Opera over de grens
In de regelmatig terugkerende rubriek ‘Opera over de grens’ worden belangrijke premières die onlangs in internationale operahuizen plaatsvonden op een rijtje gezet. Deze keer L’Elisir d’Amore in Londen en La Cenerentola in Berlijn.
Vorige week, op 12 mei, ging in Londen Donizetti’s L’Elisir d’Amore bij het Royal Opera House in première. Een herneming van Laurent Pelly’s productie uit 2006. Pelly heeft het verhaal over een liefdesdrankje in het naoorlogse Italië, op het platteland, geplaatst.
Er is voldoende op het toneel te zien, maar wat Martin Kettle van The Guardian in de voorstelling miste was de essentiële warmte van het stuk. Die scheen volgens Kettle meer moeilijk door de regie van Pelly heen. „Als gevolg geef je niet echt om Nemorino en Adina”, schrijft hij.
Over de solisten is hij redelijk positief, met vooral complimenten voor Adina-vertolkster Diana Damrau (volgens Opernwelt de beste zangeres van 2008). Helemaal enthousiast over haar is Edward Seckerson in The Independent. Hij dicht haar veel lof toe. „Damrau is een natuurlijke, grote persoonlijkheid op het toneel. (…) Het geluid dat ze produceert, is heerlijk, maar het is de persoonlijkheid achter die klank die zo overtuigend is.”
Ook Keith McDonnell van Music OHM is zeer te spreken over Damrau. Zijn oordeel laat er geen twijfel over bestaan: „De jonge sopraan Diana Damrau bewees opnieuw dat ze niet alleen een van de meest opwindende sopranen uit Duitsland van de afgelopen jaren is, maar ook dat slechts enkele zangers haar kunnen evenaren in haar veelzijdigheid en de diverse rollen die ze op zich neemt. Ze was een genot door heel de avond, zowel vocaal als dramatisch.”
Over Giuseppe Filianoti (Nemorino) zijn de recensenten minder te spreken. Hij loopt ‘hyperactief’ over het toneel en zingt zijn beroemde ‘Una furtiva lagrima’ niet elegant genoeg. Volgens McDonnell moet hij zelfs naar zijn falsetstem grijpen om de aria door te komen.
Deutsche Oper Berlin
De Deutsche Oper Berlin greep onlangs ook naar een komisch werk. Afgelopen woensdag (20 mei) ging daar
La Cenerentola van Rossini in première. Een productie van Sir Peter Hall, die uit Glyndebourne gehaald is, waar die in 2005 in première ging. De cast bestond uit onder andere Mario Zeffiri als Don Ramiro, Ruxandra Donose als Angelina (Assepoester) en Lorenzo Regazzo als Don Magnifico.
Enkele Duitse recensenten reageren lauwtjes op de voorstelling. De aankleding is traditioneel, met elegante historische kostuums. Het publiek vindt het prachtig, maar dat komt volgens Kevin Clarke (Klassik.com) vooral omdat La Cenerentola een vrij onbekende titel is in Berlijn. „Misschien vallen de reacties op de première daarom zo opvallend kritiekloos uit”, vraagt hij zich af.
Zelf is hij namelijk niet zo overtuigd van de productie. In het orkest onder leiding van de jonge Guillermo Garcia Calvo (die Paolo Arrivabeni vervangt) mist Clarke het typische van Rossini’s muziek. „Er ontstond niet die verslavende klank, waar men aan het begin van de negentiende eeuws zo verrukt van was in Europa.”
Ook Ulrich Amling van Der Tagesspiegel wordt niet warm van het huisorkest. „Een Rossini zonder onderbuik, een spel zonder risico”, concludeert hij.
De solisten komen er bij Clarke eveneens bekaaid af. Zo stralen de zangers weinig vocale glans uit, meent hij. „Niemand zingt slecht, maar voor deze typische, Rossiniaanse slapstick-komedie, met zijn schrille clichékarakters, ontbrak het alle betrokkenen aan de moed voor grote gebaren en overdrijving.”
Titelvertolkster Ruxandra Donose krijgt van Amling nog wel een pluim, voor haar geloofwaardige spel en goede coloraturen.
Teatro del Liceu en Opéra National de Paris
Kort nog over enkele andere premières de afgelopen tijd. In het Teatro del Liceu ging maandag 18 mei een Fidelio in première, een productie van de Metropolitan Opera in een regie van Jürgen Flimm. Anders Larsson zingt daarin Don Fernando, Terje Stensvold en Lucia Gallo verdelen de rol van Don Pizarro en Clifton Forbis en Ian Storey doen dat met de rol van Florestan. Leonore wordt vertolkt door Karita Mattila en Gabriele Fontana.
Bij de Opéra National de Paris ging woensdag 20 mei Tosca in première, ook met een dubbele bezetting. Adina Nitescu en Elena Zelenskaya verdelen de titelrol, Aleksandrs Antonenko en Mikhail Agafonov doen dat met Cavaradossi. Scott Hendricks – de Amerikaan die eerder dit seizoen in I puritani bij De Nederlandse Opera te zien was – zingt een paar keer Scarpia.