Bioscopen vertonen Boris Godoenov
Verschillende bioscopen in Nederland vertonen op maandag 21 maart live een voorstelling van Boris Godoenov vanuit het Royal Opera House in Londen. Bas-bariton Bryn Terfel zingt de titelrol in Moessorgski’s opera. Richard Jones verzorgt een nieuwe regie.
Boris Godoenov is de enige opera die Modest Moessorgski geheel voltooide. Het stuk is gebaseerd op een drama van Poesjkin en gaat over de zestiende-eeuwse tsaar Boris Godoenov. Het Royal Opera House heeft gekozen voor de eerste versie van de opera, uit 1869, die flink verschilt van de tweede versie die Moessorgski een paar jaar later creëerde.
Met Boris Godoenov creëerde Moessorgski één van de grootste en meest complexe rollen voor bas-baritons. De wereldwijd veelgeprezen Bryn Terfel neemt die rol maandag op zich. In de recensies na de première eerder deze maand werd zijn vertolking zeer geroemd.
Terfel wordt vergezeld van onder anderen John Graham-Hall als prins Shuisky, John Tomlinson als de monnik Varlaam, Ain Anger als Pimen en Kostas Smoriginas als Andrey Shchelkalov. De zangers worden begeleid door het Royal Opera-orkest onder leiding van chef-dirigent Antonio Pappano.
De enscenering is van de hand van Richard Jones, die eerder Il trittico regisseerde bij de Royal Opera. Jones’ regie draait om Boris’ schuldgevoel en afkeer over de dingen die hij heeft gedaan om aan de macht te komen.
Boris Godoenov wordt in 53 bioscopen in Nederland vertoond. Zie voor een overzicht van de deelnemende bioscopen www.royaloperahouse.nl.
Hieronder de trailer van de productie:
14Reacties
Het regent sterren voor deze productie. Wat deze uitvoering extra aantrekkelijk maakt is dat voor de originele versie is gekozen. “For the first time, the Royal Opera is presenting the original 1869 version of the score, the seven scenes played straight through without an interval in just over two hours, rather than the “definitive” version that Mussorgsky completed three years later. Thus there’s no Polish act, and no scene in Kromy Forest, and some characters, such as David Butt Philip’s strikingly well sung Grigory, aka the False Dmitry, remain sketchily defined, but in this notoriously unfocused masterpiece Jones still manages to sustain the dramatic thread with remarkable assurance.” (The Guardian)
Hartelijk dank voor deze informatie. Bij een aantal bioscopen staat een pauze aangekondigd en ook een verkeerde tijdsduur en eindtijd.Ik heb net nog een kaartje besteld voor deze voorstelling in Eye.
Klopt! In de originele versie van 1869 ontbreekt de Poolse akte. En dus ook de Kromy-revolte. Deze laatste werd in de 1872-versie geschreven in de plaats van de door de censuur geweigerde scene voor de St-Basile kathedraal (de beschuldiging van Boris door de “fool of God”). In de meeste hedendaagse uitvoeringen worden de beide scenes gegeven (wat een goede oplossing is). Verder zijn er nog heel wat verschillen in details – zo is het ganse bedrijf in de vertrekken van de tsar muzikaal grotendeels verschillend met oa een totaal verschillende en langere grote monoloog van Boris…
Wie vanavond niet kan of de productie nog een keer wil zien: zondag is de encore.
Encores zijn slechts in enkele cinema’s, verschillend per plaats en tijdstip.
Zou goed kunnen, Leen. Ik had omdat ik vanavond niet kan op de site van Vue Cinemas gekeken (de vroegere JT-bioscopen) en daar staat dat in hun bioscopen de encore zondagmiddag is.
Zo’n 50 mensen keken vanavond in Cinerama Rotterdam naar een geweldige uitvoering van Boris Godoenov. Wat een formidabele zanger en acteur is Bryn Terfel toch!
Het was voor mij een eerste kennismaking met een live uitvoering vanuit het ROH. De introductie beperkte zich tot een korte inleiding door Katie Derham en een kort vooraf opgenomen interview met Terfel en Pappano tijdens een pianorepetitie.
Ongeveer in de 5e scene was er ruim 5 minuten geen verbinding met London (was dat in andere cinema’s ook zo?). Dat was ontzettend jammer, temeer omdat de hele opera ongelooflijk spannend in elkaar steekt en de muziek o.l.v. Pappano ‘high voltage’ was. Ik ging helemaal op in het persoonlijke drama van Boris Godoenov.
@Leen: ik snap (met alle techniek van nu) eerlijk gezegd niet dat die verbinding nog steeds de zwakke schakel kan vormen bij het fenomeen ‘opera in de bioscoop’. Maar ik weet wel dat zo’n storing, en zeker een van vijf minuten, behoorlijk kan frustreren. Vooral omdat je jezelf de rest van de voorstelling ongetwijfeld afvraagt: was het dat of krijgen we nog meer voor de kiezen?
