Opera Gala: DNO viert verjaardag in stijl
Je vijftigste verjaardag vier je in stijl. Dat had De Nationale Opera goed begrepen. In aanwezigheid van prinses Beatrix trakteerde het Amsterdamse operahuis zijn publiek vrijdag 6 november op een heus Opera Gala, vol muzikale juweeltjes.
De bubbels vloeiden rijkelijk, vrijdagavond in Nationale Opera & Ballet, en men kon zich vergapen aan meer of minder bekende Nederlanders. De dresscode voor de avond, black tie, was gelukkig door de meeste gasten ter harte genomen. Want het moet gezegd worden: heren in smoking en dames in avondjaponnen en glinsterende cocktailjurken zijn een lust voor het oog. Zelfs de bontstola’s ontbraken niet! Toch even wat anders dan de spijkerbroek met slobbertrui.
Kunt u zich nog de betovering van het fluwelen rode gordijn en het gevoel van ‘nu gaat het beginnen’ herinneren? Nou, die was er weer. Het doek liet zich in zijn volle pracht bewonderen, alvorens het opzij schoof voor een compilatie van foto’s en videobeelden uit de vijftigjarige geschiedenis van DNO. Dat alles op de spetterende klanken van de ouverture van Bernsteins Candide. Marc Albrecht zweepte het orkest op en de stemming zat er meteen in. Het feest kon beginnen.
Regisseur Robert Carsen bedacht een concept voor de avond. Een goed concept, maar het was door de vele afzeggingen en de daaropvolgende wijzigingen in het programma een beetje in de war geraakt, tot op het punt dat er weinig meer van overbleef.
Het programma begon zeer toepasselijk met ‘Dich teure Halle’ uit Tannhäuser van Wagner. Eva-Maria Westbroek bracht haar aria opkomend vanuit het publiek, bij wijze van groet aan de zaal en de toeschouwers. Met het koorstuk ‘Einzug der Gäste’ bleven we vervolgens in Tannhäuser, en in de feestelijke sfeer.
Westbroek zong haar aria groots, met veel passie en overgave. En wat zag ze er prachtig uit! Eigenlijk werd ze gedurende de avond alleen nog overtroffen door zichzelf, in ‘Voi lo sapete’ uit Cavalleria rusticana, dat ze vlak voor het einde zong. Een keuze die vreemder lijkt dan het is: Westbroek rondde net een Tannhäuser in New York af en zingt vanaf december in Cavalleria rusticana in Londen.
Veel Nederlandse operaliefhebbers herinneren zich nog de fantastische Eboli (Don Carlo) van Violeta Urmana van een jaar of tien geleden. Ze zong de aria ‘O don fatale’ nu voor gesloten doek. Het was niet meer zo vlekkeloos als toen, maar zeker indrukwekkend.
De finale uit de tweede akte van Le nozze di Figaro voelde als een echte uitsmijter. Het werd gezongen door louter Nederlandse zangers. Hoezo kunnen we geen opera meer met alleen Nederlanders bezetten?
Mij viel (weer) op hoe geweldig goed Roger Smeets (Antonio) is! Hij en Marcel Beekman (Basilio) stalen de show in de hilarische, goed gezongen en geacteerde scène. Thomas Oliemans, Judith van Wanroij, Lenneke Ruiten, André Morsch, Florieke Beelen, Dennis Wilgenhof: ze waren allemaal fantastisch!
Eén van de hoogtepunten van de avond was voor mij het optreden van Peter Rose. De bas zong en speelde, begeleid door Peter Lockwood, ‘Bottom’s Dream’ uit A Midsummer Night’s Dream van Britten, op zo’n fenomenale manier dat ik alleen maar op een vervolg kan hopen.
