AchtergrondCD-recensiesFeatured

Discografie: Ariodante

Händels mooiste? Het wordt weleens gezegd over de opera Ariodante. Aan de hand van vier prachtige Ariodante-vertolksters licht Basia Jaworski een aantal opnamen uit.

Volgens kenners is Ariodante dé Händel-opera om mee te beginnen. De handeling is helder, makkelijk te volgen en zelfs (min of meer) logisch. Alle succesvolle ingrediënten zijn aanwezig – liefde, jaloezie, seks, verraad – en tot besluit is er een happy end. Al met al een Hollywood-achtig sprookje.

De muziek is een verhaal apart. De Händel-liefhebber krijgt genoeg om van te smullen. Bij ‘Dopo notte’ zal zijn hart sneller gaan kloppen en bij ‘Scherza infida’ zal hij een traantje wegpinken. Zelfs de Händel-hater zal het daar niet drooghouden.

Ann Murray
Ik ken maar één opname op dvd (BluRay in mijn geval) en daar ben ik niet echt gelukkig mee. De productie van David Alden (English National Opera, 1996) werd zeer enthousiast ontvangen en nog steeds zijn de (voornamelijk Engelse) critici er dol op. Voor mij is de productie te Freudiaans en te weinig subtiel.

Ariodante MurrayChristopher Robson is een horror als Polinesso. Nog afgezien van het idiote idee om de rol met een countertenor te bezetten – de partij is gecomponeerd voor een vrouwelijke alt – voldoet zijn stem niet. Meer wil ik er niet over kwijt.

Joan Rogers is een mooie Ginevra en Lesley Garrett een nog mooiere Dalinda, maar de rest van de rollen is niet echt adequaat bezet. Behalve Ariodante zelf dan. Ann Murray stelt nooit teleur en dat doet zij ook hier niet. Wat een artieste!

Het English National Opera Orchestra onder leiding van Ivor Bolton klinkt gewoon saai.

Voor wie dat op prijs stelt: er zijn Nederlandse ondertitels (Arthaus Musik 108126).

Hieronder de trailer van de productie:

https://www.youtube.com/watch?v=WKcZAk4Buho

Janet Baker
Luisteren naar Janet Baker is altijd een feest. Haar Ariodante klinkt ouderwets warm. Warmbloedig ook. En ook de sopranen Edith Mathis (Ginevra) en Norma Burrowes (Dalinda) zijn een echt plezier om naar te luisteren.

Ariodante BakerJames Bowman (alweer een countertenor!) als Polinesso is gewoon een vergissing – het zij hem vergeven. Maar de jonge Samuel Ramey is werkelijk fantastisch als de koning. Alleen al voor hem wil je de opname niet missen.

Raymond Leppard dirigeert zijn English Chamber Orchestra bedeesd en aangenaam (Philips 4739552).

Hieronder Janet Baker in ‘Dopo notte’:

Anne Sofie von Otter
Wat mij betreft de mooiste opname die er is, voornamelijk vanwege Marc Minkowski en zijn formidabel spelende Musiciens du Louvre. Luister maar naar de heerlijk dansante ouverture: hier wordt een mens (deze mens, althans) blij van.

Ariodante von OtterEwa Podles is de beste Polinesso ooit, daar komt niemand in de buurt. Ook Richard Croft (Lurcanio) heeft eigenlijk geen concurrent: zijn zeer aangename, lyrische tenor klinkt verliefd en om verliefd op te worden.

Anne Sophie von Otter is een ontroerende Ariodante (haar ‘Scherza infida’!). Haar stem mengt ook erg mooi met Lynne Dawsons Ginevra (Archiv 457 271-2).

Hieronder Von Otter en Minkowski over ‘Scherza infida’ en het door Minkowski gekozen tempo:

Joyce DiDonato
Alan Curtis dirigeert veel behoedzamer dan Minkowski. Minder dansant ook en minder transparant. En de blazers klinken soms een beetje vals.

5099907084423_clamshell_Layout 1Joyce DiDonato (Ariodante) en Anne Sophie von Otter zijn aan elkaar gewaagd. De eerste klinkt wat feller en standvastiger, ook in haar grief, terwijl de tweede de droefheid zelve is. De eerste is een in zijn eer gekrenkte held, de tweede een brok verdriet. Maar in ‘Dopo notte’ is DiDonato echt niet te verslaan. Bovendien vind ik haar voordracht mooier en accurater.

Marie Nicole Lemieux is een fantastische Polinesso en Karina Gauvin een zeer vrouwelijke Ginevra (Warner Classics 50999 07084423).

Hieronder Joyce DiDonato in ‘Dopo notte’ (live-opname uit Salzburg):

Vorig artikel

Sarah Connolly zingt Ariodante bij DNO

Volgend artikel

Opera in de media: week 3

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

5Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    13 januari 2016 at 11:30

    Mooie, smaakmakende discografie Basia. Dank.
    Ik mis alleen de opname op Harmonia Mundi met de Freiburgers, de onvergetelijke Lorraine Hunt en haar collega-mezzo Jennifer Lane.

  2. Shmulik
    13 januari 2016 at 13:34

    Badankt, Basia. Weer een mooie opsomming. Helemaal eens m.b.t. Minkowski, wat een prachtige opname. Nog een week wachten.

  3. Gerrit Jan Zijlstra
    13 januari 2016 at 15:08

    Prachtig Basia, die Joyce DiDonato.

  4. John de Jong
    13 januari 2016 at 20:38

    Dank voor dit fijne overzicht.

    De Minkownski-opname is geweldig mooi, zo vol van afwisselend lief, leed en levenslust.
    Het was een memorabele VARA-matinee destijds (de de opname is van kort daarna). Adembenemend. Een van mijn meest gedraaide opera-cd’s.

  5. Annemieke Wielinga
    28 januari 2016 at 20:39

    ik heb ook nog de DVD van Ariodante met Ann Hallenberg op de plank staan. Die draai ik eerder als Cd dan dat ik er naar kijk als ik heel eerlijk ben. Mijn persoonlijke favoriet is Joyce Didonato. Op dit illegale filmpje zingt ze live met een gebroken been..( ze zit niet lui te wezen ) Maar ik ben ook enorm onder de indruk van Sarah Connolly. Tijdens de foyeravond ook bijna omgevallen toen Sandrine Piau ” even” kwam zingen…niet te missen. En volgende jaar Joyce Dinonato weer te zien als Ariodante in Londen!!