DNO presenteert seizoen 2013/2014
Zes nieuwe producties en vier reprises staan er in seizoen 2013/2014 op het programma van De Nederlandse Opera (DNO). Hoofdgerecht is de Ring des Nibelungen van regisseur Pierre Audi, die dit jaar zijn 25-jarig jubileum als artistiek directeur van DNO viert. Lees verder voor het volledige programma.
Het nieuwe seizoen van DNO, dat dinsdag in Het Muziektheater gepresenteerd werd, is met tien producties één van de meest compacte seizoenen van de afgelopen jaren. De reden daarvoor is het opvoeren van de volledige Ring des Nibelungen van Wagner in januari en februari 2014, wat in deze ‘economisch moeilijke tijden’ veel van het operahuis vraagt.
Met de productie van Pierre Audi bekroont het operahuis zijn viering van het Wagner-jubileum. Het derde en vierde deel van de Ring, Siegfried en Götterdämmerung, worden eerst afzonderlijk opgevoerd. Siegfried in augustus/september, als opening van het seizoen, en Götterdämmerung in november. Begin 2014 wordt de gehele cyclus vervolgens tweemaal opgevoerd.
Hartmut Haenchen dirigeert alle Ring-voorstellingen en zal daarmee komend seizoen zeer geregeld te zien zijn in Het Muziektheater, waar hij van 1986 tot 1999 chef-dirigent was. De huidige chef, Marc Albrecht, zal te zien zijn in producties van De speler en Arabella.
Opvallend in de programmering zijn onder meer de wereldpremière van Laika (een nieuwe opera van Martijn Padding), de terugkeer van Charlotte Margiono op het operatoneel (in Arabella) en de nieuwe productie van Falstaff, een coproductie met Londen, Milaan, New York en Toronto, die onder begeleiding van het Koninklijk Concertgebouworkest het seizoen afsluit.
Hieronder het volledige programma:
Siegfried (R. Wagner) reprise
31 augustus t/m 21 september 2013
Dirigent: Hartmut Haenchen
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Stephen Gould, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Werner Van Mechelen, Catherine Naglestad, Thomas Johannes Mayer, e.a.
Armide (C.W. Gluck) nieuwe productie
6 oktober t/m 27 oktober 2013
Dirigent: Ivor Bolton
Regisseur: Barrie Kosky
Solisten: Karina Gauvin, Frédéric Antoun, Henk Neven, Karin Strobos, Andrew Foster-Williams, e.a.
Götterdämmerung (R. Wagner) reprise
14 november t/m 30 november 2013
Dirigent: Hartmut Haenchen
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Stephen Gould, Alejandro Marco-Buhrmester, Werner Van Mechelen, Catherine Foster, Kurt Rydl, e.a.
De speler (S. Prokofjev) nieuwe productie
7 december t/m 29 december 2013
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Andrea Breth
Solisten: Pavlo Hunka, Nadja Michael, Kai Rüütel, Marcel Beekman, John Daszak, e.a.
Der Ring des Nibelungen (R. Wagner) reprise
29 januari t/m 14 februari 2014
Dirigent: Hartmut Haenchen
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Thomas Johannes Mayer, Werner Van Mechelen, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Catherine Foster, Doris Soffel, Catherine Naglestad, Christopher Ventris, Stig Andersen, e.a.
Lucia di Lammermoor (G. Donizetti) reprise
14 maart t/m 6 april 2014
Dirigent: Carlo Rizzi
Regisseur: Monique Wagemakers
Solisten: Marina Rebeka, Ismael Jordi, Philippe Talbot, Marco Caria, e.a.
Arabella (R. Strauss) nieuwe productie
11 april t/m 2 mei 2014
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Christof Loy
Solisten: Charlotte Margiono, Annette Dasch, James Rutherford, Marcel Reijans, Agneta Eichenholz, e.a.
Faust (C. Gounod) nieuwe productie
10 mei t/m 27 mei 2014
Dirigent: Marc Minkowski
Regisseur: Àlex Ollé (La Fura dels Baus)
Solisten: Michael Fabiano, Mikhail Petrenko, Sonya Yoncheva, Marianne Crebassa, e.a.
Laika (M. Padding) wereldpremière
3 juni t/m 8 juni 2014
Dirigent: Etienne Siebens
Regisseur: Aernout Mik
Solisten: Thomas Oliemans, Claron McFadden, Marcel Beekman, Helena Rasker, Dennis Wilgenhof, Mattijs van de Woerd, e.a.
Falstaff (G. Verdi) nieuwe productie
7 juni t/m 30 juni 2014
Dirigent: Daniele Gatti
Regisseur: Robert Carsen
Solisten: Ambrogio Maestri, Fabio Capitanucci, Paolo Fanale, Fiorenza Cedolins, Daniela Barcellona, e.a.
Zie voor meer informatie de website van De Nederlandse Opera.
17Reacties
Huh, zie ik nou goed dat Lucia di Lammermoor in het “Transformatorhuis, Cultuurpark Westergasfabriek” wordt opgevoerd? Vreemde locatie???
Laura, ik heb dat ook op de site van DNO gelezen, maar volgens het programmaboekje gaat de voorstelling gewoon in Het Muziektheater
De vraag is ook waarom deze toch wat bleke productie hernomen wordt. Is dit de Belcanto-excuusneger van dienst voor het seizoen 2013-2014?
