Cité de l’Opera: Michael, Moyra en Anna
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 18.
Mag het nog?
Op allerlei manieren uiten mensen uit de operawereld hun goede wensen voor het nieuwe jaar. Michael Fabiano, die de laatste weken enthousiast twittert over de positieve reacties op zijn Lensky in Jevgeni Onjegin bij het Royal Opera House, meldt zich met een tekst met als kernbegrip: ‘Do!’ De tenor maakt in zijn nieuwjaarsrede een boeiende verbinding tussen de loopbaan van Richard Nixon (“his ability to rebuild himself to become the 37th President of the United States is notable”) en die van zangeres Adele (“I look up to her for her excellence in being a warrior for her work”).
BLOGGED: New Years message to you, my friends. Read it here! https://t.co/ZSHbUAOLdu
— Michael Fabiano (@MichaelFabiano) January 5, 2016
Verlichting en ontroering
Reisopera-directeur Nicolas Mansfield schreef een echte nieuwjaarsboodschap voor zijn publiek en collega’s, die qua sfeer mooi paste bij de productie van Amahl and the Night Visitors. Die was afgelopen weekend maar twee keer te zien. Hopelijk volgt er aan het einde van dit jaar een reprise.
WENS VOOR 2016 #Happy2016 #gelukkignieuwjaar pic.twitter.com/ivzNEnOiyZ
— Nederlandse Reisopera (@Reisopera) January 1, 2016
Iederéén wil wel naar Ariodante
Coen wil met René en René wil ook best met Coen, Ilja wil met haar dochter Sam, Caryanne denkt met Stijn een leuke avond te hebben, Moyra wil met Quince (we hebben het hier duidelijk niet over een concert van de Toppers), Siene meldt zich aan met Julia – hopend dat die niet wéér ziek is – en Jacobien wil met haar vader. Maar die maakt weinig kans, want pa heeft geen Facebook en dat is wel de bedoeling als ze kans willen maken op gratis kaarten.
A good start of the year.. win tickets for Händel's Ariodante! Read more on Facebook: https://t.co/ejdQ8mNLup pic.twitter.com/O87C2YujsB
— De Nationale Opera (@DutchNatOpera) January 4, 2016
Boe
Bern Noack tekende in de Neue Zürcher Zeitung op wat er veranderd is aan het gedrag van het publiek in theaters en concertzalen. Zoals de groepjes mensen die meteen na de laatste noot de zaal verlaten. “Von Berührung, Erschütterung, Freude keine Spur”, stelt de schrijver teleurgesteld vast.
Über das Benehmen im Theater: «Nur noch zwei Minuten . . .»: Ein ungeschriebener Vertrag will, dass die Z… https://t.co/zPMTKrPMrh @NZZ
— Dirigent (@dirigent) January 4, 2016
New voices, new visions
Het eerste halfjaar van 2016 zal in het teken staan van de toekomst van opera. Vijf interdisciplinaire teams gaan in het kader van het Opera Forward Festival van De Nationale Opera producties maken. Een eerste indruk van het werk van één van de operateams is al te vinden op de website van Opera Forward.
Opera maken doe je zo: https://t.co/bWcHckEZIG #operaforward #newvoices #newvisions #NewTalent pic.twitter.com/67XLTUAYTg
— Opera Forward Festival (@Opera_Forward) January 4, 2016
Fashion victim
Zou Thomas Oliemans zijn Papagenokostuum uit Amsterdam gewoon op Marktplaats gezet hebben? Wat Peter Coleman-Wright hier draagt, lijkt verdacht veel op de kleding van Oliemans als Papageno. De regisseur van Die Zauberflöte heet ook bij de English National Opera Simon McBurney, dat zal de gelijkenis wel verklaren. The Magic Flute is – in het Engels dus – vanaf februari weer in Londen te zien.
We're back! Lacking in #mondaymotivation? So is Papageno by the looks of things… #ENOFlute pic.twitter.com/d56trHudrx
— English National Opera (@E_N_O) January 4, 2016
Lied met Lex
De hele maand januari laat Lex Bohlmeijer liederen (hij zegt: liedjes) van Hugo Wolf horen in zijn radioprogramma Passagio. Iedere werkdag hoort u op NPO Radio 4 twee stukken uit het Italienisches Liederbuch.
