Youtube-portret: Elisabeth Kulman
Elisabeth Kulman begon haar carrière als succesvol sopraan, maar vergaarde pas echt internationale roem toen ze overstapte naar het mezzorepertoire. Inmiddels wordt ze breeduit geprezen. Een portret in beeld van de Oostenrijkse. Met dank aan Youtube.
Elisabeth Kulman werd geboren in Oberpullendorf in Oostenrijk. Ze studeerde Russisch, Finoegristiek en Muziekwetenschap. Daarnaast was ze zeer actief als koorzangeres in diverse Weense koren.
In 1995 besloot ze haar zangontwikkeling voorrang te geven en nam lessen bij Helena Lazarska aan de Universtät für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Zes jaar later studeerde ze af en direct werd ze door de Volksoper Wien gecontracteerd om Pamina in Die Zauberflöte te zingen.
Als sopraan vergaarde ze vervolgens de nodige bekendheid, vooral met rollen in Mozart-opera’s. Zo zong ze de gravin Almaviva in Le nozze di Figaro en Donna Elvira in Don Giovanni.
Enkele jaren na haar debuut wisselde Kulman van stemvak en ging mezzorollen zingen. Eén van haar eerste was de ‘Hosenrolle’ Boccaccio in Suppé’s gelijknamige operette, wederom bij de Volksoper Wien. Hieronder een fragment.
De overstap naar het mezzovak legde Kulman bepaald geen windeieren. Ze is inmiddels een gewild zangeres, die zeker in Wenen grote lof heeft geoogst. Die Presse noemde haar ‘number one darling of the audience’ aan de Wiener Staatsoper.
Kulman zong rollen als Fricka in Das Rheingold en Die Walküre, Carmen, Marina in Boris Godoenov, Herodias in Salome en Ulrica in Un ballo in maschera. Ze zong Gora in de wereldpremière of Aribert Reimanns Medea en stond aan de zijde van Anna Netrebko in Anna Bolena vorig jaar.
Hieronder een fragment van Kulmans vertolking van Smeton in Anna Bolena:
Nog recenter was de mezzosopraan in Wenen te zien in de hoofdrol in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny. Hieronder een nieuwsreportage over haar optreden:
Een ander recent succes van Kulman is haar debuut op de Salzburger Festspiele als Orfeo in Glucks Orfeo ed Euridice, een rol die ze eerder in 2005 en 2008 in Parijs zong.
Hieronder een audiofragment van haar Salzburger optreden:
Naast opera is Kulman zeer actief in het concertrepertoire. Daarom ter afsluiting twee concertfragmenten. Twee Ave Maria’s om precies te zijn: die van Giulio Caccini (een kerstopvoering in Wenen 2010) en die van Schubert (concert in Dresden 2004).