AchtergrondFeatured

YouTube-portret: Met Wagner op de loop

Wagner liet zijn opera’s onder zeer gecontroleerde omstandigheden uitvoeren. De Ring des Nibelungen zelfs in een naar eigen inzicht gebouwd theater. Toch gaan mensen soms op de loop met zijn muziek. Een paar geslaagde en minder geslaagde voorbeelden. Met dank aan YouTube.

Wagner op een cartoon uit 1873, die hem met overdreven Joodse trekken afbeeldt.
Wagner op een cartoon uit 1873, die hem met overdreven Joodse trekken afbeeldt.

De bekende Walkürenrit is in de originele versie gebruikt bij legendarische filmfragmenten. Deze musicus, Adam James Wakeling, maakte er een eigen hardrockversie van.

Voor wie het thuis eens wil proberen op de Fender Stratocaster is hier een driegitarenversie van de ouverture van Tannhäuser, compleet met het notenbeeld.

De recente Wagner Experience van Rheingold op de Rijn bevatte op Wagner geïnspireerde muziek van de rapper Double G door zijn daKAH Hip Hop Orchestra. In deze clip is te zien hoe de Amerikaanse Kyteman met Wagner aan de hip hop gaat.

Wagner verjazzen: kan het, mag het, moet het? Dat het in elk geval gebeurt bewijst deze opname van studenten van de universiteit van Bayreuth, onder het motto ‘Bigband goes Wagner’. Na vier minuten begint het onderdeel ‘Deep blue sea aus der fliegende Holländer’, dat bewijst dat zelfs Caro Emmerald een potje Wagner zou kunnen zingen.

Voor wie dacht dat de Wagner- en Bayreuth-traditie zich alleen in het wat ingewikkelde en bloedserieuze debat van de Duitse cultuurgeschiedenis bevindt, wordt voorgoed uit de droom geholpen in deze clip van de Brass Band Berlin, die een dikke twintig uur opera in 3.40 samenvat:

In de jaren ’70 was de Duitse musicus Klaus Schulze bekend van dromerige platen, vol – in die tijd nieuwe – elektronica en synthesizers. Hij maakte ook muziek onder het veelzeggende pseudoniem Richard Wahnfried. In 2008 ontstond het album Rheingold, met daarop stukken als Alberich, Wotan en Nothung. Niet gebaseerd op, maar wel geïnspireerd door de muziek van Wagner.

Het Weense septet Mnozil Brass gaf op het Rheingold op de Rijn-schip een eenmalig gastoptreden in Amsterdam. Ze spelen Wagner op blaasinstrumenten in hun voorstelling Hojotoho, eine Wagner-Blech-comedy. Dit is een preview-clip.

Siegfried in het bos of Brünnhilde op haar rots, eenzaam, alleen en verloren: het zijn prachtige thema’s waar Wagner muzikaal wel raad mee wist. Iedereen die op internet wel eens heeft gezocht op de naam Wagner kwam onbedoeld deze Django tegen. En dat die ook over zulke universele Wagner-thema’s zingt, dat kan toch geen toeval zijn.

Vorig artikel

Opera in de media: week 31

Volgend artikel

Radio Kootwijk ademt 'awe' voor Mozart

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

4Reacties

  1. Olivier Keegel
    27 juli 2013 at 10:30

    Nog kinderspel vergeleken met de tragische figuur, regisseur Frank Castorf, die momenteel van Bayreuth een onwelriekende vuilnisbelt aan het maken is: “The Rhinemaidens are played as blonde prostitutes and the giants Fafner and Fasolt are thugs with baseball bats and the fire god Loge is a sort of paparazzo.”

    http://www.dw.de/director-frank-castorf-booed-after-premiere-of-wagners-ring-cycle/a-16979097

  2. Leen Roetman
    27 juli 2013 at 15:33

    “Castorf, who is the general director of Berlin’s Volksbühne Theater, often frustrates Germany’s theater-going public with his highly altered reinterpretations of classic works.”
    Dan vraag je je af op welke gronden ze hem hebben uitgenodigd. Om Bayreuth eens goed te frustreren?

  3. Olivier Keegel
    28 juli 2013 at 19:43

    De halfzusjes Katharina Wagner (regisseerde zelf ooit een desastreuze Meistersinger) en Eva Wagner-Pasquier hebben het daar nu voor het zeggen. Komt ook ooit weer eens een eind aan….