Vlaamse Opera brengt Wagner-hommage
De Vlaamse Opera brengt vanaf woensdag 15 mei een hommage aan Wagner in de vorm van de nieuwe muziektheatervoorstelling Tragedy of a Friendship, een creatie van Jan Fabre, Stefan Hertmans en Moritz Eggert. Het oeuvre van Wagner en zijn vriendschap met Friedrich Nietzsche staan centraal in de productie.
De Vlaamse Opera noemt het nieuwe werk een ‘eigen Gesamtkunstwerk’ van de drie kunstenaars. Het concept, de regie en de scenografie komen van de Belgische regisseur Jan Fabre, die in 1982 doorbrak met Het is theater zoals te verwachten en te voorzien was. Hij regisseerde sindsdien vele theater- en dansvoorstellingen, monologen en solo’s.
Stefan Hertmans schreef tekst voor dertien korte scènes, gelijk aan het aantal opera’s dat Wagner componeerde. De ‘iconografie van Wagner’ zal in die scènes centraal staan, evenals Wagners bijzondere relatief met de filosoof Friedrich Nietzsche.
De Duitse componist Moritz Eggert componeerde voor het Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera en een ensemble van harmonium, theremin en cello nieuwe muziek (afgespeeld van een opname). “Eggert componeerde geen operapartituur naar een libretto, zoals de normale gang van zaken zou zijn, maar werkte vanuit een aanvoelen van wat de performers nodig hebben”, aldus het operahuis.
De vocale partijen in de voorstellingen worden vertolkt door sopraan Lies Vandeweghe en tenor Hans Peter Janssens. Zij worden bijgestaan door dansers en performers.
Tragedy of a Friendship gaat op 15 mei in première in het kader van OPERA XXI, een festival voor hedendaags muziektheater. De productie is vier keer in Antwerpen te zien en vanaf 23 mei drie keer in Gent. In juni komt het werk naar Amsterdam voor het Holland Festival.
Zie voor meer informatie de website van de Vlaamse Opera.
Hieronder de trailer:
9Reacties
Ik weet al genoeg (zonder “erbij geweest” te zijn!) Zucht… Quo usque tandem. http://www.gopera.com/igi/?id=1293
..abutere auribus nostris, helemaal mee eens, meneer Keegel, maar:
De gustibus..
Sorry, mijn bijval betrof een vermeende reactie van Olivier Keegel
op Bartoli`s Norma.. (`Vlaamse Opera brengt Wagner-hommage` heb ik nog niet eens gelezen)..
@ Kersten:
Volgens mij (zijn commentaren gelezen hebbend)gaat het bij meneer Keegel in de regel meer om de ogen dan om de oren.
En wat die Norma betreft, over die concertante uitvoering in Dortmund is op deze plek al eerder gesproken. Maar ja, als de Intendantin zichzelf wenst te programmeren, wie kan haar dat beletten?
Nee, Loesje, het gaat mij absoluut om de oren, zelfs zo sterk dat ik de auditieve gewaarwording liever niet wil laten beïnvloeden door visuele verontreiniging. Overigens, of er bij deze “hommage” (!) aan Wagner veel te genieten valt voor de oren, ik weet het niet…. geschreeuw en gekrijs, een orkest opgenomen op toonband, Wagner-aria’s zonder orkestbegeleiding. Lees vooral de Volkskrant van vandaag, 17 mei, die rekent genadeloos af met “Tragedy of a Friendship”. Uiteraard komt deze Tragedy naar Nederland (ik kon me al niet voorstellen dat we dit zouden laten lopen!), waar de zelfverklaarde culturele elite er ongetwijfeld genuanceerd over zal oordelen.
Wordt u soms ook zo moe van de ‘mening’ van heer Keegel?
http://dehandvanguido.blogspot.nl/2013/05/jan-fabres-kijk-op-wagner-en-nietzsche.html?spref=tw
een neukdans! Dat gaf de doorslag, ik ga!;-)
Geachte heer Bertus, dank voor uw doorwrochte bijdrage: hier spreekt een kenner! Een klein vraagje, als u mij toestaat: u heeft het over de ‘mening’ van de heer Keegel. Kunt u voor de intellectueel wat minder begaafden onder ons wellicht het gebruik van de aanhalingstekens rond het woord ‘mening’ kunnen toelichten? Bij voorbaat dank. Wij kunnen nog iets van u leren!