Met het moeiteloos en virtuoos gezongen ‘Aux langueurs d’Apollon’ uit Platée van Rameau kreeg Sabine Devieilhe de zaal op de stoelen. Haar medecastlid uit Dialogues des Carmélites, Adrianne Pieczonka, zong ‘Morgen’ van Richard Strauss. Het voelde als een vreemde eend in de bijt tijdens een operagala, maar mooi was het wel.
Hartverscheurend vond ik het terugzien met de te jong en abrupt gestorven Jeroen Willems in een fragmentje uit La Commedia van Louis Andriessen.
Enorm genieten waren de door het DNO-koor aanstekelijk en opzwepend gezongen ‘Polovtsiaanse dansen’ uit Vorst Igor van Borodin. Hopelijk wordt in de nabije toekomst de hele opera op de planken gezet. Het koor is er klaar voor!
Passacaglia: Secret of Wind and Birds, een nieuwe compositie van Tan Dun, kon mij niet bekoren. Dat het publiek uit zijn dak ging, was niet verwonderlijk: gefluit van vogels dat in een swingende, jazzy uitbarsting à la Bernstein uitmondt, voelt natuurlijk lekker. Het sloot ook mooi aan bij de Candide-ouverture. Maar voor mij klonk het als een slap aftreksel uit In the Waterfront.
Ik ben geen grote liefhebber van ballet, maar snap wel dat het op een gala van Nationale Opera & Ballet niet kan ontbreken. Speciaal voor de gelegenheid ontwierp Krzysztof Pastor een nieuw ballet. Maar of het overheerlijke maar ook overbekende Crisantemi van Puccini zich hiervoor leent? Die muziek hoor je te ondergaan bij een gesloten doek.
De onoverkomelijke afzeggingen leidden niet tot de grote rampen. Nu ja, een kleintje dan. De stem van Paolo Fanale (vervanger van de aangekondigde Atalla Ayan) was gewoon te klein voor Alfredo. In het duet ‘Parigi o cara’ uit La traviata, dat hij zong met de mooie Eleonora Buratto, was hij amper te horen.
De avond was verder buitengewoon sfeervol, maar als ik toch even mag klagen: mag in het vervolg de dj na afloop vervangen worden door een strijkje? Want afgezien van het afschuwelijke lawaai: 30-plussers in gala zien ‘shaken’ is echt geen gezicht.
Er was één iemand die vrijdag node gemist werd. Fred Lingen, boegbeeld en verpersoonlijking van de opera, had hierbij moeten zijn. Ik troostte me met de gedachte dat er tegenwoordig in de hemel vast ook live-streams worden uitgezonden…
De live-stream van het Opera Gala is nog tot en met 14 november terug te kijken op The Opera Platform.
40Reacties
Ik heb me toch wel beetje afgevraagd waarom er een opera gala (niet de goedkoopste kaarten) opgevoerd word, 50 jaar terugkijken, snap best dat we niet alle solisten van de afgelopen jaren terug kunnen krijgen , op het toneel, niet op de video, die kan ik thuis ook bekijken, men is denk ik te laat gestart met het vragen van bekende en iets minder bekende solisten, een Michael Schade, John Osborn, Bryn Terfel hadden toch echt wel willen komen, als ze ruim van te voren waren gevraagd. bubbels, ik heb ze niet gezien; nee ik vond het een niet zo geslaagde avond, waar, Eva Maria Westbroek stal de show, kon ook niet anders, zij was de gewaarde solist die wel vantevoren gevraagd is, en natuurlijk Prinses Beatrix, ook die is gevraagd, vandaar waarschijnlijk ook het ballet. Nee bij een 65 jarig jubileum blijf ik thuis.
“Mag in het vervolg de dj na afloop vervangen worden door een strijkje? Want afgezien van het afschuwelijke lawaai: 30-plussers in gala zien ‘shaken’ is echt geen gezicht.” 🙂 🙂 Ocherme!