Je enthousiaste betoog over de voorstelling zelf zorgt er overigens wel voor dat ik ga proberen een bioscoop te vinden die eerste paasdag de encore vertoont. De site van de vroegere JT bioscopen is echter allesbehalve duidelijk in dit opzicht.
Gisterenavond was er geen storing in Eye in Amsterdam. Ik vond het geluid zelfs beter dan in Pathé Tuschinski. De uitvoering was goed maar niet erg Russisch. Het was mij te esthetisch, te gestyleerd en te afstandelijk. Meer een gezongen toneelstuk. Het was mij niet rauw genoeg.De slotscene was niet ontroerend. Toch de moeite waard.
Ik was ook bij de uitzending in Cinerama en heb ook erg genoten. Erg jammer van die technische problemen, het begon met scherp beeld en daarna werd het beeld minder scherp, en daarna bleef het beeld 5 minuten ‘hangen’. Vraag me dan af of dit dan aan de ontvangst in de bioscoop ligt. Maar afgezien daarvan, het is een meer dan ideale manier om van een avond opera te genieten en -eigenlijk mag je dat niet vinden, maar keer op keer ervaar ik het zo – ik vind de ervaring intenser dan in het echte theater; je zit er veel meer bovenop (als de beeldregie goed is)…al het gestress om de laatste trein te kunnen halen en garderobe/buffet perikelen heb je niet, ideaal dus en het is nog eens stukken goedkoper en comfortabeler.
Het orkest is ook beter hoorbaar en er zijn interessante interviews met de uitvoerenden, allemaal dingen die je mist in het theater. Dat de uitvoering net niet russisch genoeg zou zijn kan kloppen, ten dele dan, de stem van Terfel is misschien net iets te licht voor wat men gewend is te horen in deze rol, maar dat maakte de figuur van Godoenov daardoor kwetsbaarder. Maar Terfel compenseerde dat ruimschoots door zijn fantastische acteerprestaties; Daarbij: dit soort (epische) werken overstijgt het typisch russische. Ik vond het ook een verademing dat er niet geactualiseerd werd zoals tegenwoordig de maat is (en de makkelijkste manier). Dus geen Putin imitator en geen oligarchen…:-) De muziek zegt genoeg, die hoeft niet zo nodig verbeeld te worden door een personage ten tonele te voeren uit onze tijd (en daarmee door de strot van het publiek te worden geduwd). Je voelt toch wel waar het om gaat (complimenten voor regisseur Richard Jones).
@Maarten-Jan: ik woon zelf in het midden van het land en kan bij de Vue Cinemas (vroegere JT) in Deventer, Apeldoorn en Amersfoort een kaartje voor zondag kopen. In Arnhem lukt het weer niet. Geen idee wat voor beleid daarachter zit. Ben trouwens benieuwd of de encore inclusief technische storing is …
@Kees-Christiaan: ik vermoed: geen beleid!
Aangezien uit bovenstaande reacties blijkt dat er ook storingsvrije uitzendingen zijn geweest neem ik aan dat je in de encore een Boris zonder technische haperingen krijgt voorgeschoteld. Ik probeer ondertussen uit te vinden of Carolus Nijmegen paaszondag meedoet met het herhalingsaanbod …
@Kees-Christiaan: Boris Godoenov wordt eerste paasdag ook als encore in Nijmegen (Carolus) vertoond. Aanvang 12 uur.
Vanmiddag deze indrukwekkende Boris in Carolus (Vue) Nijmegen als encore gezien (zonder ook maar een enkele hapering en met prima geluid).
Interessant om deze oerversie in zeven taferelen voorgeschoteld te krijgen, maar ik vond het (mede door de regie van Richard Jones die elk toneelbeeld van links naar rechts schuift) veel van een kingsize (in slow motion afgespeelde) diashow weghebben. Mooie vondst wel om het boventoneel herhaaldelijk te gebruiken om de gedachten van de getormenteerde tsaar weer te geven. Iedere keer opnieuw die scène herhalen, waarin de kleine, met zijn draaitol spelende Dmitri de keel wordt doorgesneden, was me echter iets te veel van het goede.
Mij raakte de sterfscène overigens wel, zeker toen de kleine Godoenov zijn, bijna als in een cocon weggekropen vader omduwde.
Bryn Terfel als Boris was een regelrechte sensatie. Veel indringender en veelzijdiger dan René Pape, destijds in The Met. Ook Ain Anger (Pimen) en John-Graham-Hall (Shuisky) mogen niet onvermeld blijven. Klasse-vertolkers.
Wat een topprestatie van het koor trouwens. Stralend in de juichkoren (Slawa) en verbeten in de meer opstandige klanken.