Achtergrond

Frans Brüggen (79) overleden

De Nederlandse dirigent en musicus Frans Brüggen is woensdag op 79-jarige leeftijd overleden in Amsterdam. Brüggen begon zijn carrière als fluitist en oogstte later veel succes als dirigent van onder meer het Orkest van de Achttiende Eeuw.

Frans Brüggen (foto: Annelies van der Vegt).
Frans Brüggen (foto: Annelies van der Vegt).

Brüggen werd in 1934 geboren in Amsterdam. Hij studeerde dwarsfluit en blokfluit aan het Conservatorium van Amsterdam en ook musicologie aan de Universiteit van Amsterdam. In de jaren zestig en zeventig was hij “de beroemdste blokfluitist ter wereld”, aldus Het Parool in een in memoriam.

Als musicus speelde Brüggen veel barok, maar hij werkte ook mee aan hedendaagse composities voor blokfluit. In 1972 richtte hij het blokfluitensemble Sour Cream op.

Als dirigent richtte Brüggen in 1981 het Orkest van de Achttiende Eeuw op, waarmee hij zich richtte op een authentieke uitvoeringspraktijk. Met het orkest maakte hij vele opnamen en gaf hij vele concerten. In 2010 ontving het orkest de oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Brüggen was ook chef-dirigent van het Radio Kamer Orkest en gastdirigent bij onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest en het Orchestra of the Age of Enlightenment. Bij dat laatste orkest werd hij later vaste gastdirigent, evenals bij het Orchestre de Paris.

Brüggen ontving in zijn lange carrière vele prijzen, waaronder de UNESCO International Music Prize, de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap en de AVRO Edison Klassiek Oeuvreprijs.

Brüggen was al langere tijd ziek. Hij overleed thuis in Amsterdam, 79 jaar oud.

Vorig artikel

Orkest Achttiende Eeuw herneemt Così

Volgend artikel

De agenda van: Joyce DiDonato

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

3Reacties

  1. Steven Surdèl
    15 augustus 2014 at 15:00

    Van mijn vader kreeg ik ooit een (Telefunken?) doos met 4 of 5 LP’s vol muziek van Vivaldi, gespeeld op authentieke instrumenten, of copieën daarvan. De dirigenten waren Frans Brüggen en Nikolaus Harnoncourt. Het was een ervaring die ik nooit zal vergeten: enerzijds de rauwe klank van de bassen, anderzijds het gevoel dat Vivaldi’s muziek weer ’thuis’ was zogezegd.

    Sindsien ben ik een purist, die geen Pergolesi, Boccherini of Mozart met moderne instrumenten meer wil horen, ook al zouden zij daar zelf wellicht helemaal geen bezwaar tegen hebben gehad, zoals twee medewerkers van het Orkest van de Achttiende Eeuw mij in de Stadsgehoorzaal van Leiden ooit verzekerden.

    Kom operaminaars, laat eens horen wat jullie ervan vinden. Want groot is de verdienste van iemand als Frans Brüggen, die ons verloste van ingeroeste gewoonten.

  2. Steven Surdèl
    15 augustus 2014 at 15:09

    Nou goed, bij Mozart wil ik nog een uitzondering maken voor Clara Haskil, maar daar blijft het dan ook bij. Al vraag je je ook dan af wat zij allemaal voor moois uit een fortepiano gehaald zou hebben.

  3. Leen Roetman
    15 augustus 2014 at 20:07

    Ik heb genoten van De Beethoven Belevenissen olv Frans Brüggen in de Doelen.
    Maar de Beethoven week olv Roger Norrington met het RphO in 2004 klopte voor mijn gevoel nog beter. (Geen authentiek instrumenten, wel historisch geïnformeerd.)
    Ik ben ook een grote fan van John Eliot Gardiner. Zijn CD’s van de opera’s van Mozart (op authentieke instrumenten) behoren tot mijn meest beluisterde. En zijn optredens in het Concertgebouw met de Mozart opera’s (semi-scenisch) waren hóógst bijzonder, had Mozart het ooit maar zó gehoord en gezien.
    Leuk dat een semi-scenische en authentieke aanpak komende week wordt gedaan met het orkest van Frans olv Ed Spanjaard in Cosi Fan Tutte http://www.operamagazine.nl/binnenkort/28925/orkest-achttiende-eeuw-herneemt-cosi/