zou me bv. kunnen voorstellen dat hij een té snelle schildklier heeft – gezien zijn uitpuilende ogen en zijn adhd gedrag -. Ik weet als geen ander wat een ‘sluipmoordenaar’ een defekte schildklier kan zijn, terwijl je zelf niet weet wat er gebeurt en terwijl alle KNO artsen zeggen dat de stembanden er prachtig uitzien….
Maar goed, ik suggereer ook maar wat, het hoeft niet zo te zijn.
Ik denk alleen dat hem te ‘veroordelen’ tot “iemand met niet genoeg zelfdiscipline en intelligentie om niet te snel te zware partijen te zingen en de stem te overbelasten” hem gigantisch tekort doet!
Ik ben blij dat hij terug is en dat hij whatever het was weer onder controle heeft en kan houden. Ik leef met hem mee bij het overwinnen van de opgedane angsten toen het even niet zo goed ging, want dat zal waarschijnlijk zijn grootste gevecht zijn!!
Rolando zet ‘m op!!
@Wiebke: zo, die zit! Maar je hebt ook wel gelijk, het hoe en waar waarom het een tijd lang niet goed ging met Rolando zal alleen Rolando zelf weten. Maar ik denk toch dat de enorme druk en daarmee gepaard gaande bijna onmenselijke verwachting een rol zal hebben gespeeld. En zelfs een intelligente zanger kan dan in de vaart van het succes mee worden gesleurd. Maar het zal een samenloop van factoren zijn geweest, en hopelijk blijft het nu goed gaan. De recensie in de Telegraph nav zijn Werther in Covent Garden besluit met: Villazón’s commitment is never in doubt.
Sorry,
Mijn reactie op Rolando Villzon is bij ongeluk op een verkeerde plaats terechtgekomen, namelijk bij de reacties op de zes Verona-opera’s van het komend seizoen.
Daar vindt u mijn ervaring met Villazon, die ik in Werther in Londen heb gehoord.
Henk Kramer
Even kopieëren en ook hieronder plaatsen?
Wat Wiebke Göetjes zei, daar sluit ik mij helemaal bij aan voor 100%
Rika Nijhof-Jager Epe.
Verder heb ik niets toe te voegen.