Opera Tatarstan brengt Night at the Opera
De Staatsopera van Tatarstan gaat vanaf vrijdag 30 maart op tournee met A Night at the Opera. In het operaconcert zingen solisten en koor van het gezelschap ‘de mooiste en bekendste operamelodieën’.
Tien solisten, een 48-koppig koor en een 56 man groot orkest voeren in het operaconcert repertoire uit van onder andere Verdi en Bizet. Zo is de triomfmars uit Aida en het slavenkoor uit Nabucco te horen, evenals de Habanera uit Carmen.
Dirigent Renat Salavatov staat voor het orkest en de algehele muzikale leiding is in handen van Milos Kejci.
De producent, European Ballet & Opera Productions, wil de traditie van operaconcerten, vooral geliefd in Italië en Rusland, graag breder bekendmaken in Nederland. ,,Het is dé gelegenheid om met opera kennis te maken en voor de liefhebber is het een uitgelezen kans om op één avond de mooiste en meest aangrijpende melodieën, aria’s en duetten te beleven”, stelt de producent.
A Night at the Opera gaat op vrijdag 30 maart in première in Eindhoven. Daarna volgt tot en met 14 april een tournee langs elf theaters.
Zie voor meer informatie de website van DommelGraaf Theaterproducties.
15Reacties
LIEVER INTERESSANT DOEN IN HET MUZIEKTHEATER
De Staatsopera van Tatarstan stond tijdens de Paasdagen in het DeLaMar theater. Een operafeest! Geen “inleiding” nodig! Eenvoudigweg genieten van 10 uitstekende solisten, onder wie de spectaculaire Olga Pudova: wat een techniek heeft deze sopraan, wat een prachtgeluid!
Maar waar was het publiek? Op Tweede Paasdag waren net de eerste tien rijen gevuld met echte operaliefhebbers. De deconfiture van Amsterdam als operastad? Hébben we een keer de kans om van opera pur sang te genieten, komen we niet opdagen. We paraderen liever met het gekoesterde ons-kent-ons gevoel door de foyer van Het Muziektheater waar we regelmatig de grootst mogelijk onzin voor zoete koek slikken. Als het aankomt op de kern van wat opera eigenlijk is -fijne muziek!- dan geven we niet thuis.
@Olivier: nee, we willen NAMEN NAMEN NAMEN!!!
Beste Olivier – een beetje operaliefhebber wilt toch echt iets meer dan de “hoogtepunten” uit de overbekende opera’s.
Inderdaad, Gerard, als Rolando Villazón (NAAM!) precies hetzelfde doet in Het Muziekthater (NAAM!), zit het stampvol. Dáár en dán willen we wel gezien worden!
@Basia, een beetje operaliefhebber zet “hoogtepunten” niet tussen aanhalingstekens.
—
Ter illustratie. DNO heeft nu een rubriek met dezelfde naam als de voorstelling van de Opera van Tatarstan, namelijk “Night at the Opera”. Wat houdt dat in, ik citeer:
“Voor elke première nodigt De Nederlandse Opera een BN-er uit die over de opera een korte recensie schrijft (…) over de voorstelling die hij of zij heeft gezien maar ook wat de persoon hier rondom de voorstelling beleeft: Wat verwacht ik van de avond? Wat trek ik aan? Met wie ga ik? Hoe bereid ik me voor? Wie heb ik ontmoet?”
Kortom, de essentiële vragen die “een beetje operaliefhebber” zich stelt: “Wat trek ik aan? Wie heb ik ontmoet?” Fijn dat de BN’er ons bij de hand neemt.
Dat wordt nog een heel gesjouw, in het vervolg niet alleen mijn ooglappen meenemen naar Het Muziekthater, maar ook mijn eigen teiltje.
