Sopraan Galina Vishnevskaya overleden
Sopraan Galina Vishnevskaya is dinsdag op 86-jarige leeftijd overleden. Dat maakte het door haar opgerichte operacentrum in Moskou bekend. Vishnevskaya was één van de grootste Russische operasterren van haar tijd.
Vishnevskaya (in 1926 geboren in Leningrad) werd in 1953 ensemblelid van het Bolshoi Theater in Moskou. Jarenlang was ze één van de aanvoerende solisten. Het theater hield dinsdag een minuut stilte voorafgaand aan een uitvoering van Turandot, ter nagedachtenis van de sopraan.
In de jaren zestig brak Vishnevskaya door bij grote internationale operahuizen als de Metropolitan Opera, het Royal Opera House en de Scala. Ze zong daar in rollen van Puccini en Verdi. Daarna groeide de sopraan uit tot een ster van internationaal formaat.
Vishnevskaya was bevriend met componist Dmitri Sjostakovitsj en maakte met haar man, cellist en dirigent Mstislav Rostropovitsj, een alom geprezen opname van Lady Macbeth van Mtsensk. Een andere componist, Benjamin Britten, schreef de sopraanpartij in zijn War Requiem speciaal voor haar.
In 1974 verlieten Vishnevskaya en Rostropovitsj Rusland nadat hun vriend Alexandr Solzjenitsyn verbannen was door het Sovjet-bewind. Ze woonden in Parijs en Washington tot de val van de Sovjet-Unie, waarna ze terugkeerden naar Rusland. Daar richtte Vishnevskaya in 2002 haar eigen operacentrum op, voor de opleiding van jonge, talentvolle zangers.
Vishnevskaya’s echtgenoot overleed in 2007. Zelf overleed ze op 11 december, 86 jaar oud.
Hieronder een recital van Vishnevskaya. Ze zingt liederen van Tsjaikovski en wordt begeleid door Rostropovitsj.
1 Reactie
In 2001 gaf Vishnevskaya heel boeiende masterclasses in het Concertgebouw. Ze kwam heel serieus en wat streng over maar niet onsympathiek. Wel een heel verschil met haar zachte, glimlachende echtgenoot Rostropovich, die ook in de zaal zat. Met haar vingers porde ze in de borstkassen van de zangers en zij vormde hun monden voor de juiste klank. Na afloop signeerde zij haar autobiografie, die ik had meegenomen. Een must voor operaliefhebbers en de geschiedenis van Rusland, die autobiografie! Ongelofelijk wat zij heeft meegemaakt in haar leven. Haar mooiste opnames vind ik die ze in het begin van de jaren 60 maakte voor Philips. Stem en interpretatie vloeien prachtig samen. Wat jammer dat zij er niet meer is!