Plage de l’Opera: Tristan und Angela
Het is zomer, de grote theaters hebben vakantie, maar de operawereld draait door op festivals en evenementen. Zangers, regisseurs en dirigenten houden hun fans via Facebook en Twitter op de hoogte. Vanaf het strand leest Place de l’Opera alle berichten mee en vat de stroom informatie iedere dinsdag voor u samen.
Nicolas doet vakantiewerk
Er zijn allerlei redenen om vakantiewerk te doen. Een student laat op Twitter vrij helder via de hashtag #FlappiesVerdienen weten wat zijn motief is. Reisopera-directeur Nicolas Mansfield had, als het daar om zou gaan, ook snel en lekker handig in de buurt aan de slag gekund in Meppel:
#Vakantiewerk vleesverwerking uitpakken en inpakken van vlees, per morgen! #Meppel – http://t.co/kma1stlp1g .
— Olympia Meppel (@OlympiaMeppel) July 20, 2015
Maar de opera-eindbaas heeft duidelijk andere motieven voor een vakantiebaan. Hij zit, zoals iedere zomer, in Dorset. Daar werd halverwege de jaren ’70 een initiatief genomen voor een jaarlijks operazomerfestival. Vier jaar geleden werd het ‘serious business’, met ieder jaar twee of drie grote operaproducties die grotendeels worden bezet door jonge zangers en musici. Zij worden tijdens de Summer School in korte tijd voorbereid op de productie.
Nicolas Mansfield is, volgens de website van het Dorset Opera Festival, “the Festival’s much-adored Chorus Director”. Hij dirigeerde eind vorige week een uitvoering van Rossini’s Petite Messe Solennelle, en was, zoals uit deze foto blijkt (Mansfield staat vierde van rechts), opnieuw gestrikt als ‘choir master’ voor de koorzangers van de opera L’elisir d’amore.
Mansfield had een mooie tijd in Dorset, zo liet hij op Twitter weten:
How proud I am of the chorus @DorsetOpera who got two operas under their belts AND Rossini Petite Messe Solennelle. 1pm #blandford #church — Nicolas Mansfield (@MansfieldNL) July 23, 2015
Bayreuth lekker eigentijds
Bayreuth deed het af met een postbus voor de ticketverkoop, lang nadat online bestellen al wereldwijd de norm was. Een officiële Facebook-pagina heeft het festival niet en als u wilt weten of men vanaf de Grüne Hügel ook twittert – het antwoord is sinds vorige week: JA! – komt u daar niet achter via de website van de Festspiele. Wellicht kan iemand Katerina Wagner wijzen op die handige icoontjes.
Parallel aan de innovatie van het net weer heropende huis van Wagner, Wahnfried, is Bayreuth er nu dus ook bij op Twitter. Vorige week schoot men de eerste tweet de wereld in, waarin nauw verholen opwinding doorklonk over de innovatie:
Morgen gehen die Bayreuther Festspiele los. Dieses Jahr wagen wir den Schritt weiter in den neuen Medien: Hallo Twitter!
— BayreutherFestspiele (@BayreuthFest) July 24, 2015
De val van de Bundeskanzlerin
Viel ze flauw, lag het aan de stoel of was ze overmand door emotie tijdens de opera Tristan und Isolde die ze in het Festspielhaus in Bayreuth bijwoonde? De sociale media kakelden erop los na het incident rond Bundeskanzlerin Angela Merkel in de pauze in Bayreuth. Twee grote Duitse nieuwsmedia zijn het oneens over de val:
False “Bild” report from last night: Merkel did not faint, she just fell of her chair. Which admittedly isn’t news http://t.co/ouyvvro122 — Mathieu von Rohr (@mathieuvonrohr) July 26, 2015
Nog meer Wagner
Het is al vaker, eigenlijk al heel vaak, gedaan: een korte samenvatting van werk van Richard Wagner in een guitig YouTube-filmpje. Een recente poging om Tristan und Isolde samen te vatten komt van Kurier TV.
