AchtergrondFeatured

Fotoserie: Libretto overhandigd in Carré

Carré-directeur Madeleine van der Zwaan, Nederlandse Reisopera-directeur Nicolas Mansfield, mezzosopraan Rosanne van Sandwijk en drie operaliefhebbers ontvingen dinsdagavond 26 augustus tijdens een informele launch in Koninklijk Theater Carré het nieuwe operaboek Libretto. Lees verder voor de fotoserie!

Libretto is een initiatief van het online operamagazine Place de l’Opera. Het boek geeft in vier akten en een pauze tekst en uitleg bij het nieuwe operaseizoen. Het bevat vele interviews, achtergronden en reportages, evenals de volledige opera-agenda voor 2014/2015.

Het boek landde dinsdag 26 augustus bij de eerste bestellers op de mat. Dezelfde avond werd het officieel gepresenteerd in Koninklijk Theater Carré, waar die avond een voorstelling van Così fan tutte op het programma stond. In de ontspannen atmosfeer van de Oranje Foyer hieven operadirecteuren, zangers en liefhebbers samen met Place de l’Opera-hoofdredacteur Jordi Kooiman, redacteur François van den Anker en vormgeefster Johanne de Heus het glas op de uitgave van Libretto.

Carré-directeur Madeleine van der Zwaan kreeg het eerste exemplaar overhandigd van Jordi Kooiman, als dank voor het omarmen van het idee van een nieuw operaboek en als onderstreping van de nieuwe operakoers van Carré.

Het bekende Amsterdamse theater brengt dit seizoen aanzienlijk meer opera dan voorheen, met als rode draad voorstellingen van alle producties van de Nederlandse Reisopera. “Het doet ons als operamagazine veel deugd wanneer een theater meer opera gaat brengen”, aldus Kooiman.

Van der Zwaan zei dat ze met Carré graag alle kunstvormen wil presenteren waarmee het theater groot is geworden, “en daar hoort opera zeker bij”. Veel liefhebbers zullen Carré nog niet direct met opera associëren, maar die uitdaging gaat Van der Zwaan dit seizoen graag aan.

Place de l'Opera-hoofdredacteur Jordi Kooiman overhandigt Libretto aan Madeleine van der Zwaan, directeur van Koninklijk Theater Carré (foto: Johanne de Heus).
Place de l’Opera-hoofdredacteur Jordi Kooiman overhandigt Libretto aan Madeleine van der Zwaan, directeur van Koninklijk Theater Carré (foto: Johanne de Heus).
Madeleine van der Zwaan met Libretto (foto: Johanne de Heus).
Madeleine van der Zwaan met Libretto (foto: Johanne de Heus).

De aanwezigheid van Nicolas Mansfield, directeur van de Nederlandse Reisopera, bekrachtigde de opera-ambities van Carré. Zijn gezelschap heeft in Carré een nieuw Amsterdams ‘huistheater’ gevonden, waar het komend seizoen Sweeney Todd, Les pêcheurs de perles en Orphée et Eurydice zal brengen.

Mansfield was echter vooral als liefhebber aanwezig bij de Libretto-launch, “blijvend dankbaar voor alle aandacht van Place de l’Opera, niet alleen voor de Reisopera, maar vooral voor de hele kunstvorm”.

Net als de andere liefhebbers die de afgelopen dagen meedongen naar een uitnodiging voor de Libretto-launch en een gratis exemplaar van Libretto omschreef Mansfield in een paar zinnen zijn passie voor opera:

“Opera is vreselijk, afschuwelijk om uit te moeten zitten. Matige opera is een regelrechte, slaapverwekkende kwelling. Ténzij het vreselijk goed is. Dan, als opera zich openbaart als de meest excellente verzameling van gedachten en menselijk potentieel, dan weet je dat deze levende kunstvorm onmisbaar is. Het heeft, als spons van onze cultuurgeschiedenis van podiumkunsten, het in zich om het meest relevant te zijn. De taak om voor het publiek een spiegel van duurzaam inspirerende excellentie te zijn is cruciaal.”

SONY DSC
Nicolas Mansfield met Libretto (foto: Johanne de Heus).

Naast Nicolas Mansfield brachten diverse andere operaliefhebbers in aanloop naar de Libretto-launch hun passie voor de kunstvorm onder woorden.

