Opera in de media: week 14
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 14 (28 maart – 3 april 2015) onder meer aandacht voor de passiemuziek van Bach, enkele Stabat Maters en Rigoletto live vanuit Luik.
Video
Mariss vanuit Luzern
Zijn Amsterdamse afscheidsconcert is nog maar net achter de rug wanneer dirigent Mariss Jansons alweer opduikt in Luzern. Met het symfonieorkest van de Bayerischen Rundfunk voert hij het Stabat Mater van Antonín Dvořák uit. Solisten zijn onder anderen Erin Wall, Mihoko Fujimura en Christian Elsner. Het optreden is rechtstreeks te volgen vanuit de Salle de Concerts in Luzern.
Mezzo: zaterdag 28 maart om 18.30 u.
Rigoletto in Luik
Net als vijf jaar geleden is de opvoering van Rigoletto in de Opéra Royal de Wallonie rechtstreeks te volgen via internet. In de livestream vanuit Luik ziet u solisten als Leo Nucci in de titelrol, Desirée Rancatore als Gilda en Gianluca Terranova als de Duca di Mantova. Het eigen orkest en koor van de Opéra Royal worden geleid door Renato Palumbo. Voor de regie, de kostuums en het licht tekent Stefano Mazzonis di Pralafera.
Culturebox: zaterdag 28 maart om 20.00 u.
Stabat Mater
Er is veel, heel veel Stabat Mater te horen en te zien in de komende week. De versie door Rossini stond op het programma van een paasconcert dat een sterrencast gaf bij het Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia van dirigent Antonio Pappano. De solisten waren Anna Netrebko, Marianna Pizzolato, Matthew Polenzani en Ildebrando d’Arcangelo.
Arte: zondag 29 maart om 23.00 u.
Admeto op Brava
Georg Friedrich Händel componeerde Admeto in de eerste helft van de achttiende eeuw, in de periode dat ook Giulio Cesare, Tamerlano en Rodelinda ontstonden. Countertenor Alex Köhler, tegenwoordig ook bekend als dirigent, heeft van Admeto een, zoals brava meldt, “frisse, tijdloze versie gemaakt, die komedie, tragedie en bijna absurd groteske elementen verenigt”. Howard Arman staat voor het Händel Festival Orchestra. De solisten zijn onder anderen Matthias Rexroth, Romelia Lichtenstein en Tim Mead.
Brava: maandag 30 maart om 20.33 u.
Passies van Bach
De avond van Goede Vrijdag staat bij NPO Cultura helemaal in het teken van de passiemuziek van Bach. De avond begint met een opname van vorig jaar van de Johannes Passion door Capella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van Daniel Reuss. Anders Dahlin zong de rol van de Evangelist, Konstantin Wolff de Christus-partij. Daarna volgt een animatie over de Matthäus-Passion, een documentaire over dirigent Jos van Veldhoven van de Nederlandse Bachvereniging en een portret van Jan Willem de Vriend met één van zijn helden, deze keer is dat Bach.
NPO Cultura: vrijdag 3 april vanaf 20.30 u.
Audio
Lucia in New York
De New Yorkse Metropolitan Opera heeft voor de matinee op zaterdagmiddag de opera Lucia di Lammermoor op de planning staan. Niet in de bioscoop te zien, maar wel live te horen via WDR3 en later deze week bij de BBC-radio (maandag 30 maart om 20.30 uur). Dirigent Maurizio Benini leidt het orkest, in de hoofdrollen hoort u Albina Shagimuratova als Lucia, Joseph Calleja als Edgardo en Luca Salsi als Enrico. De Brit Alastair Miles, die deze rol ook in Amsterdam zong, is te horen als Raimondo.
WDR 3: zaterdag 28 maart om 19.00 u.
Zauberflöte op de radio
Veel instemming, grote blijdschap en soms wat kritiek: de productie van Die Zauberflöte bij De Nationale Opera ging de laatste weken uitgebreid over de tong. Radio 4 zendt de opname die eerder deze maand gemaakt werd uit in NTR Opera Live. Het is dan een dag na de allerlaatste voorstelling van de tweede speelreeks. U hoort in de hoofdrollen Thomas Oliemans, Brindley Sherrat, Maximillian Schmitt en Chen Reiss. Het koor van De Nationale Opera en het Nederlands Kamerorkest worden gedirigeerd door Marc Albrecht.
NPO Radio 4: zaterdag 28 maart om 19.30 u.
Johannes Passion in Amsterdam
Voor operaliefhebbers is de bezetting van de Johannes Passion van het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Richard Egarr reden genoeg voor een uitstapje naar het oratoriumcircuit. Dit jaar contracteerde het orkest namen als Andrew Foster-Williams, Carolyn Sampson en Ann Hallenberg. De uitvoering is live te horen in het Zondagmiddagconcert van Radio 4.
NPO Radio 4: zondag 29 maart om 14.00 u.
