AchtergrondHeadline

Youtube-portret: Ildar Abdrazakov

Onlangs was hij over de hele wereld te zien tijdens de bioscoopuitzending van Anna Bolena vanuit New York: Ildar Abdrazakov is bezig een hele grote te worden in zijn vak. Een portret in beeld van de Russische bas. Met dank aan Youtube.

Ildar Abdrazakov werd geboren in Oefa, één van de industriële centra van de Oeral. Hij studeerde muziek in zijn geboortestad en tekende na zijn afstuderen een contract bij het Bashkirian Opera and Ballet Theatre.

In 1998 maakte Abdrazakov zijn entree in het Mariinsky Theater, waar hij de titelrol zong in Mozarts Le nozze di Figaro. Twee jaar later werd hij in het huisensemble van het Mariinsky ingelijfd, waar hij vele rollen zong, zoals Don Basilio in Il barbiere di Siviglia. Hieronder een fragment van die Rossini-partij. Valery Gergiev dirigeert.

Hoewel hij veelvuldig op het toneel van het Mariinsky stond, kwam Abdrazakov ook al vroeg in de belangstelling van andere internationale tophuizen te staan. Zo maakte hij in 2001 zijn debuut bij de Scala, als Rodolfo in La sonnambula. En in 2004 stond hij voor het eerst op het toneel bij de Metropolitan Opera in New York, in de rol van Mustafa in L’Italiana in Algeri.

Die rol nam hij twee jaar later nog eens op zich, voor een galaconcert bij het New Yorkse operahuis. Hij zong een duet uit Rossini’s werk, samen met Olga Borodina (al jaren zijn echtgenote). Hieronder het fragment.

Het belcanto-repertoire staat vaak op Abdrazakovs lessenaar. Behalve La sonnambula en L’Italiana in Algeri zong hij nog vele andere belcanto-rollen van Donizetti, Bellini en Rossini.

Onlangs waren zijn belcanto-kunsten nog te bewonderen in bioscopen over de hele wereld, toen hij Enrico VIII zong in een live uitgezonden Anna Bolena van de Metropolitan Opera. Hieronder een fragment uit die productie. Abdrazakov zingt een scène met Anna Netrebko en Stephen Costello.

Hieronder een ander belcanto-fragment van de bas. Hij zingt een solo van Assur uit Rossini’s Semiramide. Alleen audio.

Het repertoire van Abdrazakov beslaat inmiddels echter veel meer dan belcanto. Zo heeft hij tal van Verdi-rollen achter de kiezen. Hij zong onder meer in Oberto, Attila, Macbeth, La forza del destino, Il trovatore, Aida, Rigoletto, Ernani en I vespri siciliani.

Uit die laatste opera hieronder een fragment. Abdrazakov zingt ‘O tu Palermo’ met voorafgaande scène, in een productie uit Turijn (maart 2011).

Behalve belcanto en Verdi heeft Abdrazakov een uitgebreid concertrepertoire. Ook zong hij rollen als Escamillo in Carmen en de partij van Méphistophélès in maar liefst drie Faust-bewerkingen: Mefistofele van Boito, Faust van Gounod en La Damnation de Faust van Berlioz. Met aanpalend de duivelse personages uit Les contes d’Hoffmann.

Hieronder daarom tot slot één van de vele duivelse vertolkingen van de Rus. Hij zingt ‘Le veau d’or’ uit Gounods Faust.

Vorig artikel

Lezersrecensie: Warm onthaal Deutekom

Volgend artikel

Don Giovanni in herfsttinten in de Met

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.