@Olivier. Wat je schrijft over de wat treurigmakende aanpak van DNO om meer publiek te trekken dmv een BN-er klopt. Het gaat niet om de muziek, de vraag: hoe bereid ik me muzikaal voor op iets wat ik niet goed ken? wordt vooral niet gesteld, want stel je voor..het zou eens te diep mogen gaan. Laten we het vooral zo oppervlakkig mogelijk houden want dat trekt publiek (niet dus). Maar goed, ik snap ook wel dat DNO alles uit de kast trekt om die zaal vol te krijgen, dus dan maar via een soapie (gratis kaartje 1e rang is altijd meegenomen nietwaar?);-)
Operaliefhebbend Amsterdam was op tweede paasdag in ieder geval ook niet in het muziektheater, daar was de zaal bij Il Turco hooguit voor de helft gevuld.
Ik ben het met Basia eens dat de hoogtepunten niet per definitie aantrekkelijk zijn voor het meer doorgewinterde operapubliek. Ook lijkt er een beetje een ‘André Rieu sfeertje’ om zo’n soort concert heen te hangen (i.e. meehossen en -neuriën). Van mij hoeven (bekende) aria’s die losgezongen zijn uit hun context niet zo, tenzij er inderdaad een grote gevestigde of opkomende naam bij betrokken is. Dat heeft niets met mijn ijdelheid, zien en gezien worden of iets dergelijks te maken. Het heeft ermee te maken dat ik voor de artiesten in kwestie graag een uitzondering maak omdat ik hoop en/of verwacht dat ze iets unieks kunnen brengen in zo’n concert.
Voor dat Night at the Operablog van DNO loop ik overigens ook niet heel erg warm – het relaas van Susan Smit (die ik alleen ken als schrijfster van columns in tijdschriften die de wachtruimte van de tandarts sieren en zelfverklaard heks in het RTL boulevardcircuit) is behoorlijk nietszeggend (“ja, passie en overspel, ook grote thema’s in mijn nieuwste boek…”).
POLONAISE BIJ OPERA VAN TATARSTAN
Als ik de bijdragen van Basia en Laura goed begrijp, laat “een beetje operaliefhebber” dan wel het “doorgewinterde operapubliek” een operaconcert links liggen, o.m. vanwege het “meehossen en -neuriën” bij dergelijke concerten. Tja, ook in operazaken biedt een gesloten wereldbeeld een zeker houvast.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat “een beetje operaliefhebber” alles verslindt wat er op operagebied te halen valt. Al was het alleen maar uit nieuwsgierigheid. En dan stuit je op hartverwarmende verrassingen als Olga Pudova. Daar heb ik dan graag een spontaan ingezette polonaise voor over.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=uxV-Bzevd6Y en let vooral op het André Rieux sfeertje!
I rest my case.
Omdat het een antwoord is aan O.K. denk ik het nog een keer te moeten posten:
Basia Jaworski zei:
Beste Olivier,
als je _alles_ wilde verslinden dan had je geen tijd over om te eten en te slapen, laat staan werken, boeken lezen, je kat aaien. Ooit aan gedacht?
Opera is (althans voor mij) veel meer dan meezingen met Libiamo of het Slavenkoor. Als ik kennis wil maken met Thomas Mann dan lees ik geen citatenboek. Het kan “lekker” zijn, maar dat vereist een “toegevoegde waarde” (om in operatermen te blijven – daar moet toch echt iemand als Domingo aan vast zitten).
Lees het artikel van Jordi Kooiman
http://www.operamagazine.nl/featured/16335/hoofdredactioneel-schatzoekers/, waar ik het meer dan eens ben, nog een keer na: zo lang we allemaal aan de polonaise blijven zitten, gaat ons niveau niet verder dan Kluun en oempapa.
