Met schrapt Klinghoffer uit Live in HD-serie
De Metropolitan Opera in New York heeft The Death of Klinghoffer uit zijn bioscoopprogrammering voor volgend seizoen gehaald. De opera van John Adams zou op 15 november wereldwijd live vertoond worden, maar het operahuis is bang dat de opera tot antisemitische sentimenten zal leiden.
The Death of Klinghoffer stamt uit 1991 en is gebaseerd op de kaping van het cruiseschip Achille Lauro in 1985, waarbij de Joodse passagier Leon Klinghoffer door Palestijnse terroristen werd vermoord.
De afgelopen tijd maakte de Anti-Defamation League bezwaar bij de Metropolitan Opera tegen de wereldwijde vertoning van Adams’ opera. Niet omdat het werk zelf antisemitisch is, maar omdat het in sommige landen gebruikt kan worden om antisemitische sentimenten aan te wakkeren, aldus de belangengroep.
Met-directeur Peter Gelb benadrukt in een persverklaring dat ook hij ervan overtuigd is dat de opera zelf niet antisemitisch is. “Maar ik ben er ook van overtuigd geraakt dat er een legitieme zorg is in de internationale Joodse gemeenschap dat de live-vertoning ongepast is in deze tijd van groeiend antisemitisme, vooral in Europa.”
The Death of Klinghoffer zal van 20 oktober tot en met 15 november wel gewoon zijn acht voorstellingen op het toneel van de Met krijgen, in een productie die eerder bij de English National Opera te zien was.
4Reacties
Dit vind ik echt spijtig ; ik keek ernaar uit om, na destijds de première in de Munt bijgewoond te hebben (ensc P. Sellars) nu een andere enscenering van dit interessante en heel toegankelijke werk bij te wonen…
Wat een laffe buiging van een operahuis dat pretendeert toonaangevend te zijn! Als men dit argument hanteert dan kunnen opera’s als Salome en La Juive ook van het programma van operahuizen worden geschrapt (om maar van Wagner te zwijgen), heel bedenkelijk overigens dat men alleen naar de belangen van een bepaalde bevolkingsgroep kijkt via de lens van een uiterst dubieuze organisatie als de Anti Difamation League (waar overigens enkele aartsreactionaire personen zitting hebben).
Toen de ZaterdagMatinee dit meesterwerk daags na 9/11 in de Nederlandse première presenteerde heeft niemand geroepen dat het antisemitishce sentimenten zou aanwakkeren, dus waarom de Met juist nu angstig kunst met politiek door elkaar haalt heeft te denken.
Om maar Hoffmansthal te citeren: ‘Es sind Übermächte im Spiel’!
Deze beslissing van Peter Gelb had ik wel verwacht De Met verkeert in financiële problemen en hij wil natuurlijk zijn (potentiële) geldschieters met Joodse roots niet voor het hoofd stoten.
@Mauricio: Aber wir werden anrufen gewaltige Namen! 🙂