Een dj op een operagala, dat geteisterd werd door afzeggingen en programmawijzigingen en afgezien van EMW niet opgeleukt werd door ECHT grote namen. Want op zo’n avond gaat het om de spectaculaire namen, niet zozeer om de muzikale inbreng. Naast EMW had een John Osborn, een Placido D. of een (andere) held uit het verleden een opzienbarende acte de présence moeten geven: Kiri, Nelly….. Het komt me allemaal een beetje over als de jaarlijkse feestavond van de operettevereniging uit Diedierikswolde, met notabelen uit ALLE naburige dorpen (“jazeker, meneertje!”). Alles had in één klap goed kunnen komen als De Pasja tijdens een feestrede zijn opvolger Riccardo Muti had aangekondigd. Maar dat moment van explosieve vreuge wordt waarschijnlijk bewaard voor het honderdjarig bestaan.
Helmaal waar Basia, het lawaai van de DJ was oorverdovend.Thuis zet je zoiets af, maar hier ben je overgeleverd aan dit geweld. Natuurlijk vonden al die BN ers, die van z’n levensdagen niet naar de opera gaan het waarschijnlijk geweldig en daar doet DNO het kennelijk voor! Voor mensen met klassiek geoefende oren was het een grote dissonant op verder wel een aardige avond in gala.
Eva-Maria Westbroek was de ster van de avond met haar twee sterk gezongen bijdragen uit opera’s die zij recent zong in de Metropolitan in New York.
In tegenstelling tot mevrouw Jaworski vond ik de compositie van Tan Dun juist heel verrassend en buitengewoon mooi uitgevoerd. De staande ovatie was zeker terrecht.
Het koor van DNO zong op topniveau de Einzug der Gäste en inclusief de toegevoegde champagne choreografie, was dit een fantastische smaakmaker van de verder een beetje voortkabbelende avond.
De video compilatie tijdens de Candide ouverture met beelden uit het rijke verleden van DNO was verrukelijk voor de enkeling in de zaal, die bijna al die voorstellingen in de Stadsschouwburg heeft gezien. Dat brengt mij bij het feit, dat prinses Beatrix een lijvig boekwerk over 50 jaar Opera kreeg aangeboden, dat ik ook wel wilde hebben, maar mij niet werd aangeboden, terwijl ik toch meer dan 55 jaar meedraai in het wereldje van de Nederlandse Opera en dat kun je van de oude vorstin toch bepaald niet zeggen!
Domingo, Terfel e.d. zijn ongetwijfeld niet te betalen. En de harde muziek… Ach, voor mij hoefde het ook niet, na het balletgala in september had je het ook, dan maar aan de andere kant staan.
Alle Nederlandse zangers bij elkaar vond ik echt erg leuk en allemaal goed. Over EMW hoef ik niks meer toe te voegen. Alleen Tan Dun kon me niet bekoren, maar hij weet wel hoe het moet en daar is niks mis mee.
Wellicht dat de grote lijn ontbrak, maar zo te horen waren er wijzigingen en afzeggingen.
Ik ben het wel met Hans van Verseveld eens, dat het boek ook aan andere mensen aangeboden had kunnen worden. Het ligt er nu voor 70 euro!
Al met al, ik vond het een mooie avond, wellicht ligt het aan je verwachtingen.
Ach ja… Fred… Die heb ik ook gemist!
Wat een flauwe opmerking over de vorige koningin zeg. De Oranjes gaan altijd met het geschenk aan de haal. Dat was tijdens het defilé op Soestdijk al zo, en dat is op de artiestenparade aan de Amstel blijkbaar niet anders.
