BinnenkortFeatured

Operadagen Rotterdam mengt oost en west

Vanaf vrijdag 22 mei staat Rotterdam tien dagen lang in het teken van opera. ‘Confrontations’, zo luidt het thema van de vierde editie van Operadagen Rotterdam. En dan met name de confrontatie, of relatie, tussen oost en west. Het levert een programma op met allerminst geijkte operatitels.

Chinees Meisje, Tears of Barren Hill, Ophelia, Diepvlees: de titels van de diverse voorstellingen tijdens de Operadagen Rotterdam doen niet direct aan opera denken. Toch is het opera dat de klok slaat als op vrijdag 22 mei 2009 het festival van start gaat.

Scène uit Tears of Barren Hill.
Scène uit Tears of Barren Hill.

Althans, op 22 mei vinden de eerste voorstellingen plaats, maar de echte opening is de dag erna. Dan geeft Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr in de Rotterdamse Schouwburg zijn visie op ‘schijnbaar tegengestelde culturen’, aldus het programmaboek, gevolgd door de openingsvoorstelling: Tears of Barren Hill.

Tears of Barren Hill is een ‘multimediaperformance’ van de Hong Kong-Chinese kunstenaar Danny Yung, gebaseerd op de reis naar Europa die de Chinese operazanger en componist Chen Yanqiu in de eerste helft van de twintigste eeuw maakte. ‘Cross-over-muziektheater’, noemt het festival het. Bach, Mozart, Verdi, Chengs muziek, Billie Holiday, Glenn Gould; alles is er in terug te vinden, ondersteund door beelden van Leni Riefenstahl.

De productie wordt tweemaal achter elkaar uitgevoerd op de openingsavond, 23 mei. Oorspronkelijk werd het werk gemaakt in opdracht van Zuni Icosahedron, een culturele instantie uit Hong Kong. De solisten zijn de Chinese operazangeres Shi Xiaomei en twee studenten van de Pekingopera.

Het is één van de vele voorstellingen met Oosterse elementen. Zo staan er diverse activiteiten gepland in Rotterdams ‘Chinatown’, het Deliplein in Katendrecht. Op vrijdag 22 mei zijn er meerdere voorstellingen, zoals een optreden van de Koreaanse bariton Han Sung Yoo, winnaar van het Internationaal Vocalisten Concours, en een uitvoering van de Chinese mini-opera Ye Ying. Gedurende al de festivaldagen kunnen bezoekers bovendien kennismaken met de Chinese wereld van dat deel van de stad door een operawandeling, genaamd Chinees Meisje.

Moskou

Niet alleen op het Deliplein klinkt opera. Het operafestival trekt ook weer naar de Koeweide in Kralingen-Crooswijk. Daar wordt net als vorig jaar een ‘meezingsessie’ gehouden, met een repertoire van smartlap tot opera. Verschillende koren voeren de troepen aan, onder leiding van Sebastiaan Hettema. Deze gebeurtenis is op zondag 24 mei.

Scène uit Madama Butterfly van de Stanislavsky Opera.
Scène uit Madama Butterfly van de Stanislavsky Opera.

Een week later, op de slotdag zondag 31 mei, wordt het nog grootser aangepakt in de buitenlucht, met een groot openluchtconcert van de Stanislavksy Opera Company. Het zeventigkoppige orkest en diverse solisten van het operagezelschap uit Moskou brengen vanaf 15.00 uur allerlei operafragmenten ten gehore. Daarbij staan klassiekers uit Oost- en West-Europa naast elkaar. Stukken die gespeeld worden zijn bijvoorbeeld twee ouvertures van Glinka en aria’s van Tsjaikovsky, Verdi, Prokovjev en Puccini.

Van Puccini speelt het operagezelschap in de week voorafgaand aan dit grote concert driemaal Madama Butterfly in het Nieuwe Luxor Theater. Dat op een wijze die eigen is aan de methode van Stanislavsky, theatermaker in Rusland tijdens het einde van de negentiende en begin van de twintigse eeuw. Een theatersysteem waarin ‘emotie, beweging, psychologie en dictie centraal staan’, aldus het festival.

Belgische opera

Naast al deze activiteiten staat er nog veel meer op het programma. Zie voor het complete programma www.operadagenrotterdam.nl. Nog enkele voorstellingen uitgelicht:

In Ophelia heeft Opera O.T. muziek van diverse componisten – waaronder Strauss, Berlioz, Chausson en Brahms – bij elkaar gezocht die gaan over de gedachtenkronkels van Ophelia, de diplomatendochter uit Shakespeares Hamlet. Auteur Bernlef heeft bij wijze van verbinding enkele scènes geschreven. Het is een voorstelling voor solozang, door Cora Burggraaf uitgevoerd.

In het slotweekend mag het festival de Nederlandse première van een gloednieuwe Belgische opera beleven, House of the sleaping beauties. Dit werk van componist Kris Defoort en regisseur Guy Cassiers ging op 8 mei in wereldpremière in De Munt in Brussel en is gebaseerd op een Japanse roman.

Interessant is tot slot om te vermelden dat ook Granida, een reconstructie van het zeventiende-eeuwse toneelstuk van P.C. Hooft, tijdens het festival te zien is – op zondag 24 mei in de Rotterdamse Schouwburg. Granida ging begin april in première in Amsterdam. In de productie zingen onder andere Tania Kross en Jeroen de Vaal.

Vorig artikel

Kaufmann wordt partner van BMW

Volgend artikel

Lachen met Verdi

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.