Zometeen in Passaggio weer twee liedjes van Wolf's Italienisches Liederbuch. Dit was de eerste aflevering: https://t.co/57i7bVmRp6
— Lex Bohlmeijer (@lexbohlmeijer) January 4, 2016
Om naar uit te kijken in 2016
“Smachtende strijkers, weemoedige houtblazers, prachtmelodieën en een drievoudig noodlottige afloop.” Zo beschrijft muziekjournalist Mischa Spel de opera Pique Dame in NRC. Volgens de krant is die productie van De Nationale Opera – naast onder meer een boek van Julian Barnes over Sjostakovitsj – iets om naar uit te kijken in het nieuwe jaar.
Deze dertien mooie dingen kun je in 2016 verwachten: https://t.co/pNocs74s99 pic.twitter.com/cRENe0fhnz
— NRC Cultuur (@nrccultuur) January 4, 2016
New kids on the block
We doen even alsof we er, net als NRC, verstand van hebben en werpen een blik vooruit. Een echte ‘rising star’ komt met een net iets oudere ‘rising star’ komend voorjaar naar Amsterdam: Benjamin Appl zingt op 25 mei, begeleid door James Baillieu, in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. De bariton en de pianist brengen een programma met liederen van Hahn, Schubert en Muhly. Deze week is de zanger enkele malen bij de BBC te horen.
Benjamin Appl and Graham Johnson perform songs by Schumann, Mendelssohn, Brahms and more: https://t.co/97baRkDBvp pic.twitter.com/bq1KYXRxX4
— BBC Radio 3 (@BBCRadio3) January 4, 2016
Decent exposure
Twee sterren uit de wereld van de opera met een nogal verschillende komaf zijn mezzo Joyce DiDonato en zanger/componist Rufus Wainwright. Ze spraken in december samen in de New Yorkse Subculture Club over de vraag of er een nieuw, jong publiek is voor opera en hoe je dat bereikt. Hun antwoord: exposure. Het verslag van het gesprek is te vinden in The China Post.
"…I think for about 400 years opera has been at a critical point" @JoyceDiDonato & @rufuswainwright on opera today https://t.co/P0tn2UGkr7
— Canadian Opera Company (@CanadianOpera) January 2, 2016
Schaunard eet oliebol
Voor de Nederlandse bariton Peter Bording eindigde 2015 met de toekenning van de Schaunard Award door de lezers van Place de l’Opera. De zanger woont op Ibiza, dat verklaart de nogal groene vegetatie buiten. Hoewel de oliebol een nadrukkelijk Nederlands accent vormt op deze foto.
https://twitter.com/PeBoCoNL/status/682874088587669504
Vals
U hebt op Place de l’Opera nog niet gelezen over het recente huwelijk van Anna Netrebko, en na dit artikeltje begrepen we zelf weer waarom je dat, als het dan moet, wel een beetje smaakvol moet brengen.
Anna Netrebko und der handygeile Russenpopstar https://t.co/6w0pEwJNxA
— Manuel Brug (@ManuelBrug) January 3, 2016
Plongeon du nouvel an
In het Zwitserse Verbier zijn ze wel wat gewend. Grote sterren uit de klassieke muziek, uiterst betrouwbare journalisten, ook uit Nederland. Maar als in dat land duizenden gekleed in zwemkleding en met een ijsmuts van een worstmerk op het hoofd de zee in rennen op de eerste dag van het jaar, dan haalt dat de Twitter-feed van het eerbiedwaardige festival. Dit berichtje werd geretweet.
Des dizaines de milliers de Néerlandais plongent dans la mer pour célébrer le Nouvel An https://t.co/uniNI67b92 pic.twitter.com/pneirjNmsI
— 20 Minutes (@20Minutes) January 1, 2016
The Hall online
Wigmore Hall doet niet alleen enorm hip op Twitter, met ingang van dit nieuwe jaar komt er ook moderniteit in de aloude concertzaal.
Newsflash! Our first ever live stream is a surprise concert on Jan 28, as well as live 16/17 season launch! Timings and details next week!
— Wigmore Hall (@wigmore_hall) January 5, 2016