Cité de l’Opera: Jules, Elina en Rufus
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 31.
De stem van Sobibor
Op maandag 4 april overleed Jules Schelvis, overlevende en – zoals het Journaal hem typeerde – het gezicht en de stem van de meer dan 34.000 Nederlandse Sobibor-slachtoffers. Een jaar geleden vertelde Jules Schelvis tijdens een herdenkingsconcert in het Vredespaleis zijn verhaal. Mezzosopraan Marjolein Niels werkte mee aan dat concert en kent het verhaal van Schelvis daarmee uit eerste hand.
Lieve Jules, rust zacht. #erreedeentreinnaarsobibor pic.twitter.com/SCRMnW9cig
— marjolein niels (@marjoleinniels) April 4, 2016
Iestyn superstar
Countertenors zijn de nieuwe supersterren van de klassieke wereld, stelt BBC-journaliste Clemency Burton-Hill. Ze interviewde één van die sterren, countertenor Iestyn Davies.
I interviewed the excellent @iestyn_davies on countertenors, castrati, and how to keep music alive: https://t.co/cm1AeJmAse via @bbc_culture
— Clemency Burton-Hill (@clemencybh) April 4, 2016
Binnenkort in de bios
Adam Wasserman beschrijft het talent van Elīna Garanča, één van de kandidaten voor een Opera News Award, die op 10 april wordt uitgereikt. Binnenkort is ze te zien in Roberto Devereux in een Live in HD-vertoning vanuit New York.
"@elinagaranca's talents would make her a star in any century" – @OPERANEWS https://t.co/hGLeDfWqyz pic.twitter.com/6FZ0CzKW8I
— Askonas Holt (@AskonasHolt) April 4, 2016
Kathleen komt terug
Kathleen Battle en Maria Callas delen een opmerkelijke ervaring: ze werden beiden vanwege ‘wangedrag’ ontslagen bij de Metropolitan Opera in New York. Bij Callas duurde het zeven jaar voor ze werd teruggevraagd, Kathleen Battle moest 22 jaar wachten voor de huidige directeur, Peter Gelb, met knikkende knieën belet vroeg. Na goed overleg komt de zangeres terug in de Met voor een recital.
You’re Unfired: Kathleen Battle Is Returning to the Met After 22 Years https://t.co/aC40MUiDJT
— New York Times Music (@nytimesmusic) April 4, 2016
Thomas en Brigitte
De paradox van mooi en expressief: Thomas Hampson – binnenkort in Nederland – en Brigitte Fassbaender spraken erover.
Beauty or expression? Which is more important? Check out this short clip from my discussion w/ Brigitte Fassbaender! https://t.co/kqZzDGhV9j
— Thomas Hampson (@thomashampson) April 4, 2016
Master Thomas
Medici.tv heeft weer een masterclass in de aanbieding, ditmaal met bariton Thomas Hampson. De eerstvolgende wordt uitgezonden op woensdag 6 april om 15.00 uur.
Join us for free live-streamed master classes from the Heidelberg Lied Academy! @medicitv https://t.co/FBD264POXp pic.twitter.com/iuyyvFIWEB
— Thomas Hampson (@thomashampson) April 3, 2016
Fastcheck
Wie weinig tijd heeft, maar toch wil weten wat er komend seizoen in Düsseldorf en Duisburg op operagebied te zien is, kan snel de programmering van de Deutsche Oper am Rhein doorkijken. Ons viel vooral Das Rheingold op, het eerste van de vier delen van Der Ring des Nibelungen die de komende jaren worden gebracht.
Ein schneller Blick durchs neue #Spielzeitheft.#Spielzeit1617 #OperamRhein… https://t.co/j8GbEfQDGn
— Deutsche Oper am Rhein (@operamrhein) April 4, 2016
Winnaars van de Britse opera
Het koor van de English National Opera en de CavPag van het Royal Opera House waren de winnaars in het operasegment van de Olivier Awards, die afgelopen week in Londen werden uitgereikt.
The ROH's Cav & Pag wins Best New Opera Production at the Olivier Awards, while the ENO Chorus and Orchestra wins… https://t.co/lGCZ4AdKsd
— theoperacritic.com (@theoperacritic) April 3, 2016
Iestyn Davies mocht vanwege zijn rol in de productie Farinelli ook op de rode loper verschijnen. En voor wie het weten wil: de zanger droeg Hugo Boss.
Le tapis rouge. Might get one for the dining room. Here we go! #Olivierawards #FarinelliandtheKing pic.twitter.com/geGtHg7oEj
— 𝕚 𝕚 𝕕𝕒𝕧𝕚𝕖𝕤 (@iestyn_davies) April 3, 2016
Levenswijsneus
We zijn het heus niet altijd eens met Michael Fabiano, maar hier heeft hij een punt.
