Het Geluid wint Berliner Opernpreis
Muziektheatercollectief Het Geluid Maastricht heeft de Berliner Opernpreis 2016 gewonnen voor zijn productie Wesendonck-Lieder Heute. Als onderdeel van de prijs wordt een Duitstalige versie van de productie volgend jaar opgevoerd bij de Neuköllner Oper in Berlijn.
De Berliner Opernpreis is een initiatief van gasbedrijf GASAG en speelt al bijna twintig jaar een belangrijke rol in het Berlijnse culturele leven. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan twee Europese muziektheatermakers, componisten of collectieven. De prijs bestaat uit een productiebedrag, een première tijdens een operagala in mei 2016 en een serie voorstellingen bij de Neuköllner Oper in Berlijn.
Broer en zus Gable en Romy Roelofsen, de oprichters van Het Geluid Maastricht, ontvangen de Opernpreis vanwege hun idee om de Wesendonck-Lieder van Richard Wagner in een nieuw ‘Heute’ te plaatsen. De productie was een samenwerking met de Nederlandse Reisopera en het Theater aan het Vrijthof en reisde in 2013 als randprogramma mee met de Reisopera-productie van Tristan und Isolde.
De Nederlandse theaterteksten die Gable Roelofsen voor Wesendonck-Lieder Heute schreef, worden momenteel door Eva Pieper in het Duits vertaald, zodat het stuk volgend jaar zijn Berlijnse première kan beleven. Ook wordt bekeken of die Duitse versie later in Nederland opgevoerd kan worden.
Gable en Romy Roelofsen sleepten onlangs ook de Inspiratieprijs 2015 van het Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg in de wacht. Die prijs wordt vandaag (5 november) uitgereikt in Maastricht.
Het Geluid zet zijn samenwerking met de Nederlandse Reisopera de komende tijd voort. Voor de tournee van Così fan tutte, begin 2016, wordt een randprogramma onder de titel Big love, big data gemaakt.