Katie Mitchel regisseert Trauernacht bij DNO
In het kader van talentontwikkeling brengt De Nationale Opera op 14 en 15 februari de nieuwe voorstelling Trauernacht, op muziek van Johann Sebastian Bach. Katie Mitchell regisseert de productie.
Trauernacht is een coproductie van De Nationale Opera (DNO), het Festival d’Aix-en-Provence, de Wiener Festwochen, de Opéra National de Bordeaux en de Calouste Gulbenkian Foundation. In Amsterdam wordt de productie in samenwerking met de Stadsschouwburg op de planken gebracht, als onderdeel van het festival Brandstichter.
Regisseur Katie Mitchell, die eerder Written on Skin ensceneerde bij DNO, en dirigent Raphaël Pichon zijn beiden fervent bewonderaars van Bach en lieten zich voor Trauernacht inspireren door de dramatische kracht van de cantates van de Duitse componist. Ze “vieren de theatraliteit en de levende energie van de werken als tegenhanger van de alomtegenwoordige dood”, aldus DNO.
Uit Bachs repertoire zijn aria’s als ‘Ich habe genug’ en koralen als ‘Wir müssen durch viel Trübsal’ en ‘Schauet doch und sehet’ geselecteerd. De muziek wordt uitgevoerd door Ensemble Pygmalion onder leiding van Pichon.
In de voorstelling herdenken vier jonge volwassenen (sopraan, alt, tenor, bas) hun overleden vader, gezeten aan de keukentafel van hun ouderlijk huis. Die vier rollen worden vertolkt door de jonge talenten Myriam Arbouz, Marian Dijkhuizen, Rupert Charlesworth en Andri Björn Robertsson. De vader wordt gespeeld door acteur Hugo Koolschijn.
Trauernacht wordt driemaal opgevoerd op 14 en 15 februari. Zie voor meer informatie de website van de Stadsschouwburg Amsterdam.
4Reacties
Als jullie opmerken dat Katie Mitchell al eerder bij DNO werkte zou het aardig zijn om ook te vermelden dat Raphaël Pichon in 2011 de Johannes Passion bij de Nationale Reisopera dirigeerde -met veel succes!
Tja Guus, en Orest van Manfred Trojahn schijnt bij Place de l’Opera non-existent te zijn… Terwijl Written on Skin alleen maar een internationale coproductie was. ;-))
“Regisseur Katie Mitchell, die eerder Written on Skin ensceneerde bij DNO”
Willem Bruls: de opsomming is niet limitatief, slechts indicatief.
En dan laat je indicatief de belangrijkste en grootste eigen Katie Mitchell-productie van DNO weg? Wat laf trouwens om niet onder eigen naam te durven publiceren.