“In opera komen alle kunstvormen samen: zang, theater, soms dans of ballet. Zelfs schilderkunst (Karel Appel!)”, schreef Shmulik Lipniski. “Opera ontroert en is elke keer anders. Ook al heb je een bepaalde opera tientallen keren gezien, het kan toch weer verrassend zijn. Opera brengt je ook op nieuwe, aparte, prachtige, onverwachte locaties in diverse landen (Bregenz bijvoorbeeld). En opera geeft je de kans om een groupie te zijn zonder je daarvoor te schamen, om bepaalde zangers overal te volgen en om gelukkig te zijn als je vanaf zes uur ’s ochtends voor de kassa staat en dan een kaartje bemachtigt (mijn eerste Domingo, Madrid 2003, Siegmund). Het is een eindeloze reis!”

Shmulik Lipniski met Libretto (foto: Johanne de Heus).
Shmulik Lipniski met Libretto (foto: Johanne de Heus).

Een andere liefhebber, Mary Mijnlieff, vergeleek opera met “een diner met een goed glas wijn, waarbij je met anderen ontspannen verhalen over het leven met al zijn emoties deelt. Als bloemen die je gemoed, met zijn veelzijdige palet, kunnen kleuren, maar ook als boeken die je meevoeren in opgetekende waarachtige verhalen of prachtig gevonden woorden. Bij opera kom ik niets tekort!”

Mary Mijnlieff met Libretto (foto: Johanne de Heus).
Mary Mijnlieff met Libretto (foto: Johanne de Heus).

Als liefhebber én als zangeres was Elise van Es aanwezig. De sopraan studeert momenteel aan het Mozarteum in Salzburg, maar was even in Nederland en greep die mogelijkheid aan om Così fan tutte te bezoeken en een exemplaar van Libretto in ontvangst te nemen.

Elise van Es met Libretto én partner (foto: Johanne de Heus).
Elise van Es met Libretto én vriend Ben Sedee (foto: Johanne de Heus).

Bijzonder was tot slot de aanwezigheid van mezzosopraan Rosanne van Sandwijk, die kort na de launch in de rol van Dorabella kroop in de voorstelling van Così fan tutte. Van Sandwijk kreeg een exemplaar van Libretto overhandigd als felicitatie voor het winnen van de Grachtenfestivalprijs 2014, vorige week woensdag. Een verdiende onderscheiding voor één van de veelbelovendste Nederlandse operazangeressen van dit moment.

Rosanne van Sandwijk met Libretto (foto: Johanne de Heus).
Rosanne van Sandwijk met Libretto (foto: Johanne de Heus).

De respons op Libretto, tijdens de launch en daarbuiten, is enthousiast. “Wat een schat aan informatie”, meldde lezer Shmulik Lipniski later die avond op Place de l’Opera. En een andere lezer schreef: “Als dít geen collector’s item wordt!”

Radio 4 besteedde kort voor de aanvang van de launch in Carré aandacht aan de uitgave. In NTR Podium prees presentatrice Dieuwertje Blok het boek als “een must voor operaliefhebbers”.

Hebt u Libretto al ontvangen? Laat hieronder weten wat u ervan vindt.

Hebt u hem nog niet? Bestel Libretto nu!

Vorig artikel

Libretto-blog: Ridders van het lied

Volgend artikel

Willem Jeths componeert plichtwerk IVC

De auteur

Redactie

Redactie

4Reacties

  1. Leen Roetman
    27 augustus 2014 at 14:58

    Wat een fantastische uitgave! Ik wist niet dat er hier ten lande zoveel mensen en gezelschappen zijn die gedreven zijn door en voor opera. Leuke indeling en variatie aan artikelen, luchtig, mooi vormgegeven, interessante interviews, handige kalender. Een fijn overzicht van alle belangrijke opera ‘events’ In Nederland en België voor het seizoen 2014 – 2015. Heerlijk om in te lezen en als agenda open te slaan. Dank jullie wel!

  2. Corné
    28 augustus 2014 at 14:54

    Ik heb al veel positiefs gehoord over dit boek. Mij is alleen niet duidelijk: komen de artikelen ook op de website te staan? Weet iemand dat? Dat maakt wel wat uit voor wel/niet kopen..

  3. 28 augustus 2014 at 17:46

    Beste Corné,

    Bedankt voor uw reactie.
    Alle artikelen in Libretto zijn exclusief voor het boek geschreven. Ze zullen niet gedurende het seizoen op Place de l’Opera worden geplaatst. Er zit dus niks anders op dan het boek te kopen 😉

    Jordi Kooiman
    redactie Place de l’Opera | Libretto

  4. Rik
    1 september 2014 at 02:04

    Prachtig boek, leuke en interessante artikels en mooie agenda voor het komende seizoen. Zeker het geld waard voor de operaliefhebber.

    Overigens is er een foutje op deze webpagina? Een link naar de foto’s wordt genoemd maar staat er niet.