Stotijn en Stotijn delen ‘humor en adem’
Broer Rick en zus Christianne Stotijn staan op 29 oktober samen in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, om met pianist Joseph Breinl een gevarieerd programma uit te voeren. De mezzosopraan vertelt over het repertoire, de componisten en optreden met haar broer. ‘We hopen het publiek te kunnen inspireren met een veelzijdig en virtuoos programma.’
Christianne Stotijn is één van de succesvolste Nederlandse zangeressen van dit moment. Haar broer Rick Stotijn is op de contrabas al even bekroond en pianist Joseph Breinl treedt al jaren op aan de zijde van de mezzosopraan. Samen neemt het trio op 29 oktober repertoire van Bottesini, Ravel, Glinka, Rorem, Tabakov, Van der Aa en Bolcom onder handen.
Het concertprogramma telt zeven zeer verschillende componisten. Wat is de gedachte achter deze selectie?
“Mijn broer Rick, pianist Joseph Breinl en ik hebben gezocht naar een programma dat alle elementen in zich draagt om het publiek te verrassen, te bewegen, uit te dagen en te omarmen. We hopen het publiek te kunnen aanvuren en inspireren met een veelzijdig en virtuoos programma.
De rode lijn van het programma begint bij romantisch, traditioneel repertoire, zoals de liederen van Glinka en Ravel en de zeer romantische Bottesini. Ondanks dat deze componist, die overigens zelf contrabassist was, minder bekend is, zijn zijn stukken heel toegankelijk en liefdevol.”
Na Bottesini, Ravel en Glinka duiken jullie de 20e en 21e eeuw in, met onder meer speciaal voor jullie geschreven werken van Ned Rorem en Michel van der Aa. Hoe kwamen jullie tot die ‘opdrachtwerken’?
“Er bestaat weinig muziek voor de unieke combinatie contrabas, piano en stem. Het was daarom een grote kans én uitdaging voor ons om zowel de oudere, meer ‘conventionele’ en lyrische componist Ned Rorem als de zeer veelzijdige en uitdagende Michel van der Aa uit te nodigen om speciaal voor ons te schrijven.
Een aantal jaren geleden hoorde ik een cd-opname met muziek van Ned Rorem, gezongen door Susan Graham. Ik werd meteen getroffen door zijn lyriek en eigen stijl, die toch vanuit harmonie en traditie is opgebouwd. Toen ontstond het idee om Ned Rorem te vragen. Ook omdat hij zeer veel muziek voor kamerbezetting met zang heeft gemaakt.
Michel van der Aa schreef al eerder een stuk voor mij en het Concertgebouworkest – ‘Spaces of Blank’. Ook Michel gaat uit van de tekst en het verhaal. Zo heeft hij voor deze trio-compositie teksten gekozen van Carol Ann Duffy. Dat is veel rauwere poëzie en soms bitter-ironisch, maar daardoor juist een sterke combinatie met de specifiek donkere klank en mogelijkheden van de contrabas.”
Het programma sluit af met de Amerikaanse componist William Bolcom. Wat kunt u over hem vertellen?
“Het was puur toevallig dat ik vorig jaar William Bolcom ontmoette, tijdens het Ojai Music Festival in Californië. Pianist Leif Ove Andsnes was dat jaar artistiek directeur en stelde mij voor om Bolcoms Cabaret Songs uit te voeren, samen met pianist en echte Bolcom-kenner Marc-André Hamelin. Ik kende de liederen toen nog niet en het werd een ware ontdekkingstocht. Het is zo origineel en fantastisch geschreven voor de stem en tegelijkertijd heel pianistisch en virtuoos.
Het leek ons een goed idee om enkele Cabaret Songs te laten bewerken voor zang, piano en contrabas. Dat hebben contrabassist/componist Marijn van Prooijen en organist/componist Wijnand van Klaveren naar ons idee origineel en vol humor gedaan.”
Hoe is het om met uw broer op te treden?
“Al jaren lang spreken mijn broer en ik over het idee om veel meer samen te werken, temeer omdat we niet alleen een muzikale taal delen, maar ook humor en ‘adem’. Het is lastig uit te leggen hoe we ‘adem’ kunnen delen, maar we komen tenslotte uit dezelfde creatieve baarmoeder en soms lijkt het wel of we muzikale tweelingen zijn. Dat maakt een onderlinge taal mogelijk, die we beiden zonder woorden begrijpen. Joseph glimlacht er vaak om en deelt en geniet in de flexibiliteit.”
U geeft veel liedrecitals en concerten. Is er ook nog ruimte voor opera in uw agenda?
“Ik zing volgend jaar in Stuttgart weer een prachtige opera van Moessorgski, Khovanchina, in de rol van Marfa. Maar ik ben erg blij met de verscheidenheid in mijn repertoire, die inderdaad veelal gericht is op liedrepertoire met piano en orkest en ook veel nieuwe wereldpremières. Voor de toekomst heb ik echter nog vele wensen om interessante operarollen te gaan vertolken. Dus ik sluit niets uit, maar geniet van alle veelzijdigheid en de ontmoetingen en samenwerkingen met bijzondere musici in mijn leven.”
Het concert van Christianne Stotijn, Rick Stotijn en Joseph Breinl vindt plaats op 29 oktober om 20.15 uur. Zie voor meer informatie en het boeken van kaarten de website van het Concertgebouw.