AchtergrondFeaturedNieuws

Meer aandacht voor Europese Operadagen

De Nederlandse operabranche gaat de Europese Operadagen serieuzer nemen. Twintig vertegenwoordigers van operaorganisaties kwamen maandag 11 maart in Amsterdam bijeen om te brainstormen over mogelijkheden om het jaarlijkse evenement te benutten voor de promotie van de kunstvorm opera.

Twintig vertegenwoordigers van Nederlandse operaorganisaties kwamen maandag 11 maart bijeen in Amsterdam.

De European Opera Days (EOD) bestaan sinds 2007. Ze zijn een initiatief van Opera Europa, het professionele samenwerkingsverband dat 127 operahuizen en -gezelschappen uit 35 landen bundelt, en RESEO, een Europees netwerk voor opera- en danseducatie.

De Europese Operadagen worden jaarlijks rond 9 mei, de Dag van Europa, gehouden. De organisatie wil daarmee ‘de kunstvorm opera vieren, verder in de aandacht brengen en de waardering ervoor vergroten’, zo staat in het Manifest van het initiatief.

Tot nu toe waren er in Nederland amper activiteiten in het kader van de Europese Operadagen, maar als het aan Krystian Lada ligt, gaat dat de komende jaren veranderen. Hij is voor het eerst vanuit de EOD coördinator voor Nederland. Lada, zelfstandig operadramaturg/librettist, ging aan de slag met Lena Vizy, tot voor kort in dienst bij De Nederlandse Opera. Beiden zijn lid van de denktank van Opera Europa. Samen netwerkten ze een groot aantal vertegenwoordigers uit de operasector bij elkaar.

Krystian Lada vertelt: “Ik werk in verschillende landen, waaronder Polen, België en Duitsland. Daar bestaat een lange traditie van samenwerken in de operabranche. Ik was verbaasd dat men in Nederland niet veel van elkaar wist en dat er weinig samenwerking was op het gebied van talentontwikkeling, promotie of het vergroten van het publiek.”

Het is het doel van de Europese Operadagen is om die samenwerking te bevorderen, om zo gezamenlijk draagvlak voor de kunstvorm opera te creëren, grotere aandacht van media en overheid te krijgen en nieuwe creatieve en financiële mogelijkheden voor de Nederlandse operabranche te scheppen.

“Wij hebben de mensen uit ons netwerk benaderd en hen gevraagd andere namen te noemen. Zo is een groep van ruim twintig vertegenwoordigers van operaorganisaties in Nederland verzameld”, zegt Lada. “Zij waren aanwezig op de kick-off-bijeenkomst op 11 maart in Amsterdam. Er waren zowel mensen van de grote operagezelschappen als bijvoorbeeld makers van eigentijds muziektheater uit Maastricht. Dat was uniek.”

Krystian Lada: "Ik was verbaasd dat men in Nederland niet veel van elkaar wist en dat er weinig samenwerking was." (foto: Lisandro Suriel).

Gespreksthema’s tijdens de bijeenkomst waren de mogelijkheden in het bereiken van nieuw publiek en het vasthouden van bestaande bezoekers aan opera en muziektheater. Daarnaast brainstormden de aanwezige regisseurs, programmeurs, operamakers en marketeers over het bereiken van pers en media voor promotie van opera en de Europese Operadagen en over de samenwerking onderling.

Voor behoud van het bestaande publiek werd gesuggereerd om hen niet zozeer als consumenten maar veeleer als ambassadeurs te beschouwen. Bij nieuw publiek ging het over het verlagen van de drempel en over ‘guerrilla-achtige’ technieken van promotie, zoals flashmobs, opera-interventies in de bioscoop of andere onverwachte confrontaties met opera.

Kruisbestuiving en verrassende samenwerking werden genoemd bij het organiseren van samenwerking in de operabranche. Een Nederlandse invulling van de Europese Operadagen zou ook aandacht van de media kunnen genereren.

Het was voor het eerst dat een doorsnee van de Nederlandse opera- en muziektheaterwereld bijeen was. Een grootschalig programma voor de komende Europese Operadagen, die op 11 en 12 mei 2013 worden gehouden, werd gezien de korte termijn niet haalbaar gevonden, maar voor 2014 was er grote belangstelling voor gezamenlijke initiatieven.

“Deze bijeenkomst was een eerste en meteen grote stap”, zegt Lada. “Er bleek bij de aanwezigen enthousiasme om mee te doen. Iedereen gaf aan het einde de groene kaart, wat wil zeggen: ik blijf betrokken. De volgende stap is een vorm van overleg ontwikkelen, gericht op enige activiteiten voor mei 2013, maar wat mij betreft vooral ook voor projecten die duurzaam zijn, die regelmatig terugkomen. Het ontwikkelen van een operastrippenkaart is daar een mooi voorbeeld van. En dan moeten we gaan nadenken over de middelen, sponsoring.”

“Ook andere operaorganisaties en projecten die hun bijdrage aan de Europese Operadagen en de promotie van de kunstvorm opera in Nederland willen leveren, zijn welkom. Onze kracht als Nederlandse operabranche ligt in de diversiteit en dat gaan we al dit jaar in mei aan het Nederlands publiek laten horen en zien.”

Hieronder een voorbeeldactiviteit uit Vlaanderen. Aandacht voor het schoonhouden van de omgeving van het Antwerpse operahuis werd getrokken door onverwachte zang in een flashmob op het busstation:

Zie voor meer informatie de website van de European Opera Days.

Vorig artikel

Doe mee: West Side Story, Concertgebouw

Volgend artikel

Seizoen Royal Opera House 2013/2014

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.