AchtergrondBinnenkortFeatured

“Ik ben Nino Machaidze!”

Vanavond, 20 januari, gaat Il viaggio a Reims in première bij De Nationale Opera. Eén van de sterren in de cast heet Nino Machaidze, een sopraan die haar naam wereldwijd gevestigd heeft. Een portret van de Georgische diva.

Nino Machaidze (foto: UIi Weber).
Nino Machaidze (foto: UIi Weber).

Vergelijken doen we graag. Elk voetbaltalent heet de volgende Johan Cruijff en een beetje verdienstelijke sopraan is al snel de Maria Callas van de toekomst. Die vergelijking wordt haar gelukkig bespaard, maar ook de nog maar 31 jaar oude Nino Machaidze kan niet gewoon Nino zijn.

“Mensen zeggen altijd dat ik een nieuwe Anna Netrebko ben”, vertelt ze. “Dat ben ik niet. Anna is een fantastische zangeres en ik bewonder haar en haar stem zeer, maar ik ben haar niet. Ik ben Nino Machaidze. En ik blijf het eindeloos herhalen: ik ben Nino Machaidze!”

Haar buitengewoon fraaie uiterlijk, met haar afgetrainde lijf en haar sensuele mond, heeft haar ook de bijnaam ‘Angelina Jolie van de opera’ bezorgd. Daar kan ze hartelijk om lachen. “Het is natuurlijk een groot compliment, want Angelina Jolie is een zeer aantrekkelijke vrouw. Dus: bedankt!”

Scala en Salzburg

Nino Machaidze, in 1983 geboren in Tbilisi, is een trotse Georgische. Haar moeder was een groot operaliefhebber. Altijd was er thuis muziek te horen en zelfs in de meest barre tijden werd het theater opgezocht.

Ze begon vroeg met zanglessen, wat in Georgië vanzelfsprekend was. Op haar achtste zong ze al aria’s en op haar zeventiende begon ze een opleiding aan het conservatorium. Datzelfde jaar debuteerde ze als Norina in Don Pasquale.

Machaidze ziet haar opleiding en zangtechniek als duidelijk Georgisch, vertelde ze in een eerder interview. Haar ‘zangbagage’ is en blijft dan ook Georgisch, waarbij ze nog steeds een zangcoach in haar vaderland heeft. “Alles blijft voor mij gelinkt aan Georgië.”

De sopraan was 21 jaar toen ze bij de Scala werd aangenomen voor hun opleiding voor jonge zangers. Na het winnen van het Leyla Gencer Vocal Competition in 2006 kreeg ze er de hoofdrol in La fille du régiment aangeboden en nadat ze in Salzburg halsoverkop de rol van Juliette in Roméo et Juliette had overgenomen van de zwangere Netrebko, schoot haar carrière als een komeet omhoog.

“Ik was in de Scala toen het aanbod kwam. Ik zong Lauretta in Gianni Schicchi van Puccini en opeens was er een hele ‘buzz’: ze wilden me in Salzburg hebben. Het gekke is: daar wist ik zelf niets van. Het besluit werd gewoon genomen. Ik werd erdoor overrompeld, want ik kende de rol niet en ik sprak geen Frans. Ik moest alles in één maand tijd leren. Mijn allereerste stap was om een leraar Frans te zoeken…”

“De rol van Juliette is voor mij nog steeds zeer speciaal”, meent de sopraan. Na haar onverwachte debuut in Salzburg zong ze de partij ook in Amsterdam, bij de NTR ZaterdagMatinee, als lastminutevervangster voor Patrizia Ciofi. Een fantastisch optreden, waarbij de verliefdheid tussen haar en tenor Sébastien Guèze (ook een invaller) van het podium spatte.

Hieronder Machaidze als Juliette in Salzburg:

Lucia

In 2009 zong Machaidze een weergaloze Lucia di Lammermoor in Brussel, een opvoering die tot mijn grote spijt nooit op dvd is uitgebracht. De regie van Guy Joosten was zeer innoverend en toch in de traditie verankerd. Hij creëerde een wereld waarin niemand houdt van niemand en waarin Lucia niet alleen het slachtoffer maar ook de aanstichtster is.