Wat bij dit alles ontbreekt (of het moet in de eindeloze toespraak van Pierre Audi ter sprake zijn gekomen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik toen achter mijn laptop even in slaap ben gesukkeld)is de blik vooruit. “Wie terugkijkt staat met zijn rug naar de toekomst” is een uitgekauwd managers cliché, maar in dit geval wellicht toch van toepassing. Mijn indruk is dat DNO zich nog steeds ziet als het middelpunt van de operawereld in Nederland, terwijl ik als argeloze operaliefhebber dat steeds minder zo ervaar. Kleinere gezelschappen maken met minder (financiële) middelen ook hele mooie, of regelmatig mooiere, producties. Live streaming vanuit Londen en New York biedt de mogelijkheid voor een fractie van het geld dat een toegangskaartje bij DNO kost, internationale topproducties bij te wonen. Af en toe doet DNO me denken aan de voetbalclub uit dezelfde stad. Ze zien zichzelf nog steeds als de beste, terwijl in werkelijkheid hun rol steeds minder toonaangevend wordt.
Natuurlijk feliciteer ik DNO met haar 50-jarig jubileum en afgaande op de recensie van Basia was het een feestelijke avond. Ik heb grote waardering voor het werk dat Pierre Audi heeft gedaan. Hij heeft mij vele fantastische voorstellingen bezorgd.
Ik sluit me aan bij Onno: zo belangrijk is DNO niet meer voor mij. Er zijn inmiddels genoeg alternatieven die mij net zo veel, zo niet meer genoegen geven. En voor minder geld. De MET HD live transmissies in de bioscoop bijvoorbeeld. Maar ook de Operadagen Rotterdam, met veel kleinschalige producties op verrassende locaties in velerlei vorm.
Heerlijk, een gala! jammer dat ik er niet bij was 😉
@Leen Opera in Pathe is ideaal, het is lekker dichtbij huis, beeld en geluid zijn meestal dik in orde…je hoeft geen helse rit te maken met het OV naar Amsterdam v.v. (incl die vieze metro), als het maar even te laat is afgelopen ben je tussen 1 en 2 uur thuis.
Ik houd niet van gala’s, maar vind het best als die voor anderen georganiseerd worden. Opera is een gesamtkunstwerk en het is jammer als stukjes uit hun context worden gelicht. Toch maar gegaan, want als je al meer dan 25 jaar bijna alle opera’s in het Muziektheater hebt gezien, dan wil je dit ook een keer meemaken. Wel grappig om een keer het publiek in het Muziektheater zo opgedirkt te zien . Dat maakt me ook weer heel blij dat ik normaal in een gewone broek en een net overhemd naar de opera kan en me dan niet ongemakkelijk voel. Ik vind het altijd een gedoe als ik op trips naar München en Wenen mijn smoking mee moet sjouwen en zo verplicht wordt tot ruimbagage.
En al die mensen die zeuren dat ze toch zulke trouwe klanten zijn en geen cadeau krijgen, kunnen zich misschien troosten met de gedachte dat zij al zovele jaren van hun landgenoten zoveel mooie opera cadeau krijgen. Want dat mag je wel zeggen voor een kunstvorm die – overigens geheel terecht – flink gesubsidieerd is.
De disco na afloop was reden om al snel in een passende gelegenheid een goed glas rode wijn te heffen op 50 jaar DNO. Die disco was na het feest in de zaal een afknapper.
Zonder de Oranjes was de opera in Nederland er bekaaider van afgekomen.Nadat Willem van Oranje de regeringszetel in De Haag gevestigd had, werden er al opera’s uitgevoerd.Tussen 1681 en 1804 werden er opera’s uitgevoerd in de Casuaristraat en de Assendelftstraat in Den Haag.Koning stadhouder Willem III en zijn gemalin Mary Stuart bezochten in 1681 een voorstelling in het nieuwe operagebouw van de heer Strijker in Amsterdam. Koning Willem I, II en III subsidieerden De Koninklijke Franse Opera in Den Haag uit eigen zak en bezochten de voorstellingen regelmatig. Dit gezelschap heeft bestaan van 1804 (nog onder Lodewijk Napoleon) tot 1918. Koningin Wilhelmina was betalend lid van De Wagner Vereniging.Haar kleindochter prinses Beatrix bezoekt de opera al jaren.Nu zij meer tijd heeft komt ze vaker.Dat haar een gedenkboek wordt overhandigd is niet meer dan terecht.
