Vijf vragen over Opera aan de Schie
Op 13 en 14 september vindt alweer de zevende editie van Opera aan de Schie plaats. Het operafestijn is inmiddels een vaste waarde in het culturele leven van Schiedam en de concerten en activiteiten dijen ieder jaar verder uit. Vijf vragen aan initiatiefnemer en kartrekker Hans Ritman.
Hoe is Opera aan de Schie begonnen?
“Het begon toen we met de Stichting Cultureel Forum Schiedam naar een muzikale omlijsting van de Open Monumentendag zochten. Omdat ik verslingerd was aan opera, stelde ik voor om daar wat mee te doen. We organiseerden toen een korenmiddag. In de jaren daarna is het steeds verder gegroeid en vorig jaar hadden we 35 solisten en 12 pianisten die op 9 locaties optredens gaven. En dan heb ik de koren met hun leden nog niet meegeteld.
Omdat het zo groeide, waren we met de stichting bijna alleen nog maar daarmee bezig. Daarom besloten we dat ik er een aparte stichting voor zou oprichten. Dat heb ik begin vorig jaar gedaan. Sindsdien zijn er allerlei dingen bijgekomen: open podia, masterclasses, workshops… Twee weken geleden hadden we een tweedaagse workshop van Francis van Broekhuizen en op 27 en 28 september geeft Bastiaan Everink een masterclass.”
Is Opera aan de Schie inmiddels een fulltime baan voor je?
“Rond het festival ben ik er bijna fulltime mee bezig, maar verder heb ik mijn eigen bedrijf, een uitgeverij (die overigens niets met muziek te maken heeft).”
Hoe krijg je de zaak financieel rond?
“Alle concerten zijn gratis, dus de ondersteuning moet geheel komen van de gemeente en een paar fondsen. Maar de gemeente ziet het als een gouden huwelijk met de Open Monumentendag. Klassiek geschoolde stemmen en oude, monumentale gebouwen passen heel goed bij elkaar.”
Wat wil je met Opera aan de Schie bereiken?
“Het doel is om meer mensen in contact te brengen met opera. Veel mensen denken dat opera elitair of zwaar is en zullen geen kaartje voor een voorstelling kopen. Maar als ze er plotseling mee geconfronteerd worden in de stad, denken ze misschien: ‘hé, dit is mooi’.
Dat merkte ik ook toen ik onlangs als bariton meezong in een flashmob van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Het is bijzonder hoeveel mensen blijven staan met een glimlach op hun gezicht. Jong en oud. Hetzelfde wil ik met Opera aan de Schie bereiken, dat de drempel verlaagd wordt.”
Hoe ziet de editie van dit jaar er uit?
“We hebben een paar operakoren en zo’n vijftig solozangers, die op tien verschillende locaties zullen optreden. Alle concerten vinden plaats rond de Lange Haven, in een iconisch gebouw als de Korenbeurs, maar ook in oude patriciërswoningen en pakhuizen. Er zijn op hetzelfde moment verschillende concerten te bezoeken, zodat je als bezoeker je eigen route kunt uitstippelen.
Wat dit jaar anders is, is dat we minder individuele solisten hebben en meer groepjes, die vaker met elkaar samenzingen. Zo hebben we hele of gedeeltelijke uitvoeringen van Orfeo ed Euridice, Carmen en L’elisir d’amore.
Opera aan de Schie heeft inmiddels een zekere reputatie gekregen en we hebben zangers van een heel hoog niveau. Ik hoop dat veel mensen via hen in aanraking zullen komen met opera.”
Op het programma van de zevende editie van Opera aan de Schie staan naast de genoemde opera’s optredens van onder anderen Sytse Buwalda, Katrien Nauwelaerts, Geoffrey Degives, Saskia Voorbach, Ago Verdonschot, het Koninklijk Schiedams Mannenkoor Orpheus, het Rotterdams Opera Koor en Femmes Vocales.
Hans Ritman zingt zelf de rol van Belcore in L’elisir d’amore, in een uitvoering van het Hoekschewaards Operakoor Euphonia, naast zangers als Mirjam Lo Tam Loi, Edwin van Gelder en Nanco de Vries.
Zie voor alle details van het programma de website van Opera aan de Schie.