Vrouwenpower in Opera per Tutti
In het wekelijkse Opera per Tutti-concert in de Vondelkerk in Amsterdam voeren aanstaande donderdag (28/5) de vrouwen de boventoon. De gebruikelijke cast van vier zangers is uitgebreid met een extra sopraan.
Opera per Tutti geeft iedere donderdag een concert met operafragmenten in de Vondelkerk in Amsterdam. Die fragmenten worden op laagdrempelige wijze ingeleid door artistiek leidster en tevens mezzosopraan Mylou Mazali.
Op 28 mei neemt een groep solisten met exotische namen het programma voor haar rekening. Naast Mazali zelf zijn dat de sopranen Tamara Obreskova en Laila Sbaïti, bariton Sinan Viral en bas Fernand Bernadi. Op de piano begeleidt Alexander Kouznetsov.
De Franse bas Fernand Bernadi maakte tijdens een eerder aflevering van Opera per Tutti al indruk – en dan vooral met zijn knotsgekke acteerkunsten. Ook Sinan Vural trad eerder op in de Amsterdamse kerk.
Laila Sbaïti heeft de Dutch National Opera Academy – waar Oper per Tutti mee samenwerkt – doorlopen en heeft daarna nog lesgehad van allerlei topsolisten, waaronder Nelly Miricioiu en dirigent Ed Spanjaard. Ook maakte ze in 2007 deel uit van het opleidingprogramma van het prestigieuze Festival d’Aix-en-Provence.
Op het programma van deze editie van Opera per Tutti staan stukken van Mozart, Puccini, Ponchielli, Rossini, Verdi, Donizetti en Tsjaikovski, met onder meer klassiekers uit La Traviata, Don Giovanni en Madama Butterfly.
Opera per Tutti begint om 20.15 uur. De kassa is vanaf 19.30 uur open. Meer informatie: www.operapertutti.nl.
3Reacties
Graag info
21 maart Opera per Tutti in de Vondelkerk. 20.00 entree € 25,00
Op 21 maart trekken maar liefst drie mezzo’s de broek aan en duiken in de verleidelijke wereld van de ‘pants-roles, rôles travestives, die Hosenrollen’ oftewel de mannenrollen in de opera. In één concert onder de titel ‘Mezzo-Forte’ wordt nietsverhullend verteld en bezongen hoe en wanneer de eerste vrouw op het operatoneel stond. Via Monteverdi’s L’incoronazione di poppea (1642) naar La clemenza di Tito van Mozart (1791), Tancredi van Rossini (1813), Die Fledermaus van Strauss (1874) tot aan Les contes d’Hoffman van Offenbach (1881) allemaal composities waarin de alten en mezzo’s de broek aan hebben en houden! Een sterk staaltje operageschiedenis die eindelijk uit de doeken wordt gedaan! Ingeborg Bröcheler alt, Serena Perez (mezzo DNOA) en Mylou Mazali mezzosopraan en Marta Liebana (piano) Mezzo Forte!!!
‘Een sterk staaltje operageschiedenis die (sic) eindelijk uit de doeken wordt gedaan!’?
Beetje overdreven hoor. De vrouw met de broek aan in de opera heeft het nooit aan aandacht ontbroken. Laatste wapenfeit op geluidsdragers: Oh, Boy! van Marianne Crebassa en Marc Minkowski. Sterk aanbevolen trouwens.