@Rudolph Duppen: kleine correctie: 1804, dan praat je over de Bataafse Republiek en Schimmelpenninck. Lodewijk Napoleon werd pas koning in 1806. Koning Willem III stimuleerde aanstormend (opera)talent trouwens op álle fronten (de pensionaires) en hield daar zelfs een liaison aan over (de affaire met Eléonore d’Ambre, de Franse Nachtegaal, die rond 1878 bijna tot een dynastieke crisis leidde).
Inderdaad U heeft gelijk. 1806.Ik kan als enig excuus aanvoeren dat het al laat was.Ik wilde alleen aantonen dat er in Nederland al eeuwen opera’s worden uitgevoerd en dat we geen “cultural backwater” waren zoals zo vaak wordt beweerd.
Wat ik al eerder heb gezegd.
Vind dit niet netjes van de Opera. Kijk degene die al jaren naar de Opera gaan los of met abonnement komen niet in aanmerking voor dit Gala ,kunnen ook het feest niet meemaken ,daar de prijzen voor de gewone man (en daar is Opera toch eigenlijk wel voor bedoeld) te hog zijn.
En ja ik zit ook niet wachten op een amuse en buffet na.
Ja natuurlijk zit de zaal vol met genodigde en sponsoren.die nooit naar de opera gaan en nu vooraan zitten.
Waarom niet een gala avond voor deze mensen o.a sponsoren dat hoort wel.
Dan later een avond voor de vaste bezoekers die al jaren abonnement hebben zoals ik b.v.
was 6 ging al met mijn ouders naar de opera,later was 14 van mijn kranten wijkje abonnement gekocht en nu nog steeds abonnement ja zelfs nu van mijn A.O.W.. Ben er door omstandigheden 3 jaar uit geweest.
een mooie avond voor normale prijs en doe dsnn het boek voor de helft van de prijs als dank.
Ben zeer teleurgesteld in de directie.
nog even er wordt gezegd we hebben Fred Lingen zo gemist , ja natuurlijk is dat zo maar ik heb node Cristina Deutekom en
sorry verder ging iets fout ook Jan Derksen.
Deze 2 zijn toch wel degene die de nederlandse opera opde kaart hebben gezet
@Rudolph Duppen: inderdaad, dat altijd maar weer elkaar napraten dat Nederland na Sweelinck muzikaal niets meer voorstelde, moet maar eens afgelopen zijn!
Ik heb recent het heen en weer geschrijf gevolg wat betreft de heer P.K. De Haan. Ik heb dit ganse gedoe even laten bezinken en kom tot het volgende : 1) mevrouw of mijnheer de web-master mag ik vragen in de toekomst mensen te verplichten bij het operagebeuren te blijven 2) dat mijnheer De Haan overschotten van gelijk heeft wanneer hij meer als suggereert dat deze site geen reclameblad is voor een of ander evenement, school of privé- aankondiging. 3) mensen die denken dat ze op operagebied het warm water hebben uitgevonden en de kraan erbij zouden veel beter wel eens goed lezen wat mr. De Haan te vertellen heeft en dankbaar gebruik maken van wederzijdse kennis wat de operawereld veel interessanter maakt dan het elkaar afmaken met “ik heb gelijk” attitudes. Dat hij scherp uit de hoek kan komen weten we maar dat hij het meestal bij het rechte eind heeft, is een certitude. Tenslotte stel ik voor dat de web-master maar eens werk maakt en personen aanraadt zich strikt te houden aan het doel van dit forum. Het zou een goede zaak zijn en democratisch dat mr. de Haan terug schrijft met op latijn gesteunde syntaxis. Met dank en gegroet.
Ik begroet de heer de Haan graag terug! Wellicht was hij bij het Gala? Ik zie uit naar zijn reactie. Aangezien hij het altijd bij het rechte eind heeft, zijn zijn commentaren een enorm gemis.
