Grigolo zingt Hoffmann in bioscoop
Tenor Vittorio Grigolo is op zaterdag 31 januari live in bioscopen in de hele wereld te zien als Hoffmann in Offenbachs opera Les contes d’Hoffmann. De productie van de Metropolitan Opera is van de hand van Bartlett Sher. Yves Abel dirigeert.
Jacques Offenbach is bekend van talrijke Franse operettes, maar zijn allerbekendste werk, Les contes d’Hoffmann, is serieus van aard. Het staat te boek als ‘opéra fantastique’ en werd in 1851 in Parijs voor het eerst opgevoerd. Het is gebaseerd op drie verhalen van E.T.A. Hoffmann, tot een libretto verwerkt door Jules Barbier.
In Les contes d’Hoffmann vertelt de dichter Hoffmann over drie liefdesgeschiedenissen, met Olympia (eerste akte), Antonia (tweede akte) en Giulietta (derde akte). Geen van de verhalen loopt goed af, telkens wordt hij dwarsgezeten door zijn vijand Lindorf, die in verschillende gedaantes verschijnt.
In de productie van de Metropolitan Opera zingt de gevierde Italiaanse tenor Vittorio Grigolo de rol van Hoffmann, tegenover Thomas Hampson als de vier slechteriken. Hampson maakt daarmee zijn roldebuut.
De mechanische pop Olympia wordt gezongen door Erin Morley. Zowel de artieste Antonia als de diva Stella worden vertolkt door de Russische sopraan Hibla Gerzmava en de courtisane Giulietta wordt neergezet door mezzosopraan Christine Rice. Verder vertolkt Kate Lindsey de rol van Nicklausse en staat de Canadese dirigent Yves Abel voor het orkest en koor van de Met.
Les contes d’Hoffmann wordt live vertoond in vele bioscopen in Nederland, waaronder CineMec in Ede, diverse vestigingen van Pathé en Theater de Speeldoos in Baarn. Deborah Voigt presenteert de bioscoopavond.
Zie voor meer informatie over de productie de website van de Metropolitan Opera.
1 Reactie
De Parijse première was niet in 1851 maar op 10 februari 1881 (zonder de Giulietta-akte). De versie met de Giulietta-akte ging voor het eerst op 7 december 1881 in het Weense Ringtheater dat een dag na die eerste uitvoering in vlammen opging. De beroemde aria Scintille, diamant wordt pas sinds 1904 in deze opera gezongen. Een echt definitieve versie van dit prachtige meesterwerk van Offenbach is tot op heden overigens niet voorhanden. Vanaf 1881 is de opera onderwerp van ingrepen en wijzigingen door derden geweest maar de betovering van deze partituur bleef godzijdank intact.