Beste Basia, jammer dat je mijn opmerking over de spontaan ingezette polonaise niet op de juiste ironische waarde heb weten te schatten. Laat ik dan een volmondig eerherstel doen toekomen aan het publiek dat wél naar de Opera van Tatarstan kwam: een ontspannen en deskundig publiek dat weliswaar in feeststemming binnenkwam omdat het geen Muziektheaterregie hoefde te ondergaan, maar zich nimmer overgaf aan het veronderstelde meehossen (hoe hos je eigenlijk op operamuziek?) en meeneuriën. Niet dat er trouwens veel tegen selectief toegepast meeneuriën is…
Dat opera “veel meer” is dan een operaconcert, is een open deur met angstwekkende dimensies. Niemand (ik zeker niet) die ooit beweerd heeft dat operaconcerten alleen zaligmakend zijn. Het is het merkwaardige dedain waarmee een professioneeel gezelschap als dat van Tatarstan tegemoet wordt getreden dat totaal misplaatst is. En intrinsiek tegenstrijdig! We moeten vooral op zoek naar onbekend repertoir, maar als we ons dan verwaardigen om naar een operaconcert te gaan, dan mogen het weer geen onbekende zangers zijn, maar moet Domingo aantreden of een andere “grote of gevestigde naam”. Conclusie: genieten van een weergaloze Koningin van de Nacht door een jonge, veelbelovende Russische sopraan… ten strengste verboden! Gij zult integrale opera’s bezoeken, Gij zult de Grote Namen vereren.
Vergis ik mij, of krijgen we hier het prototype van snobisme in het vizier?
Geef het maar op, Olivier. Sommige mensen denken nu eenmaal dat ze Hun Eigen Gelijk alleen maar erdoor kunnen duwen door vanuit de hoogte te gaan sneren. En zaken als ironie en een gezonde zelfspot zijn van oudsher toch al geen kenmerk van Nederland – lees onze 16e-eeuwse Erasmus er maar op na.
Tegen het concept heb ik op zich niet zoveel. Ik heb bijvoorbeeld heel veel zin in het concert met lauriaten en prijswinners van de Operalia in Covent Garden op 25 juli en vlieg daar graag even voor op en neer. Met Domingo en Villazon (en ook DiDonato, Stemme, Calleja, Schrott, etc). Deze stemmen geef ik het predikaat “weergaloos” en “uitstekend”. Om in de termen van de gids te spreken, de reis meer dan waard! Wel uiteraard lunchen vooraf bij Ducasse en een goed glas champagne in de pauze. Of ben ik nu een snob ?
Beste allen!
Ik zing een groot aantal van dit soort operaconcerten per jaar, veelal met “greatest hits”, in binnen en buitenland, groots en wat kleiner, met internationale sterren en met eigen sterren.
Het is altijd een groot succes!
Volgend seizoen, Wagner en Verdi jaar, zullen er ook weer vele concerten komen, o.a. “Wagner’s greatest hits”!
Jullie zijn van harte uitgenodigd bij het grote operaconcert in de haven van Monnickendam (mijn geboortestad) dit jaar! Sinds 2008 wordt dit openlucht concert met veel succes georganiseerd!
Dit jaar op 1 september.
Voor een hele (semi) concertante opera nodig ik jullie graag uit om met Pinksteren in het Westerpark (28e om 14 uur) en Erasmuspark (27e om 20.30 uur) te komen luisteren naar de Rusalka van A.Dvorak.
(zelf zing ik de 27e mee, rol Fremde Fürstin.
De toegang is gratis!
Groet,
Wiebke
nb. als zangeres vindt ik het eerlijk gezegd wel fijner en interessanter om een hele opera te kunnen zingen, gewoon voor de ontwikkeling van het verhaal en je personage, maar het is altijd weer een feest om te zien hoe de mensen genieten van de ‘hits’!
Interessante discussie hierboven….
Wij hebben gisteren deze voorstelling bijgewoond in Deventer en hebben van begin tot eind genoten.
Wij zijn geen operakenners maar hebben een geweldige avond gehad, vooralonder indruk van vooral de solisten.
oja, en geen hossende mesnen gezien (dat was sowieso onmogelijk gezien de hoge leeftijd van de gemiddelde bezoeker, wij waren met onze 40 jaar eens van jongsten in de zaal;-))
Nou jullie kunnen zeggen wat je wilt wij vonden het waanzinnig. Wat een geweldige stemmen, vooral van die jonge sopraan. Wij hebben al veel opera’s gezien in heel Europa. En het zag er misschien allemaal wat ‘ gelikt’ uit maar met zo’n stemmen maakt dat niet uit, doe je ogen dicht en denk dat je in Verona op de theatertrappen zit en laat je meevoeren door die weergaloze stemmen.