BinnenkortFeaturedNieuws

Operadagen Rotterdam groter in 2013

De Operadagen Rotterdam worden groter dan verwacht, want in de aanloop naar editie 2013 (25 mei t/m 2 juni) kwam er meer subsidie. Het thema is dit keer ‘(R)evolutie-Vrijheid’. “Opera is levende kunst en dat moet voelbaar zijn tijdens de Operadagen”, zo zei artistiek directeur Guy Coolen bij de programmapresentatie.

In het voormalige Huis van Bewaring aan de Noordsingel wordt Leonore's Fidelio opgevoerd.

“Het huidige budget dwingt tot keuzes”, aldus artistiek directeur Coolen van Operadagen Rotterdam bij de presentatie in de Rotterdamse Schouwburg. “We verloren één van de vaste gezelschappen, Opera O.T., waarmee we grote producties in de grotere zalen brachten. Zij bestaan niet meer en wij konden doorgaan met uiteindelijk meer budget dan afgelopen zomer leek. Daarmee kunnen we nu toch negen festivaldagen programmeren met heel veel verschillende voorstellingen.”

Het overkoepelende thema van de komende vier edities van Operadagen Rotterdam is ‘(R)evolutie’. Hoe ziet de toekomst van opera eruit? Is er sprake van een revolutie of verandert de kunstvorm langzaam? En hoe verandert de wereld, en wat is daarin de plaats van opera? Die vragen werpt het festival op door de keuze voor het thema.

Coolen stelde: “We brengen ook grote opera, maar wel in bewerkingen, en vullen onze eigen plek in met spannende projecten op bijzondere locaties en met nieuw werk van jong talent. We zijn geen exclusief avant-gardefestival, maar grote klassieke operaproducties vallen buiten onze wensen en mogelijkheden.”

In de presentatie van het festival werden wat hoogtepunten genoemd, zoals Songs of War van Muziektheater Transparant. Met solisten als Claron McFadden, Dietrich Henschel en Reinoud van Mechelen maakt Wouter van Looy een voorstelling op muziek van Monteverdi (Il combattimento di Tancredi e Clorinda), Luciano Berio en Heiner Goebbels. Het Gentse barokorkest B’Rock begeleidt de voorstelling in het Nieuwe Luxor in Rotterdam.

Scène uit de Parijse Katja Kabanova (foto: Richard Schreuder).

Het Théâtre des Bouffes du Nord uit Parijs komt met een bewerking van Janaceks Katja Kabanova in een kamerversie. De voorstelling, met negen vocale solisten begeleid door een piano, staat twee avonden in de Rotterdamse Schouwburg.

Nog een verwijzing naar klassieke opera is Leonore’s Fidelio, een hedendaagse muziektheaterproductie van het Kamperoperahuis, dat zich laat inspireren door een bijzondere locatie: het voormalige Huis van Bewaring aan de Noordsingel, dat sinds een paar maanden niet meer als zodanig in gebruik is. De voorstelling wordt driemaal gespeeld in het pand uit 1872.

Wagner ontbreekt niet tijdens de Operadagen, al komt zijn muziek vooral van film tijdens een marathon van films waarin de muziek van Wagner een grote rol speelt. Er klinkt ook Wagner tijdens het Opera Gala waarmee de Reisopera gaat toeren en dat op 2 juni Rotterdam aandoet. Het Nederlands Blazers Ensemble begeleidt solisten van de Nationale Reisopera in onder andere muziek uit Tristan und Isolde. Tania Kross presenteert het gala en zal ook zingen.

De Operadagen Rotterdam gaan bij sommige programmaonderdelen buiten de grenzen van het theater, zoals met miniconcerten bij mensen thuis, waarnaar altijd veel meer vraag is dan gehonoreerd kan worden. Tijdens de European Opera Days klinkt er muziek in het Arboretum Trompenburg en er kan tijdens het festival zelfs gelogeerd worden bij Rotterdamse operaprofessionals.

Promotiebeeld van Songs of War (foto: Daniel Demoustier).

Voor de productie The New Forest – waarin Xia, een Chinees meisje, de nieuwe wereldleider is – wordt samengewerkt met de architecten van Bureau ZUS. De voorstelling van Wunderbaum vindt plaats op het voormalige Hofpleinstation, op het dak van de Hofbogen.

Verder brengt Studio Minailo de voorstelling Pornographia met onder andere Elena Vink in de Kunsthal, is er een ode aan Hugo Claus met de operaverwijzingen in zijn boeken en vertelt Notes on Hopper het verhaal achter de schilderijen van Edward Hopper.

De Operadagen Rotterdam worden van zaterdag 25 mei tot en met zondag 2 juni gehouden. Zie voor meer informatie www.operadagenrotterdam.nl.

Vorig artikel

Symfonie Jeths enthousiast ontvangen

Volgend artikel

Fidelio en Fidelio in Fidelio-stad Wenen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.