Beste heer Horsmeier!
Ik heb inderdaad Cristina Deutekom ook gemist in het filmpje, maar het schijnt dat zij in een flits toch voorbij gekomen is….
Jan Derksen meen ik zelf wel gezien te hebben..
Maar ik ben het met U eens dat beide wel wat uitgebreider in beeld hadden mogen komen.
Zoals ik langer geleden Stefan Caprasse heb kunnen doen inzien dat afkatten niet persoonlijk bedoeld hoeft zijn en we ons vervolgens mochten verheugen in zijn – eerste- terugkeer, zie ook ik Pieter K. de Haans
bijdragen graag weer tegemoet. Zolang er maar niet met scherp geschoten wordt. Sommigen kruipen overigens na een losse maar als venijnig ervaren flodder in hun schulp, zoals helaas, nog langer geleden, bij Antonio het geval was. Na deze aangeschoten Bossche Italiaan terugverwelkomd te hebben moesten we constateren dat deze enthousiaste operaliefhebber na een kennelijk als sneer
opgevatte opmerking definitief afhaakte.
Ik onderschrijf Jacques Liers` suggestie aan het adres van de hoofdredacteur, echter met dien verstande dat voor enig diverterend
aan-, bij- en afvallen plaats moet kunnen blijven op ons Magazine
dat tenslotte m.i. de operaliefhebber in ruime zin als doelgroep heeft, hetgeen toch ook mag blijken uit die intussen al weer zo`n tien afleveringen tellende – hoe heet ook al weer die luchtige Place de l`Opera rubriek – zonder dat wij als reageerders ons hoeven te verlagen tot Twitter- en Facebookgedrag.(Van dergelijke sociale media heb ik overigens slechts een vermoeden wat die inhouden.)
P.S.
Vive Plage/Cité de l’Opera!
Ik betreur het ten zeerste dat dhr. P.K.De Haan niet langer deel uitmaakt van het forum. Zijn bijdragen waren altijd “to the point” en vooral qua stijl en inhoud “van het betere soort”.
Tevens deel ik de mening van dhr. De Haan en dhr. Liers : dit forum is er om uiting te geven aan “bevindingen” die al eens durven verschillen.
So what ? Het is er niet om , zoals aangehaald , persoonlijke- of reclame doeleinden.
Mr. P.K. De Haan : ik stel uw mening op prijs , dus welcome back !
Ik geloof, Hella Georgette, dat wij aardig op een lijn zitten.
Prettig ook dat u uw `van het betere soort` van aanhalingstekens hebt voorzien, zou anders zo naar OSM geriekt hebben. En de diversiteit van ons forum ervaar ik juist zo als weldadig, evenals – in toom gehouden – uitweidingen. Wat al dan niet verbloemde reclame-uitingen betreft: zoals reeds door mij opgemerkt is opera ons aller pakkie-an. En aangaande Jacques Liers` advies aan de web-master: ik bevind mij zeer wel bij diens liberale – vooruit, laat ik er ook eens een elitaire uitsmijter tegenaan gooien – Fortiter in modo, suaviter in re.
Ik heb het gala gevolgd via de livestream, vrijdagavond. Goed idee, die uitzending. Ik vond de kaartjes ook te duur Zeker als dat betekent dat ik moet betalen voor een DJ. Een DJ godbetert!! En dan had ik ook nog eens een outfit met alles erop en eraan moeten aanschaffen… Daar heb ik toch echt geen budget voor. Ik mag me graag een beetje kleden voor een operabezoek, maar een nette rok, jasje en sjaal vind ik wel genoeg. Ik vond het verder een aardige avond. Zij het niet het once in a lifetime uit de folder. Leuke film aan het begin. Fijn dat mevrouw Westbroek er was. En het stuk uit Le Nozze heb ik ook met veel plezier gekeken. Maar het was allemaal zo hap snap. Stukje dit, stukje dat. Hoezo? Waarom? Het voelde een beetje als uitgenodigd worden voor een chic diner waarbij opgediend wordt wat er dan toevallig nog in de koelkast lag.
