Grachtenfestival brengt nieuwe Bohème
La Bohème van Puccini in de regie van Lotte de Beer was afgelopen januari succesvol in Wenen. De door Jonathan Dove tot kameropera ingedikte versie komt nu naar Nederland. De jonge zangers van de Kammeroper uit Wenen brengen op drie avonden een eigentijdse Bohème tijdens het Grachtenfestival.
Na try-outs op 14 en 15 augustus vindt op zaterdag 17 augustus de Nederlandse première plaats van La Bohème in de regie van Lotte de Beer. De productie van deze klassieke Puccini-opera, in 1986 bewerkt tot kamerafmetingen door Jonathan Dove, werd eerder dit jaar uitgevoerd in Wenen. In een coproductie van het Nieuw Nederlands Operafront en het Theater an der Wien in der Kammeroper kwam een moderne Bohème tot stand die op veel lof in de pers kon rekenen.
De moderne La Bohème gaat, zo zegt regisseur Lotte de Beer, over de hedendaagse generatie van Rodolfo’s die lijden aan de armoede van de overvloed. De voorstelling die ze in Wenen regisseerde werd door een lokale recensent omschreven als “seksueler, directer en met een kracht die je in de ensceneringen van de grote operahuizen bijna niet meemaakt.”
De recensent van de International Herald Tribune, Geoge Loomis, zag enkele verschillen tussen de regie en de bedoelingen van Puccini, maar roemde de levendige regie en de zang van de solisten.
Bariton Ben Connor, Marcello in deze Bohème, die op de website van Musical America als ‘New artist of the month’ wordt geportretteerd, komt uit Perth, Australië, en groeide op in een gezin met veel muziek. Niet alleen met klassieke muziek, de zanger claimt alle teksten van de jaren ’60-band The Monkees uit zijn hoofd te kennen. Connor vond tijdens een reis door Europa een zangdocent in Wenen en deed op diens aanraden auditie voor het jong talentprogramma van de Kammeroper. Hij noemt de rol van Marcello één van zijn droomrollen.
Sopraan Çigdem Soyarslan, die Mimi zingt, maakt deel uit van het jonge ensemble van de Kammeroper in Wenen. Ze zong eerder Konstanze in Die Entführung aus dem Serail in Frankrfurt en Gilda in Rigoletto bij de Volksoper Wien. Muzikaal leider van de productie is Wouter Padberg. Hij was assistent-dirigent bij een aantal operaproducties bij De Nederlandse Opera en de Nationale Reisopera.
Regisseur Lotte de Beer is steeds vaker buiten Nederland te vinden voor regie-opdrachten. Vorig jaar deed ze in ons land de enscenering voor Waiting for miss Monroe van Robin de Raaff bij De Nederlandse Opera en regisseerde ze Manon van Massenet voor Opera Zuid. Eerder dit jaar, na de Bohème in Wenen, werkte ze aan Eugen Onegin in het Theater Bielefeld en aan een productie van Cosi fan tutte voor het Staatstheater Braunschweig. Die voorstelling zal begin 2014 in Nederland te zien zijn
De voorstelling is op 17, 18 en 20 augustus te zien in het Amsterdamse Compagnietheater in het kader van het Grachtenfestival. Informatie over kaartverkoop vindt u op de website van het Grachtenfestival.