AchtergrondNieuws

EOD: Wie is wie in de operascene?

Op Place de l’Opera vindt u niet alleen recensies, er is ook nieuws en informatie over de operawereld in bredere zin. Voor een klein land heeft Nederland een flink aanbod aan operahuizen, gezelschappen en insituties. Zonder volledig te kunnen zijn, vindt u hieronder een beknopt wie-is-wie.

De grote drie

Een naam die niet mag ontbreken in een wie-is-wie: operafanaat Fred Lingen.

Nederland telt drie grote operagezelschappen, waarvan twee als productiekern werken (wel staf, geen zangers in dienst). De Nederlandse Opera in Amsterdam heeft sinds een jaar Jesús Iglesias Noriega als hoofd artitieke zaken in dienst. Beluister hier het kennismakingsgesprek.

Bij de Nationale Reisopera is Nicolas Mansfield sinds 1 januari 2013 directeur. Hij onthulde zijn plannen en ambities in een gesprek in oktober 2012.

Opera Zuid in Maastricht werkt met een ensemble van meestal jonge zangers die voor één of meer seizoenen verbonden zijn aan het gezelschap. Miranda van Kralingen vertelde over het plezier en het belang van het werken met jong talent in een podcast in december 2012.

Kleinere gezelschappen

Er zijn ook kleinere gezelschappen in Nederland, zoals het Kameroperahuis in Zwolle of Opera per Tutti. In Zwolle is onlangs een grote groep makers voor twee jaar verbonden aan het productiehuis. Hun werk is binnenkort te zien in Zwolle en op de Operadagen Rotterdam. Lees erover in een interview met kwartiermaker Karin Netten.

Opera per Tutti wil letterlijk opera voor iedereen brengen. Sinds begin dit jaar staan bij dit gezelschap de jonge talenten in de schijnwerpers. Lees over het nieuwe concept.

Opera Spanga brengt doorgaans opera op locatie in Friesland. Hoewel ze hard getroffen werden door de bezuinigingen van het Fonds Podiumkunsten, gaan ze dit jaar strijdvaardig door met een voorstelling over Romeo en Julia. Lees het verhaal van oprichter Corina van Eijk.

De Operadagen Rotterdam is een heus operafestival met opmerkelijk veel muziektheater in de programmering. Het festival biedt letterlijk van alles wat tijdens de tien festivaldagen eind mei. Lees hier het programma.

Holland Opera maakt nieuwe opera – en jeugdopera. Dat doen ze soms in Amersfoort in het eigen theater, maar ook op locatie, zoals komende zomer op Fort Rijnauwen in Utrecht de opera Blauwbaard. Lees hier de recensie van de opening van het eigen theater op 21 mei 2010.

Muziektheater Hollands Diep zetelt in Dordrecht. Artistiek directeur Cilia Hogerzeil maakte de laatste jaren voorstellingen op muziek van Bach en op opdrachtwerken van moderne componisten. Beluister hier een podcastgesprek met haar.

In Den Haag zit OPERA2DAY, dat zich richt op de uitvoering van barokopera in de authentieke stijl. Afgelopen jaar bracht het gezelschap Don Giovanni van Mozart, dit jaar staat Medée van Cherubini op het programma. OPERA2DAY maakt veel werk van educatie bij zijn voorstellingen. Beluister hier een podcast over hun plannen voor 2013.

Er is geen intendant en geen regisseur te bekennen, niemand zingt er live en de enige diva’s zijn de meisjes achter de kassa en de bar. Toch zijn de bioscopen in een aantal steden tegenwoordig óók gerenommeerde operahuizen. Minstens eenmaal per maand valt live mee te beleven wat er tijdens de matinee van de Metropolitan Opera in New York gebeurt. Lees hier het programma voor 2013-2014.

Het Geluid in Maastricht is een interdisciplinair theatercollectief. Het is gevestigd in een oude cementfabriek. Het Geluid probeert door voorstellingen te ontwikkelen samen met dansers, wetenschappers, journalisten, musici, filosofen, operazangers en acteurs de grenzen te beslechten van de verschillende disciplines.

Nieuw talent

Nieuw talent ontwikkelen is belangrijk voor het voortbestaan van de operacultuur in Nederland. Daarvoor is onder meer de Dutch National Opera Academy actief. Zangstudenten kunnen na hun bacheloropleiding zang een operaopleiding volgen bij het samenwerkingsverband tussen het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Lees hier een interview met artistiek directeur Alexander Oliver.

Het toonaangevende concours voor klassieke vocale muziek is al decennia het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) in Den Bosch. Veel winnaars hebben het ver geschopt in de operawereld, zoals Elly Ameling, Robert Holl en Thomas Hampson. Annett Andriesen was ooit winnares en is nu directeur van het concours. Afgelopen september won Maria Fiselier een aantal prijzen in Den Bosch, en sinds haar bijdrage aan het Bevrijdingconcert op 5 mei kent heel Nederland haar. Lees hier een verslag van de finale in 2012.

In een wie-is-wie van de operawereld mag één naam niet ontbreken: de spil in de wereld van de opera in Amsterdam, Fred Lingen. Hij weet alles van opera, kent alle zangers en is artistiek adviseur van de Vrienden van De Nederlandse Opera. Hij werd onlangs benoemd tot erelid van die vereniging en geridderd in de Orde van Oranje Nassau. Lees hier een interview met hem.

Meer Open Dag Place de l’Opera

Waar moet ik heen?
Recensies over oud en nieuw
Tips voor beginnende operafans
Operazangers kunnen ook praten
Kennen Amerikanen ook opera?

Vorig artikel

EOD: Operazangers kunnen ook praten

Volgend artikel

EOD: Kennen Amerikanen ook opera?

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.