En nu op naar de Dialogues! Daar kijk ik echt heel erg naar uit.
De discussies op dit forum volg ik trouwens altijd graag. Of de bijdragen nu van deskundigen, zelfverklaarde kenners, liefhebbers of wie ook komen. Dus kom maar op met die reacties! Maar wees wel aardig voor elkaar, zoals op de site staat. Er is genoeg gekift op de wereld.
(PS)
Horribile visu!!
Fortiter in re, suaviter in modo.
Als zeer regelmatige bezoeker van Place de l`Opera heb ik kunnen constateren, Maria, dat Jordi in zijn ogen onheuse of weinig beschofte reacties zeer snel verwijdert.
PS
Evenals trouwens te weinig ter zake doende reacties.
Geachte Mevr.Basia Jaworski.
Even over Vorst Igor heb ergens gelezen dat volgend seizoen deze opera op het programma staat. Het zou dan de Met. productie zijn,maar als deze dan wordt overgenomen zou het wel jammer zijn want deze is zonder de ouverure en dat is juist een der mooiste ouvertures vind ik zelf .Maar inderdaad wel erg lang. Maar toch hoop dan dat de dirigent ??? er opstaat deze wel uit tevoeren. InLang geleden dezeopera door de voormalige Ned.Opera ooit opgevoerd was schitterende voorsteling met o.a Mizzi van der Lanz ,Cora Canne Meijer ‘;Johan van der Zalm, Casper Broecheler.
Ik vind het erg jammer dat mijn bijdragen door sommige onder U alleen maar als verkapte reclame wordt gezien, en dat U niet wilt zien dat ik U alleen maar attendeer op producties met jong operatalent dat ervaring moet opdoen en rollen op het CV moet zien te krijgen zodat ze wellicht ooit als de nieuwe Eva Maria Westbroek zo’n gala kunnen opluisteren.
Nogmaals, reclame is vooral voor dingen die winst geven, deze producties zijn niet voor de winst, daar moet meestal (mijn) geld bij.
Ik was wel aanwezig bij het gala en heb er erg van genoten.Met heel weinig repetitie tijd en veel afzeggingen, heeft DNO er toch nog iets moois van gemaakt. Ik trof gelukkig veel trouwe operabezoekers maar ook mensen die nog nooit een operahuis van binnen hadden gezien.Behalve directeuren van andere kunstinstellingen zag ik ook de dochter van Cristina Deutekom en een aantal oud medewerkers van de opera.De avond moet ook worden beschouwd als een fondsenwervingsavond. Ze hadden alleen iets minder moeten strooien met vrijkaartjes.
Beste mevrouw Göetjes met uw “reclame voor het goede doel” heb ik niet zoveel moeite. Echter, zou u niet iedereen keer op keer “heilig” willen verklaren op dit forum!
Alleen aan het begin van een nieuwe zin is u met een hoofdletter…
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/821/
😉
https://www.youtube.com/watch?v=7pNxU4ck8BI
Vrijkaarten? Voor wie? Waarom heb ik niets gehoord? Zijn ze mijn adres kwijt? Ik kom ook al meer dan 25 jaar bij DNO! Hier moet even iets niet goed zijn gegaan!
Dat komt door mijn tijd in Duitsland meneer Il Grand’Inquisitor….
Ik zal het niet meer doen, maar het voelt op de één of andere manier niet respektvol genoeg… 🙂
Ik ben er nog steeds verbijsterd over in Basia`s verslag van het Galaconcert te hebben moeten lezen over dat popgebeuren na afloop. Zou het Concertgebouworkest in een vergelijkbaar geval eveneens menen zijn gasten op zo`n daverende uitglijer te moeten onthalen? Zou DNO werkelijk van mening zijn geweest daarmee zijn gasten te plezieren, in de veronderstelling dat operaliefhebbers dan pas écht uit hun dak gaan?