Armide van Gluck lijkt me interessant.
Ah, gelukkig – ik kon me een Lucia in een transformatorhuis al niet echt voorstellen…
Ik vond de Lucia eigenlijk wel erg goed en ben wel blij dat die terugkomt en ben ook nog eens erg benieuwd naar Faust. Voor Arabella vrees ik een beetje, Christof Loy is immers de man van de stoelen en de stokbroden in Les Vepres….
Het is wel een erg compact seizoen, van mij had best de Ring niet als cyclus nog een keer gehoeven – had mij maar alleen de losse delen in twee seizoenen gedaan en een mooie Verdi erbij.
Erg enthousiast ben ik niet: heel veel Wagner”, heel weinig Verdi en geen Britten, maar 2 Italiaanse opera’s, waarvan “Lucia di Lammermoor” nu niet direct om een reprise schreeuwt. Charlotte Margiono keert terug op het operatoneel, dat ze enkele jaren geleden, na de Da Ponte-trilogie, vaarwel heeft gezegd, als ik mij goed herinner, o.m. omdat ze genoeg had van wat ik maar “Regietheatër zal noemen. Ze kan dan nu in “Arabella” met Cristof Loy (die van “Les vêpres Siciliennes”) haar hart weer ophalen.
Voor een goed begrip van mijn commentaar: dat van Laura is blijkbaar geplaatst terwijl ik het mijne zat te tikken.2 Kleine correcties: “Regietheater” en Christof Loy.
Arabella was eerder in Frankfurt. Het foto overzicht op onderstaande link geeft een indruk van deze productie:
http://www.oper-frankfurt.de/de/page584.cfm?stueck=349
pfff… en weer weinig Nederlands talent…
Ik ben erg enthousiast. Maar liefst zes nieuwe producties! Nu hou ik gelukkig ook erg van Wagner en van deze Ring kan ik geen genoeg krijgen. Met het programmeren van Laika krijgt veel Nederlands talent een kans. Ik ben ook erg benieuwd naar De Speler in de regie van Andrea Breth. Maar ook naar een Falstaff met het KCO olv Daniele Gatti. En Armide en Arabella heb ik nog niet eerder in het theater gezien.
voor mij een beetje te veel Wagner.
Klasse dat DNO opnieuw een indrukwekkend seizoen in elkaar weet te zetten met zes nieuwe zes nieuwe producties. Met de terechte herneming van de Ring kunnen velen opnieuw genieten van deze uitzonderlijke productie of er alsnog kennis mee maken.
En naast de Ring biedt het programma een mooie balans in 250 jaar operageschiedenis met Italiaans (2x), Frans (2x), Duits, Russisch en Nederlands repertoire.
Mooi aanbod is het nieuwe keuzeabonnement, zodat iedereen zijn eigen serie kan samenstellen.
Persoonlijk kijk ik erg uit naar de Arabella met prachtige zangeressen.
Teleurstellend
-Geen Britten
-Falstaff valt buiten het Verdi-jaar, net zoals de Ring buiten het Wagner-jaar valt
-weinig Nederlanders
-Alweer die Ring van Audi! Bij de presentatie van seizoen 2012-2013 werd ons gezegd/beloofd dat het de laatste keer zou zijn. Dat is dus gelogen!
-weinig; een paar jaar geleden deed men nog 14 producties
Ik ben er mee in mijn nopjes ( blij dat die autoshowroom en beddenzaak niet meer meedoen) en heb het bestelformulier stante pede
teruggestuurd (“wij raden u aan het bestelformulier zo spoedig mogelijk te retourneren. Hiermee vergroot u uw kans op de gewenste
abonnementen en op de beste stoelen”). Menigeen neemt er een vrije
dag voor op maar laat nu de post de laatste jaren bij ons `swoensdags een snipperdag hebben…
@Henry Oen:
– dit jaar Britten (Death in Venice)
– dit jaar Verdi (La Traviata) en volgend jaar Verdi (Falstaff)
– veel Nederlanders (Laika)
– Ring is niet gelogen: de Ring als cyclus (en niet als losse delen verspreid over meerdere seizoenen) is reeds na de 2e cyclus in 2005 toegezegd. Deze afspraak komt men na.
– 10 producties vind ik meer dan genoeg
Eén Verdi in een Verdi jaar – en dan nota bene reprise! – vind ik weinig.
En alweer geen Puccini. Ik vraag mij af of ik ooit Manon Lescaut in Amsterdam zou mogen meemaken. Of Il Trittico.
We hebben ook nog nooit (ik heb het over het Muziektheater) Andrea Chenier gehad.
@Leen Roetman: Alleen in Laika zitten Nederlanders: nieuw, hedendaags repertoire, daarin durft DNO het wel aan om Nederlanders in te huren. In de repertoire stukken zie je bijna geen Nederlanders terug.
Blijkbaar heeft men nog altijd het gevoel, dat wat van ver komt, goed is. Dit terwijl Nederlanders net zo goed presteren op de bühne, als niet-Nederlanders. Daarbij komt dat het publiek het juist leuk vindt om Nederlanders te zien, zie het buitenproportioneel grote applaus voor Helena Rasker in Guillaume Tell.