Fliegende Holländer besluit Gergiev Festival
Het Gergiev Festival van het Rotterdams Philharmonisch Orkest brengt op zondag 15 september een volledige uitvoering van Der fliegende Holländer van Wagner, gedirigeerd door Yannick Nézet-Séguin. Evgeny Nikitin zingt de titelrol, naast Emma Vetter als Senta en Frank van Aken als Erik.
Het achttiende Gergiev Festival staat vooral in het teken van de 25 jaar die Valery Gergiev en het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) inmiddels ‘samen zijn’. Want hoewel hij geen chef meer is, is de Russische dirigent nog altijd bij het orkest betrokken.
Van 5 tot en met 7 september domineert Gergiev de Grote Zaal van De Doelen in Rotterdam met grote symfonische concerten. Op iedere dag staat er een andere componist centraal. Gergiev opent met Prokofjev (eerste symfonie en twee pianoconcerten), vervolgt op vrijdag met een gevarieerd Stravinsky-programma en sluit op zaterdag af met drie werken van Moessorgski. Daaronder diens Liederen en dansen van de dood, gezongen door bas Mikhail Petrenko.
Naast de grote concerten in de avond zijn er lezingen, brunch- en nachtconcerten en twee optredens van ‘meesterpianisten’.
Een week na de drie festivaldagen krijgt het evenement een staartje in de vorm van een opvoering van Wagners Der fliegende Holländer, onder leiding van de huidige chef van het RPhO, Yannick Nézet-Séguin.
Het is voor het eerst dat Nézet-Séguin een Wagner-opera dirigeert in Nederland. Bovendien wordt het zijn eerste Wagner-productie, na eerder deze zomer een concertante Lohengrin te hebben geleid. Beluister ook het podcastinterview dat Place de l’Opera met hem had.
Het productie-element van Der fliegende Holländer zit hem in de ‘video art’ van Shaun Gladwell. Hij geeft de opera vorm in een film met, naar eigen zeggen, “monumentale beelden” en “grote taferelen”.
Het Rotterdamse orkest heeft een internationale cast bij elkaar gebracht. De titelrol wordt gezongen door de Russische bas-bariton Evgeny Nikitin, die vorig jaar moest opstappen in een productie van Der fliegende Holländer in Bayreuth, omdat hij een tatoeage van een hakenkruis bleek te hebben (de tattoo is inmiddels weg).
De rol van Senta wordt vertolkt door Emma Vetter en Franz-Josef Selig vertolkt haar vader Daland. De Nederlandse tenor Frank van Aken maakt zijn opwachting als Erik en Agnes Zwierko zingt Mary. Verder is Torsten Hofmann van de partij als Steuermann. Het orkest wordt vergezeld door het koor van De Nederlandse Opera.
Der fliegende Holländer wordt op zondag 15 september om 14.15 uur opgevoerd in de Grote Zaal van De Doelen. Op het moment van schrijven zijn er nog kaarten beschikbaar. Zie voor meer informatie de speciale website van de productie.
Hieronder een trailer van de productie:
5Reacties
De mare dat het RphO grossiert in saaie programma’s (zie de reacties op de podcast van Hans Waege enige maanden geleden) wordt met dit festival aardig gelogenstraft. Prokofiev en Stravinsky worden vanuit een geheel ander perspectief benaderd. In plaats van het 2-e en 3-e pianoconcert worden de 1-e en 5-e uitgevoerd. De 5-e heb ik nog nooit in de zaal gehoord. Van Stravinsky nu ‘ns geen Sacre (had van mij best gemogen overigens) of Vuurvogel, maar oa Zvezdoliki en les Noces.
Vooral de “nacht”concerten zijn interessant, met werken van Connesson en Oboechov. (Denk aan Holland Festival 2006)
Van Oboechov wordt het Livre de Vie uitgevoerd. Een fragment weliswaar, want het werk kan 24 uur duren…
Oprukken richting de Doelen, zou ik zeggen. Of anders Radio 4, want veel wordt live uitgezonden. Heerlijk!
@ J. Froberger: Daar is het ook een Festival voor. De reguliere RphO programmering toont vrijwel geen ‘andere perspectieven’.
@ Froberger: als je de 5e van Prok nooit live hebt gehoord dan heb je echt talloze kansen laten lopen, want buiten de 5e (en de 1e) lijkt er geen andere symfonie van hem te bestaan en wordt alleen de 5e vooral dikwijls uitgevoerd. En het feit dat de genoemde Stravinsky stukken (Les Noces e.d.) nauwelijks te horen zijn, zegt meer dan genoeg over de fantasieloze reguliere programmering van het RphO. We zijn nu al zover dat we erg blij zijn dat die wel in een festival verband te horen zijn, alsof het een unicum betreft.
”de tattoo (van Nikitin) is inmiddels weg”. Dat wordt beloond met een extra applausje..haha
@J. Froberger: excuus, u had het over het 5e pianoconcert van Prok., ik was zo gefixeerd op de aandacht voor de 5e symf. U heeft gelijk, het 5e pianoconcert mag vaker worden gehoord in de concertzaal