De tien spraakmakendste artikelen van 2015
Place de l’Opera publiceerde dit jaar 676 artikelen, waaronder 217 recensies van voorstellingen, concerten, cd’s en dvd’s. Op de laatste dag van het jaar een terugblik aan de hand van de tien spraakmakendste bijdragen.
Macbeth mislukt bij De Nationale Opera
Het spraakmakendste artikel (in de meest letterlijke zin van het woord) was zonder twijfel onze recensie van Macbeth bij De Nationale Opera. Niet alleen werd het artikel ruim 7.000 keer gelezen, er werden ook 100 reacties onder geplaatst, waarbij de gemoederen (zoals wel vaker) hoog opliepen. Regisseur Andrea Breth zal zich in de handen gewreven hebben…
Jessye Norman: haar stem klinkt voort
Op een heel andere wijze spraakmakend was het gesprek dat we hadden met diva Jessye Norman. De Amerikaanse gigant vertelde tijdens een interview in de Royal Albert Hall in Londen uitgebreid over haar zang, haar leven, haar levensbeschouwing en haar memoires.
In memoriam: Fred Lingen
In januari verloor de Nederlandse operawereld één van zijn iconen: Fred Lingen. Fred was één van de grondleggers van het Wagnergenootschap en artistiek adviseur van de Vrienden van De Nationale Opera. Nog steeds worden zijn passie, zijn kennis en zijn verhalen gemist.
Naast Fred Lingen ontvielen ons dit jaar nog vele andere operagrootheden, onder wie Elena Obraztsova, Jon Vickers, Nikolaus Lehnhoff, Luc Bondy en Aafje Heynis.
De weg van Ekaterina Levental
Place de l’Opera-redacteur François van den Anker maakte in 2015 negen fraaie podcasts. Eén van de meest persoonlijke: een gesprek met harpiste en zangeres Ekaterina Levental over de voorstelling De Weg, gebaseerd op haar vlucht uit Oezbekistan.
Het operaconcert van het jaar
Heel veel Nederlands vocaal talent kwam in mei bij elkaar voor een benefietconcert van het Staetshuys Fonds, door Place de l’Opera-recensent Peter van der Waal betiteld als “het operaconcert van het jaar”. Hij schreef: “Deze avond bewijst maar weer eens dat we in Nederland wel degelijk het juiste vocale talent hebben rondlopen. Maar een heleboel van die zangers wachten op de juiste kans. Laten we hopen dat dit concert de aanzet hiertoe is en dat de nationale operagezelschappen en concertpodia in de toekomst meer aandacht aan solisten van eigen bodem zullen besteden.”
Butterfly: Kremer debuteert bij de Reisopera
Aan aandacht voor solisten van eigen bodem geen gebrek op Place de l’Opera. Ook in 2015 voorzagen we de Nederlandse zangers van een stevige spotlight. Onder anderen Mattijs van de Woerd, Ruth Willemse, Iris van Wijnen, Helena Rasker en Lenneke Ruiten kwamen uitgebreid aan het woord. En dus ook Annemarie Kremer, die in september haar debuut maakte bij de Nederlandse Reisopera in de rol van Cio-Cio-San in Madama Butterfly. In het gesprek onthulde ze onder meer een aanstaand optreden bij de Metropolitan Opera in New York.
Een eiland voor de ziel aan de Bosporus
De schrijvers van Place de l’Opera bezochten dit jaar weer tal van meer of minder exotische oorden om er opera te beleven. Niet voor de hand liggend, maar wel geslaagd was een bezoek van uw hoofdredacteur aan Istanbul, waar het Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra flink aan de weg timmert.
Andere uitvluchten waren er naar onder meer het Verbier Festival, de Schubertiade in Schwarzenberg en de jaarlijkse openluchtproductie van de Israeli Opera aan de voet van de berg Masada.
De Ring in Bayreuth
Bijzondere vermelding in het kader van buitenlandse producties verdient het vierdelige verslag dat redacteur Peter Franken schreef over Der Ring des Nibelungen in Bayreuth. Met bijzonder gedetailleerde beschrijvingen bracht hij de Wagner-cyclus van het walhalla in Bayreuth naar de computer- en tabletschermen in Nederland.
De Ring in Dessau
In mijn ogen één van de leukste, amuserendste bijdragen van het jaar: het relaas van vijf jonge Nederlandse studenten/musici die samen naar het Oost-Duitse Dessau reden om Der Ring des Nibelungen te bezoeken, onder de muzikale leiding van landgenoot Antony Hermus. Een smakelijk verslag!
Reisopera brengt diep ontroerende Orphée
Gisteren werd de productie verkozen tot Opera van het Jaar: Orphée et Eurydice van de Nederlandse Reisopera. Recensente Laura Roling beschreef de voorstelling na de première in mei als “het product van een gelukkig huwelijk tussen zang op topniveau en een intelligente, sfeervolle regie”.
Orphée was één van de hoogtepunten van het afgelopen jaar. Als redactie hopen we op vele nieuwe hoogtepunten in het komende jaar!