Nino Machaidze was een formidabele Lucia: een hysterische puber die met een sardonisch lachje op haar gezicht zowat de meest perfecte ‘Regnava nel silenzio’ zong. Hieronder een fragment:

Pasta en eeuwig reizen

Hoe bereidt Machaidze zich voor op haar voorstellingen? Vooraf praat ze zo weinig mogelijk. Eigenlijk alleen met haar man (bariton Guido Loconsolo) of haar vader, die haar zo vaak mogelijk begeleidt op haar trips. “Mijn vader is werkelijk de beste vader in de hele wereld! Hij kan niet altijd bij ons zijn – hij woont nog steeds in Georgië – maar als we in Europa zijn, dan komt hij en blijft bij ons. Hij en mijn kleine jongen zijn de beste vrienden!”

Nino Machaidze als Contessa di Folleville.
Nino Machaidze als Contessa di Folleville.

Ook wat het eten betreft heeft de sopraan haar voorkeuren voordat ze de bühne op moet, zo vertrouwde ze onlangs aan het Duitse magazine Concerti toe. “Voor de voorstelling eet ik graag pasta. Het liefst met olijfolie en parmezaan. Het is goed voor mijn maag en het geeft mij veel energie.”

Zenuwachtig is Machaidze nooit, zei ze in hetzelfde interview. “Het heeft geen zin om zenuwachtig te zijn. Het wordt pas gevaarlijk als je je zorgen gaat maken om alles wat er mis kan gaan. Maar ik denk dat dat ook met je persoonlijke aanleg te maken heeft. Je bent nu eenmaal zus of zo…”

Wat Machaidze soms wel parten speelt, is het eeuwige gereis dat onlosmakelijk met het leven als operazangeres verbonden is. Maar het zingen verschaft haar zo veel geluk dat ze met dat ongemak kan leven.

“Nu ik moeder ben, is mijn geluk alleen maar groter geworden”, vertelt ze. “Mama zijn is het mooiste wat er bestaat! En het valt best mee om het moederschap en mijn carrière te combineren, althans, voor mij. Er bestaat niets mooiers dan eerst te mogen zingen en dan terug naar huis te gaan om met je kindje te knuffelen. Dat gevoel is onbeschrijfelijk.”

Hamburg en Amsterdam

In 2011, op haar 27e, tekende Machaidze een exclusief contract met Sony, wat tot nu toe in twee soloalbums resulteerde: Romantic Arias, met voornamelijk Donizetti en Bellini, en Arias et Scenes, waarin zij al een voorzichtige stap richting Puccini en Verdi zette.

Hieronder een clip van haar tweede album:

De avond voordat ze naar Amsterdam afreisde voor de repetities van Il viaggio a Reims, zong Machaidze haar laatste Luisa Miller van Verdi in een nieuwe productie van Andrea Homoki in Hamburg. Die rol kan van belang zijn in haar ontwikkeling richting wat zwaardere lyrische rollen. Die kentering openbaarde zich al met haar Violetta (La traviata) in Los Angeles en is ook al te horen op haar tweede cd.

De sopraan blijft echter zorgvulding in het kiezen van de opera’s die ze zingt. “Maar ik houd van ze allemaal! Mijn droomrollen… dat zijn de rollen die ik nu aan het zingen ben! Nou ja, bijna allemaal, want ik droom nog steeds van Manon van Massenet. Maar die gaat ook komen.”

Hieronder haar Luisa Miller in Hamburg:

Machaidze is zeer actief op Facebook, waar ze veel foto’s van haarzelf en haar twee grote ‘amores’ – haar man en haar zoontje van twee – deelt met haar fans. Dat alles gaat gepaard met veel hartjes en kushandjes.

Zo nam ze ook afscheid van haar vele fans in Hamburg: “Big hug and ciao to all my wonderful friends from last performance of our beloved Luisa Miller at Staatsoper of Hamburg. I will miss this fantastic opera, great colleagues and beautiful opera house!” Om daarna, met evenzoveel hartjes, haar Amsterdamse fans te begroeten.

Ja, Nino Machaidze is zeer aimabel! En ze draagt Amsterdam een warm hart toe. “Het is een geweldige stad. Toen ik hier laatst was, heb ik mij fantastisch vermaakt. Het maakt mij dan ook oprecht gelukkig dat ik hier weer kan zijn en dat ik in deze schitterende opera in jullie mooie operahuis mag optreden. Het publiek hier is ook zo warm! Can’t wait!”

Il viaggio a Reims nog tot en met 8 februari te zien. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

Vorig artikel

Vorm overheerst in theatrale Winterreise

Volgend artikel

DNO's Viaggio a Reims is als Kir Royal

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

1 Reactie

  1. Conrad
    27 januari 2015 at 17:06

    Dank je Basia, altijd mooi om je verhalen te lezen.

    met vriendelijke groet, Conrad