The Kingdom in Utrecht
Christopher Maltman is komend weekend in Nederland. De opname van de Matthäus-Passion door de Academy of Ancient Music, waarin Maltman naast onder anderen Sarah Connolly en Matthew Rose een rol zingt, komt deze week in Engeland uit, maar Maltman komt naar ons land voor Elgar. Het oratorium The Kingdom van de Britse componist wordt uitgevoerd in De Vrijdag van Vredenburg. Edward Gardner leidt het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor gecombineerd met het Vlaams Radio Koor. Solisten zijn naast Maltman onder anderen Edith Haller en Stuart Skelton.
NPO Radio 4: vrijdag 3 april om 20.00 u.
Weektip
William Christie spreekt en musiceert
Een lezing met de lengte van een barokopera: William Christie nam de tijd om zijn publiek in de Parijse Cité de la Musique uit te leggen wat de achtergronden zijn bij het werk van onder anderen Händel en hoe de barokmuziek een “laboratoire des passions” is. Christie weet exact waar hij over praat na vele decennia als dirigent en onderzoeker van de barokmuziek. Er zit ook heel veel muziek in de voordracht, waarvoor hij op het podium wordt bijgestaan door het ensemble Les Arts Florissants en de jonge talenten van Le Jardin des Voix.
Wie uit de voeten kan met het licht Engels getimbreerde Frans van de grootmeester van de barokmuziek heeft ruim twee uur plezier bij deze uitzending.
Website van Culturebox
5Reacties
Heb afgelopen woensdag in Luik Rigoletto gezien. Wilde graag Leo Nucci eens live zien in zijn paraderol en ik vond hem geweldig. Ook de rest van de cast was zeer de moeite waard. Een aanrader om deze voorstelling live op culturebox te zien. Overigens zal hij nog maanden via de site van de Opera Royal de Wallonie te zien zijn.
Hier kan ik mij volmondig bij aansluiten: Ik was er op zondag 22 maart en Nucci is inderdaad vocaal nog steeds indrukwekkend (Cortigiani !) en wat een dramatische présence! Sympathieke man trouwens. We waren met een paar mensen hem gaan opwachten aan de uitgang en hij heeft zeker nog een halfuur met ons staan praten (in perfect frans). Het schijnt dat hij hier nog gaat terugkomen als… Nabucco!
En inderdaad was de rest van de bezetting ook meer dan de moeite.
En dit is dan een perfect voorbeeld van een heel ‘klassieke’ enscenering die ik goed vond (vooral heel kleurrijke kostuums), al moet gezegd dat het zonder Nucci misschien een stuk minder boeiend zou geweest zijn. Nu gaf het Nucci vooral het juiste (en heel mooie) kader om er “zijn” Rigoletto in te spelen – met dus het voornoemde impressionante resultaat!
Geweldige voorstelling; ook de 2 andere hoofdrollen waren goed bezet!
Prachtige kostuums, zang!
Voorstelling gespeeld met veel (dramatisch) inlevingsvermogen.
Publiek was razend enthousiast, misschien nog wel meer dan bij Louise Miller!
De oude Nucci heeft nog veel kracht in zijn stem.
Een echte show-man die het publiek goed kan bespelen.
Luik heeft zich weer van zijn te kant laten zien!
Ik heb met mijn reactie even gewacht op een recensie, maar die verwacht ik – nu de serie voorstellingen inmiddels afgelopen is – niet meer. Wél staat er een op http://www.operanederland.nl, met de inhoud waarvan ik mij in belangrijke mate kan verenigen. Ook ik was er, net als de heer Caprasse, op 22 maart jl. In de eerste akte had ik de indruk, dat Leo Nucci sinds zijn “I due Foscari” toch wel het een en ander aan kwaliteit had ingeboet. Ik herkende eigenlijk zijn toch wel uitgesproken timbre niet meer. Na de pauze heeft hij zich voor mij, ondanks dat ook ik vond, dat zijn “Cortigiani…” wel erg veel weg had van Sprechgesang, geheel gerevancheerd: een, als geheel, zeker gelet op zijn leeftijd, indrukwekkende vertolking. Désirée Rancatore zong, m.n. in de hoogste regionen, nogal onnauwkeurig. Gianluca Terranova – nog niet zo heel lang geleden in de NTR-Zaterdagmatinee in “La Bohème” – is mij – net als toen – goed bevallen. De andere solisten, koor, orkest en maestro Renato Palumbo voldeden uitstekend. De enscenering van algemeen en artistiek directeur Stefano Mazzonis di Pralafera was traditioneel en dat bedoel ik in positieve zin. De scènewisselingen bij open doek hadden voor mij wel achterwege mogen blijven. Al met al was de voorstelling de tamelijk verre reis naar Luik weer meer dan waard. Ik ben benieuwd naar het programma van het volgende seizoen, dat eind april wordt gepresenteerd.
‘Sprechgesang’ is veel gezegd. Maar alleszins een beklijvende vertolking!