Damrau valt tegen als Lucia in München
Diana Damrau, één van ’s werelds beste en beroemdste sopranen, lijkt geknipt voor de rol van Lucia in Lucia di Lammermoor. Haar vertolking op Erato’s nieuwe live-opname van Donizetti’s opera valt echter tegen. De mannen om haar heen geven wel sterk acte de présence.
Diana Damrau zong de partij van Lucia al in 2008 in de New Yorkse Metropolitan Opera. Vijf jaar later verblijdde ze het duidelijk aan haar voeten liggende publiek in haar geboortestad München met haar vertolking. De concertante uitvoeringen werden live door Erato opgenomen en zijn nu uitgebracht op cd.
Het resultaat valt mij tegen. Niet dat er iets mis is met de coloraturen van Damrau. Die zijn nog steeds onberispelijk, maar in mijn oren zijn ze leeg, zonder inhoud. In haar waanzinscène lijkt ze meer op de mechanische pop Olympia uit Les contes d’Hoffmann dan op een gek geworden vrouw van vlees en bloed.
Op de clip uit München doet Damrau ook nog eens aan overacting, iets wat bij mij nogal smakeloos overkomt:
De mannenrollen zijn allemaal prima ingevuld. Joseph Calleja (Edgardo) zingt zijn rol soepel en met zo’n gemak dat ik aan de jonge Pavarotti moet denken. Ludovic Tézier en Nicolas Testé zijn misschien niet helemaal idiomatisch, maar op hun onberispelijke zang valt niet veel op te merken. De kleine rol van Normanno wordt door een voortreffelijk zingende Andrew Lepri Meyer ingevuld.
De tempi van Jesús López-Cobos vind ik op zijn minst opmerkelijk. Dan wordt er gerend, dan staat de boel weer stil. Af en toe herken ik de muziek niet. Het lijkt alsof er nieuwe versieringen zijn aangebracht.
De opname zelf is eveneens onevenwichtig. Dat de opera niet in één keer op één avond is opgenomen is vanzelfsprekend, maar er werd ook het één en ander in de studio ‘verbeterd’ en dat is helaas hoorbaar.
4Reacties
enkele maanden geleden is deze uitvoering beperkt op sonostream.tv te zien geweest. Ik heb het toen meermaals bekeken, vond en vind het dus een prachtige uitvoering!
Ik ken de cd’s (nog) niet. Toch een paar opmerkingen: 1. München is NIET de geboortestad van Diana Damrau, dat is Günzburg a.d. Donau; 2. ik vind het een beetje vreemd de coloraturen van een 43-jarige sopraan als “nog steeds onberispelijk” gekwalificeerd te zien; 3. of zij in de videoclip van een concertante uitvoering (met glasharmonica!) aan overacting doet is voor een uitgave op cd irrelevant; 3. waar sprake is van “onberispelijke zang” van Ludovic Tézier en Nicolas Testé (de echtgenoot van Damrau) kan er niet “weinig” maar NIETS op AAN te merken zijn.
P.S. In het bovenstaande moet het tweede nummertje 3 uiteraard 4 zijn: excuus daarvoor.
Mooi trouwens om de Waanzinscène nu eens met de bedoelde glasharmonica te horen!