Operadagen Rotterdam wint FEDORA Prize
Operadagen Rotterdam behoort tot de winnaars van de eerste FEDORA Prizes, die dinsdag 6 januari uitgereikt werden in Parijs. Het festival kreeg de Rolf Liebermann Prize for Opera voor Private View, een coproductie met zes andere gezelschappen.
FEDORA – The European Circle of Philanthropists of Opera and Ballet werd in januari 2014 opgericht met als doel opera en ballet levend te houden door fondsen te werven voor nieuwe coproducties. FEDORA vergeeft twee prijzen: de Van Cleef & Arpels Prize for Ballet (100.000 euro) en de Rolf Liebermann Prize for Opera (150.000 euro).
Tijdens een feestelijke diner in de foyers van het Palais Garnier in Parijs werden op dinsdagavond 6 januari de eerste FEDORA-prijzen uitgereikt. De operaprijs werd gedeeld door de voorstellingen Milo and Maya around the world en Private View.
Milo and Maya around the world is een werk van componist Matteo Franceschini en librettiste Lisa Capaccioli. Caroline Leboutte deed de regie van de productie, die in Como, Rouen, Magdeburg en Luik opgevoerd werd.
Private View werd gecomponeerd door Annelies Van Parys, geschreven door Jen Hedfield en geregisseerd door Tom Creed. Het werk werd geproduceerd door Muziektheater Transparant, Opera Vlaanderen, National Opera Bergen, Operadagen Rotterdam, Deutsche Oper Berlin, Concertgebouw Brugge en Les Théâtres de la Ville de Luxembourg.
De balletprijs werd gedeeld door The Sleeping Beauty, een coproductie van de Scala en de American Ballet Theatre uit New York, en Sound of Music, een coproductie van theaters uit Lausanne, Genève en Nanterre.
De winnaars werden geselecteerd door een internationale jury, met onder anderen Pierre Audi, artistiek leider van De Nationale Opera, en Kasper Holten, operadirecteur van het Royal Opera House. Het prijzengeld wordt verdeeld over de coproducerende gezelschappen.