Janowski zwaait matige Lohengrin
Marek Janowski is inmiddels bij deel vier beland van zijn grote Wagner-project. Maar na de werkelijk fantastische Parsifal valt het resultaat van Lohengrin mij behoorlijk tegen.
Ik ben geen fan van Annette Dasch. Haar stem vind ik (zachtjes uitgedrukt) ‘gewoontjes’, maar wellicht past het bij het karakter van Elsa?
Susanne Resmark is een fatsoenlijke Ortrud. Grote stem met een mooi donker timbre, maar haar ‘ruime vibrato’ is soms hinderlijk.
De rest van de zangers is zonder meer prachtig, maar er is één groot probleem: ze mengen niet. Klaus Florian Vogts geluid is zeer ‘blank’. Ik houd van zijn ietwat zoetig timbre en zijn lyrische benadering van Wagner. Maar hij kan het niet opnemen tegen de diepe laagte van Günther Groisböck en het werkelijk fenomenale volume van Gerd Grochowski (wat een zanger!). En in de ensembles valt hij gewoon weg.
Janowski dirigeert zeer voorzichtig, voor mij te, waardoor de ouverture het meeste weg heeft van een uitgerekte brij. Gelukkig herstelt hij zich gauw en in de tweede akte laat hij de dreiging goed voelbaar worden.
In de Bruiloftsmars laat hij de noten mooi in elkaar vloeien en maakt hij mij gelukkig met zijn keuze van tempi en het beteugelen van het orkest. Toch kan ik niet aan de indruk ontkomen dat hij zich verliest in details.
5Reacties
Alweer dank voor de duidelijke en vakkundige recensie van Basia Jaworski. Alleen om haar stukken te kunnen lezen zou ik al een abonnement willen nemen op de papieren uitgave van uw blad.
Zoveel oren, (gelukkig) zoveel meningen, Paul Korenhof schrijft op OpusKlassiek: De tenor Klaus Florian Vogt werd onlangs op de omslag van FonoForum aangeduid als ‘Der Lohengrin von Dienst’ en dat geeft dat zijn positie treffend weer. Zoals Hans Hotter ooit de verpersoonlijking was van Wotan, en zoals Wunderlich niemand te duchten had als Belmonte, Tamino en Palestrina, zo geldt Vogt momenteel als de ultieme vertolker van de romantische graalridder.
Je ziet het voor je, Basia en Paul samen in een kamer. Paul: Dit is zingen op een niveau dat ik alleen nog kan vergelijken met dat van de zang van Fritz Wunderlich in de legendarische opname van Eugen Onegin uit München!
Basia: Klaus Florian Vogts geluid is zeer ‘blank’.
Inderdaad: zeer blank, maar in deze rol juist zeer op zijn plaats.
Citaat: “Ik houd van zijn ietwat zoetig timbre en zijn lyrische benadering van Wagner.”