Michaels meningen
Operazangers die iets van hun werkavonturen op sociale media delen met de wereld: wij vinden het leuk en lezen het graag. Privékiekjes, vakantiefoto’s en dat soort dingen: ook goed. Maar zangers die Twitter en YouTube gebruiken om hun visie op de wereld te geven of zich als kritische consument uit te laten, daar worden we soms een beetje mies van.
Michael Fabiano heerst de afgelopen dagen op Twitter vanwege de toekenning van de Helpmann Award. Die prijs voor (muziek)theatrale prestaties in Australië is genoemd naar de ‘artistieke kameleon’ Sir Robert Helpmann.
And the winner of the Helpmann Award is … @MichaelFabiano for his performance in Faust (@OperaAustralia)! #Helpmanns pic.twitter.com/pc1DSZdm7N
— Helpmann Awards (@HelpmannAwards) July 27, 2015
Maar Fabiano vlogt ook en in die filmpjes komen de meningen en visies op tafel.
Na iets meer dan drie minuten over de kosten van vliegreizen te hebben gepraat, vraagt de zanger: “Are you dizzy yet?” Eerlijk gezegd wel. En na de conclusie “It’s time for all of us to stand up” dachten wij vooral #pleasemichaelstoptalkingandstartsinging.
Luca’s Tristan op de bühne
Wie niets van huisdieren en alles van opera afweet, kent ze ongetwijfeld toch: de honden die bariton Luca Pisaroni vrijwel altijd bij zich heeft tijdens zijn reizen over de wereld, en die hem naar het schijnt afleiden tijdens langdurige vluchten. De zanger reist van hot naar haar en is nu in Salzburg. Vanavond zingt hij daar de Conte Almaviva in Le nozze di Figaro van Mozart, naast Anett Fritsch als de gravin.
Zangers als Pisaroni zijn het stadium dat ze moeten auditeren allang voorbij, maar of dat ook gold voor de rol die één van zijn honden, Tristan, in de eerste akte speelt, is niet bekend. Hij staat niet op de castlist, maar zijn baas zorgde wel dat de wereld via Twitter kennis kon nemen van het optreden:
13Reacties
Erg leuke rubriek! Ik wist niet van de honden van Pisaroni 🙂
Die met de korte pootjes is een mooi beestje…
All about the dogs!
https://klingerskulturpavillon.wordpress.com/2015/07/24/a-story-about-luca-pisaroni-lenny-and-tristan/
d. tecker, bedankt voor de link! Het zijn prachtige honden.
Next item: diva’s en hun katten?
Waarom niet? Het is allemaal een mooie aanvulling bij het ‘gewone’ operanieuws. En ik ben dol op katten…
Alleen dat ene kreng dat in 1816 de eerste voorstelling van De Barbier verstoorde, kan ik wel schieten … 🙂
Ik ben ook dol op katten. Ik herinner me nog een prachtige rode kater, die figureerde in Tosca als ”il gatto di Scarpia” (Bryn Terfel). Dat was Jaap, een beroemd model in die tijd.
Nou, dat Kurier TV Tristanfilmpje mocht er anders ook zijn: het heeft mij, geboortejaar `40, aardig mijn Lego-ontbering weten te lenigen. Met dank aan Francois, die ik bij dezen goed strandweer toewens.
Operafestivals te over, maar waar gaat het over op deze operasite? Honden en katten! Mij kunnen ze gestolen worden. Met excuses aan o.m. Bruno Praticò en….Eva-Maria Westbroek.
Toe nu! ’t is niet omdat hier nu over katten en honden (en vogelspinnen voor mijn part) gesproken wordt dat er DAAROM minder over die festivals zou gesproken worden. Het ene sluit het andere niet uit. Dit gezegd zijnde, laat er inderdaad maar nieuws komen van die festivals!
Dank voor uw weerwerk, Pieter K. de Haan, maar die operasiteparasieten zijn even efemeer als ons mooie strandweer.
Geachte heer Kersten,
Ik ben er op geen enkele manier in geslaagd het Lego-Tristanfilmpje in beeld te krijgen. Daar kan ik dus niet over meepraten. Wie u met “operasiteparasieten” bedoelt ontgaat me helaas. De betekenis van de term “efemeer” heb ik moeten opzoeken. Uw dank voor mijn weerwerk kan ik al met al niet goed plaatsen.