Binnenkort

Opera in de media: week 11

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 11 (7 – 13 maart 2015) onder meer aandacht voor Carmen uit New York en Ariodante uit Aix-en-Provence.

Video

Sophie Karthäuser (foto: Sylvain Godfroid).
Sophie Karthäuser (foto: Sylvain Godfroid).

Brusselse Zauberflöte
William Kentridge regisseerde in 2005 een productie van Die Zauberflöte van Mozart voor de Munt in Brussel. Hij werkte daarvoor samen met dirigent René Jacobs en met vocalisten als Harry Peeters (Sarastro), Topi Lehtipuu (Tamino) en Sophie Karthäuser (Pamina). Wie net is geweest of nog gaat naar de lopende Zauberflöte-serie van De Nationale Opera heeft een avond lang boeiend vergelijkingsmateriaal.
Mezzo: zaterdag 7 maart om 20.30 u.

Marco Bakker bij Witteman
Afgelopen najaar kwam er niet alleen een documentaire uit over bariton Marco Bakker, hij nam ook een cd op met liederen van Schumann en Mahler. Met pianiste Mirsa Adami zingt hij werk van die cd in Podium Witteman.
NPO 2: zondag 8 maart om 17.10 u.

Sandrine Piau (foto: Sandrine Expilly / Naïve).
Sandrine Piau (foto: Sandrine Expilly / Naïve).

Preview van Ariodante
Het duurt nog een klein jaar voor deze productie naar Amsterdam komt, maar wie al nieuwsgierig is hoe Ariodante van Händel er in de regie van Richard Jones uitziet en onder muzikale leiding van Andrea Marcon klinkt, wordt bediend door Mezzo. De opname van de voorstelling in het Théâtre de l’Archevêché in Aix-en-Provence is op die zender te zien. In de hoofdrollen, net als in Amsterdam volgend jaar, ziet u Sarah Connolly (Ariodante), Sandrine Piau (Dalinda) en Sonia Prina (Polinesso). In Amsterdam zal Anett Fritsch de rol van Ginevra zingen, in Aix was dat Patricia Petibon.
Mezzo: maandag 10 maart om 16.30 u.

Nieuwjaar bij Arte
Een wijze functionaris moet bij Arte Concert, de digitale zusterzender van Arte, bedacht hebben om het nieuwjaarsconcert dat Angela Gheorghiu afgelopen december gaf in het Festspielhaus in Baden-Baden tot nu toe in het archief te houden. Maar vanaf 8 maart mag de wereld zien hoe de sopraan aria’s zong van onder anderen Puccini, Verdi, Strauss en Bizet. Ze werd begeleid door de Deutsche Radio Philharmonie.
Arte Concert: vanaf 8 maart.

Roze Don Pasquale
Rond de tijd dat dit mediaoverzicht verschijnt, komt op de website van Culturebox de opera Don Pasquale online. Hij werd geproduceerd voor de Opéra de Vichy door regisseur Andrea Cigni en dirigent Roberto Forès Veses. In de hoofdrollen ziet u Simone del Savio als Don Pasquale, Anna Sohn als Norina en Alex Martini als Malatesta. De opname van de voorstelling, die volgens de eerste beelden modern en in hard-roze is, werd eind februari gemaakt.
Culturebox

Francis van Broekhuizen (foto: Merlijn Doomernik).
Francis van Broekhuizen (foto: Merlijn Doomernik).

Francis zingt Puccini
Suor Angelica was één van de succesrollen van sopraan Francis van Broekhuizen in de afgelopen jaren. De zangeres, die dit weekend te gast is in Een goedemorgen met…, zong de rol in een productie van Opera Zuid. Ed Spanjaard dirigeerde voor het Limburgs Symfonie Orkest de muziek van Puccini. In de andere rollen ziet u onder anderen Yvonne Schiffelers, Donij van Doorn en Saskia Voorbach.
Brava: woensdag 11 maart om 00.01 u.

Audio

Dolle diva draait
Sopraan Francis van Broekhuizen zit op zaterdagochtend al vroeg in de studio van Radio 4. Vanaf 10.00 uur staat haar muziekkeuze centraal tijdens de twee uur die Een goedemorgen met… duurt. Zoals blijkt uit het interview dat Place de l’Opera afgelopen september met haar had, is Van Broekhuizen groot fan van Maria Callas. Die zal mogelijk op haar platenlijstje staan.
NPO Radio 4: zaterdag 7 maart om 10.00 u.

Carmen in New York
Elīna Garanča en Jonas Kaufmann staan ingeroosterd bij de Metropolitan Opera in New York voor de zaterdagmatineevoorstelling van Carmen. Deze week kwam er echter een afzegging van Kaufmann binnen. Zijn rol wordt overgenomen door tenor Yonghoon Lee. Voor het Met-orkest staat Louis Langrée in deze productie van Sir Richard Eyre. De choreografie werd gemaakt door de fameuze Christopher Wheeldon, maar daar hebben de radioluisteraars dan weer niet zo veel aan.
NPO Radio 4: zaterdag 7 maart om 19.00 u.

King’s Singers swingen
Vocale genoegens, echter zonder dat er een Puccini, Schubert of Verdi aan te pas komt, bieden de heren van The King’s Singers. Het bekende vocale zestal zingt live in het Zondagochtendconcert vanuit het Amsterdamse Concertgebouw. Op het programma veel ‘standards’ van onder anderen Gershwin, Porter en Rodgers/Hart.
NPO Radio 4: zondag 8 maart om 11.00 u.

Marcel Reijans (foto: Marco Borggreve).
Marcel Reijans (foto: Marco Borggreve).

Le Vin Herbé in Brussel
De Vlaamse klassieke radiozender Klara brengt vanuit Brussel een live-uitzending van Le Vin Herbé van Frank Martin. Het werk wordt niet heel vaak uitgevoerd, maar behoort volgens de Klara-redactie zeker tot de meesterwerken van de twintigste eeuw. Het Kamermuziekensemble van de Munt speelt en solisten als Johanna Winkel, Sophie Harmsen en Marcel Reijans zingen, evenals het RIAS Kammerchor. Het geheel staat onder leiding van Hans-Christoph Rademann.
Klara: dinsdag 10 maart om 19.05 u.

Weektip

Contra-alt en countertenor
Het optreden van Marie-Nicole Lemieux van afgelopen week in het Amsterdamse Concertgbouw maakte veel indruk. Ze zong in 2012 met Philippe Jaroussky in het Festspielhaus van Baden-Baden. Enkele toegiften van dat concert staan online. U hoort het duo heel serieus in ‘Pur ti miro’ van Monteverdi en een stuk minder serieus in ‘Lagrimosa beltà’.

Vorig artikel

Beczala: meester in de Franse zangkunst

Volgend artikel

Traditionele Porgy is muzikaal ijzersterk

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    8 maart 2015 at 08:18

    Mooie voorstelling hoor gisteravond, Die Zauberflote uit de Munt (2005) op Mezzo. Met Sophie Karthauser en Topi Lehtipuu als stralend middelpunt.
    Al neemt Jacobs de tempi soms wel érg snel (bijvoorbeeld in O Isis und Osiris met de formidabele bas Harry Peeters en het koor). Er waren in het concept van William Kentridge misschien iets teveel donder- en gongslagen maar de mix van gesproken dialoog en fortepianospel vond ik een gouden vondst.