De kijkcijfers van Bloed, zweet en aria`s zijn al evenmin vrolijkstemmend.
Maar wist ik eigenlijk al niet dat liefhebbers van klassieke muziek en opera hier zó in de minderheid zijn? Hoe vaak zie je nou op die interessenlijstjes bij NRC-vraaggesprekken met prominente Nederlanders na `muzikale voorkeur` iets anders vermeld dan popmuziek?
Hopelijk is het dit jaargetijde dat me zo doet somberen. Laat ik maar eens een Libiamo opzetten.
Ik ben niet naar het galaconcert geweest; als 5e rangzitter vond ik het wel wat duur! Waar ik me over verbaasd en aan geërgerd heb is die afgrenzing ’50 jaar’. Hoezo? Alsof er daarvoor geen mooie opera in Nederland te horen en te zien was! Ikzelf ben begonnen in 1960 (*1946) en herinner me nog goed een pracht-Aida met louter Nederlandse zangers (Brouwenstijn, Delorie, Kaart, Baylé, Van Mill, Hoekman, Spierenburg, olv Den Hertog), Benvenuto Cellini met Gedda en Gerry de Groot, La Forza del Destino met Brouwenstijn, Peerce en John Shaw, Fidelio met Brouwenstijn en Windgassen, I Puritani met Moffo, Lucia met Zeani en Pavarotti, Simone Boccanegra olv Dorati, Don Giovanni met Scipio Colombo en een keur aan Nederlandse Donna’s en Zerlina’s, Otello met Guichandut, Gerry de Groot en Colombo, Mimi Aarden’s en Cora Canne Meijer’s Carmen, en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, om niet te spreken van al die prachtige operaprodukties in het Holland Festival! Het zijn stuk voor stuk (jeugd-)- herinneringen die ik koester.
Die keuze voor 50 jaar is wel wat arbitrair maar komt niet geheel uit de lucht vallen. Op 11 december 1939 gaf de Nederlandsche Opera-Stichting zijn eerste voorstelling (Die Zauberflöte). Het gezelschap werd in 1964 opgeheven. Later dat jaar werd De Nederlandsche Opera Stichting opgericht. Op 17 november 1965 beleefde het nieuwe gezelschap zijn eerste voorstelling: Der Rosenkavalier. Dat is nu 50 jaar geleden, vandaar dat DNO het lopende seizoen ook met Der Rosenkavalier is begonnen.
Tussen de eerste en de tweede stichting zit een jaar zonder voorstellingen. Deze discontinuïteit zal de aanleiding zijn geweest om de nadruk te leggen op die 50 jaar, waarover thans wordt gesproken.
Zo is (was) het maar net, Theo. Als tiener (*1940) en al operagek
las ik eens in het Elseviers Weekblad van mijn vader het commentaar over een plan in de Europese hoofdsteden van elk deelnemend land een complete productie, dus met zangers en al, te laten rouleren. De kop van dat artikel, waarvan de strekking was dat dat dan voor de zangers van de Nederlands Opera in het buitenland een afgang zou betekenen, luidde: `Ruilen doet huilen`. Waarop ik in mijn ingezonden brief zei dat die kop inderdaad het geval zou zijn, maar met dien verstande dat men zou huilen van spijt niet eerder kennis gemaakt te hebben met zangers als o.a. de hierboven door jou genoemde. De brief werd geplaatst, zij het dat de inhoud nagenoeg onleesbaar was geworden doordat de meeste letters door elkaar gehusseld afgedrukt waren. Maar gelijk had ik wèl en ik koester met je mee!
PS
Het moge duidelijk zijn dat ik met `hierboven genoemde zangers` onze Nederlands zangers bedoel.