Achtergrond

Youtube-portret: Opera-reclames

Als honderdste Youtube-portret op Place de l’Opera een keer geen serieus getoonzet profiel van een zanger, maar een paar minuten lol. Door de jaren heen zijn er vele tv-reclames verzonnen waarin handig gebruikgemaakt werd van het operagenre. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

Brekend glas. Het is één van de meest stereotype beelden die je van opera kunt bedenken. In menig reclame is er dan ook gretig gebruik van gemaakt. Zoals in deze clip van Budwiser.

Om bij de dranken te blijven: Pepsi maakte in 1990 samen met acteur Michael J. Fox de volgende spot.

Concurrent Coca Cola waagde zich ook eens aan een stukje hoge cultuur met een reclamefilmpje rond Pagliacci van Leoncavallo.

Ook allerhande etenswaren zijn door middel van opera aangeprezen. Pomegranate Berry Gum, Doritos, Rice Krispies… De laatste commercial, uit de jaren zestig, won zelfs een Cannes Gold Lion en werd door Entertainment Weekly Magazine bekroond als één van de tien beste commercials aller tijden. Daarin wordt wederom Pagliacci van Leoncavallo benut.

Tot slot een klassiek geënsceneerde Fiat-reclame…

Vorig artikel

Opera in de media: week 47

Volgend artikel

Kupfer ensceneert pracht van een Katja

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. dorothy hollander
    20 november 2011 at 13:29

    Geweldig,heb geschaterd.