AchtergrondBuitenland

Cité de l’Opera: Lisette, Rufus en Antony

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 7.

She did it!
“Elk gebaar, elke beweging (…) had een ongelooflijke impact.” Dat schreef de recensent in maart dit jaar over Lisette Oropesa in haar rol van Gilda in Verdi’s Rigoletto. Ze zong de partij tijdens de NTR ZaterdagMatinee.

De sportverslaggever die langs de route stond van het Runnersworld Half Marathon Festival in Bethlehem, Pennsylvania, heeft wellicht dezelfde woorden gebruikt. Oropesa deed afgelopen weekend mee aan het loopfeest en voltooide de ‘Hat Trick’, een serie wedstrijden van achtereenvolgens 5 en 10 kilometer, gevolgd door een halve marathon. Daar past een welgemeend ‘brava!’ bij.

Zingen voor niks
Vermoedelijk krijgen alle klassieke zangers de vraag weleens om op iemands bruiloft te zingen. Gratis natuurlijk. Maar er zijn nog veel meer clichéreacties die je krijgt als je mooi kunt zingen en daar je beroep van hebt gemaakt. Sinfini zette alle gangbare reacties op een rij.

https://twitter.com/SinfiniMusic/status/655032467192049665/photo/1

Primo Uomo
Hij wilde het zo graag: een echte opera componeren. Rufus Wainwright groeide op in een huis met een popmusicus als vader (Loudon Wainwright III) en een folkzangeres als moeder (Kate McGarrigle). En een zingende zus (Martha). Toch dook hij in de wereld van de opera en in 2009 kwam hij met de opera Prima Donna. “Een werk dat opera weer helemaal terugbracht naar de negentiende eeuw”, merkte een recensent zuur op. Dankzij crowdfunding werd het opus 1 opgenomen in de studio en nu is de plaat bij het sjiekste klassieke label verschenen. De volgende opera van Rufus is in de maak.

De eerste de beste
Een ranglijst van de meest succesvolle Nederlandse culturele exporteurs in 2014 is onlangs samengesteld door de cultuurredactie van NRC, na raadpleging van verschillende cultuurfondsen. In de jury zaten onder anderen zangeres Barbara Hannigan en Holland Festival-directeur Ruth MacKenzie. Al op plaats 4 staat het Koninklijk Concertgebouworkest, onder meer befaamd door de optredens bij De Nationale Opera. Eva-Maria Westbroek prijkt op plaats 37, De Nationale Opera op 73 en Christianne Stotijn op 78. Michel van der Aa staat nu op 53, maar dat zal volgende keer anders zijn, als hij met stip gestegen is naar een hogere positie. Aan die belofte houden we de componist. Al is nummer 53 – nog voor mensen als Reinbert de Leeuw (91) en The Common Linnets (94) – heel eervol.

Antony in Groningen
Het nieuwe leven van dirigent Antony Hermus is inmiddels echt begonnen. Na twee lange periodes als Generalmusikdirektor in Hagen en Dessau is hij terug in Nederland, voor onder meer voor zijn werk als vaste gastdirigent van het Noord Nederlands Orkest. Place de l’Opera was er in 2013 bij toen Hermus in Groningen zijn eerste dagen samenwerkte met het orkest voor de begeleiding van de opera Tristan und Isolde van de Reisopera (beluister de podcast). De samenwerking leverde wederzijdse tevredenheid op en daarom dirigeert Hermus dit seizoen Mahler en muziek van de playlist van David Bowie in Groningen. Hermus deed er de grond trillen met zijn Mahler.

Opera hartje musical
Eind november snuffelen opera en musical aan elkaar onder begeleiding van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Linda Wagenmakers en Terence van der Loo nemen het op tegen Karin Strobos en Henk Neven. Omdat ook musicaldiva Simone Kleinsma wordt opgesteld, gaan we ervan uit dat zij voor de helft operarepertoire zal zingen.

Haken met Hart & Ziel
Floris doet het op zondagmiddag, Tijl komt er geregeld mee op tv, Tania doet haar best, de voltallige directies en medewerkers van de Nederlandse operahuizen doen het, zelfs de redactie van Place de l’Opera probeert het soms: werken aan het beeld dat klassieke muziek niet stoffig maar ook hip kan zijn. Maar dan veegt een enkele tweet al dat werk in één keer van tafel.

Vorig artikel

Lezhneva zingt de pannen van het dak

Volgend artikel

St. Gallen bewijst zich weer met Macbeth

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.