#Laughing is the fastest way to bond with coworkers. It translates perfectly into every language. pic.twitter.com/UuUh5U6ogH
— Michael Fabiano (@MichaelFabiano) April 3, 2016
Lisette springt
Sopraan Lisette Oropesa reist de wereld over en weet het overal leuk te maken.
Happy spring! My newsletter, filmed here in lovely Milano comes out today! Can't wait to fill you guys in! pic.twitter.com/QN3WV4QYj8
— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) April 3, 2016
Haar gesproken nieuwsbrief is te vinden op haar website.
Succes in Berlijn
Op Twitter werd afgelopen weekend veel gereageerd op de uitzending van Tristan und Isolde vanuit Berlijn. Sir Simon Rattle stond voor het orkest, Eva-Maria Westbroek was de alom geprezen Isolde.
Watching @BerlinPhil perform 'Tristan and Isolde' with very enthusiastic son. 🙂 pic.twitter.com/4eSHz59dGg
— Krister Lindblad (@KristerLindblad) April 3, 2016
Wie, bijvoorbeeld vanwege dit optreden, vindt dat sopraan Eva-Maria Westbroek de publieksprijs van de International Opera Awards verdient, kan nog tot 15 april op haar stemmen via www.operaawards.org/vote.
Counter op poster
Ergens tussen het Centraal Station en het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam vond countertenor Maarten Engeltjes ineens zichzelf.
BIG posters in Amsterdam!
16&17 april @Concertgebouw met @NedPhO_NKO #Händel pic.twitter.com/ZFGqBIf90t— Maarten Engeltjes (@MEngeltjes) April 3, 2016
Rufus kijkt terug
Rufus Wainwright, volgend jaar op tournee met Amsterdam Sinfonietta, schreef op verzoek van The Big Issue een brief aan zichzelf als 16-jarige. “I became an opera fanatic when I was 13, and that music was my religion, my saviour, my resting place, everything to me.” Zijn tweede opera komt eraan.
Gracing the cover of @bigissue this month as I deliver my Letter To My Younger Self.https://t.co/H1oXOBLjQc pic.twitter.com/vTIp7wYsbj
— Rufus Wainwright (@rufuswainwright) April 3, 2016
Cenedlaethol
Opera Cenedlaethol Cymru – wie kent het niet – heeft zijn programma voor het komende seizoen bekendgemaakt. Er is aandacht voor Shakespeare400, met onder meer Macbeth van Verdi en Kiss me, Kate van Porter, dat wordt hernomen met opnieuw de Nederlandse bariton Quirijn de Lang. Verder brengt de Welsh National Opera in het voorjaar van 2017 opera’s uit het ijzeren repertoire, La bohème en Madama Butterfly, naast een iets minder vaak gespeeld werk, Le vin Herbé van Frank Martin.
Welsh National Opera’s 2016/17 season is now on general sale @WNOtweet https://t.co/WEkHeGvYVe pic.twitter.com/2kGIVSlGAU
— WalesMillenniumCentre (@theCentre) April 4, 2016
Volgend jaar weer
Het eerste Opera Forward Festival is voorbij, gelukkig hebben we de video nog.
Thank you very much for an awesome first edition!! Watch the aftermovie here: https://t.co/sGFIgMDx06 pic.twitter.com/7JNVx3oilv
— Opera Forward Festival (@Opera_Forward) March 30, 2016
4Reacties
ter verdediging van Callas : er was helemaal GEEN sprake van wangedrag, dit is een historische onjuistheid !!!!!
In het geval van Battle wel, je kunt die twee cases niet in één adem vernoemen. Callas – hoe moeilijk ze ook kon zijn -verdient dit niet maar dat heb je met sociale media, dikwijls een medium voor debielen en roddeljagers
Beste Fred, help ons even. We zijn misschien niet allemaal op de hoogte, ik in ieder geval niet . Waar was (ter verdediging van Callas) dan wel sprake? Ik hoor het graag van je!
Goedemiddag.
Even iets geheel anders.
Met dhr.C.Horsmeier.
Ik lees nu een reactie over artikel Mariella Devia gedateerd op 5 augustus 2011,bijna 5 jaar terug Heer of Mevrouw Kappenburg kunt U even zeggen waarom nu pas alstublieft ben daar wel nieuwsgierig naar.
c.horsmeier@snelnet.net
@Leen: Maria Callas was in 1956 ingehuurd door de toenmalige Met-intendant Sir Rudolf Bing en mocht toen de Norma zingen tijdens de openingsavond van het seizoen. Twee jaar later ontbond Bing het contract omdat hij en La Divina het niet eens konden worden over de rollen die Callas zou gaan zingen. Dit leverde een fors schandaal op maar van wangedrag van de sopraan was geen sprake. Wie dat beweert, verdraait de historie.
Bing nodigde Callas overigens in 1965 weer uit. Haar Tosca-vertolking vormde het slotakkoord van haar New Yorkse carrière. Corelli/Tucker en Gobbi waren haar collega-zangers.