Met besluit seizoen met Chéreaus Elektra
De Metropolitan Opera sluit zijn bioscoopseizoen op zaterdag 30 april af met Elektra van Richard Strauss. Het is de laatste productie van de in 2013 overleden regisseur Patrice Chéreau. Nina Stemme zingt de hoofdrol.
Patrice Chéreau creëerde deze productie in 2013 voor het Festival d’Aix-en-Provence. Enkele maanden later overleed hij. Zijn werk leeft echter voort. Zijn Elektra deed later de Scala in Milaan aan en staat sinds 14 april op het programma van de Metropolitan Opera in New York. Regisseur Vincent Huguet brengt Chéreaus ideeën in uitvoering.
Drie artiesten hebben de productie van begin af aan meegemaakt: dirigent Esa-Pekka Salonen, mezzosopraan Waltraud Meier (als Elektra’s moeder Klytämnestra) en sopraan Adrianna Pieczonka (als Elektra’s zus Chrysothemis). Zij zongen in Aix-en-Provence en Milaan, en zullen ook in New York op het toneel staan.
De titelrol wordt vertolkt door Nina Stemme. Deze Zweedse dramatische sopraan zingt bij alle grote operahuizen ter wereld, met name in rollen van Richard Wagner, maar ook in bekende Strauss-partijen als Salome in de gelijknamige opera, de Marschallin in Der Rosenkavalier en dus Elektra.
Het wordt de eerste keer dat Stemme de rol van Elektra bij de Met zal zingen. Eerder deze maand zong ze de partij nog bij de Deutsche Oper in Berlijn en in november vorig jaar vertolkte ze Elektra bij de Wiener Staatsoper.
De rest van de cast bestaat uit de Amerikaanse bas-bariton Eric Owens als Elektra’s broer Orest en de Duitse tenor Burkhard Ulrich als Aegisth, Klytämnestra’s minnaar. Ulrich maakt zijn debuut bij de Met.
De Amerikaanse sterzangeres Renée Fleming presenteert de Live in HD-voorstelling. In Nederland is Elektra te zien bij Pathé, CineMec en Theater de Speeldoos in Baarn.
14Reacties
Roberta Alexander is de vierde zangeres die deze productie van begin af aan heeft meegemaakt en zij heeft hiermee ook in de Scala van Milaan gestaan.
Zij zingt de rol van de vijfde maagd die in het regieconcept een zeer prominente rol heeft gekregen. We kunnen Roberta Alexander dus ook 30 april vanuit de Met bewonderen.
@Gilbert, dank voor deze waardevolle aanvulling. The Met is nooit zo scheutig met castgegevens als het over de kleinere rollen gaat.
Hartelijk dank voor deze informatie. Ik zie dat ze deze rol ook zal zingen bij de Finse Nationale Opera in Helsinki in september, bij de Staats Oper, Unter den Linden in Berlijn in oktober en november en bij het Gran Teatre del Liceu in Barcelona in december a.s.Het gaat in alle gevallen om dezelfde productie.
Heeft u er ook zo’n zin in vanavond? Anthony Tommasini van de NY TImes is erg enthousiast! http://www.nytimes.com/2016/04/16/arts/music/review-elektra-at-the-met-does-full-justice-to-strausss-masterpiece.html?_r=0
Wat een fantastische recensie in de NY TIMES. Ik verheug me er zeer op. Ik kwam nog een programmaboekje tegen van een voorstelling van Elektra in Salzburg op 24 augustus, 1989 onder Claudio Abbado in de bekende regie van Harry Kupfer met Brigitte Fassbaender als Klytämnestra, Eva Marton als Elektra, Cheryl Studer als Chrysothemis, James King als Aegisth en Franz Grundheber als Orest.Ik hoop vanavond op een voorstelling van dezelfde orde.
Het moet zijn 14 augustus, 1989. Karajan was in juli overleden. Ik heb het condoleance register nog getekend. In de etalage van de beste banketbakker van Salzburg stond een marsepeinen taart met daarop een afbeelding van Herbert von Karajan met marsepeinen rouwband.
Hopelijk ook met veel toeschouwers. Meestal blijft het bezoekersaantal bij opera’s die niet tot het ijzeren repertoire behoren beduidend achter. Helaas.
Tuschinski was gisterenavond redelijk goed bezet maar inderdaad minder dan anders. Deze verpletterende uitvoering verdiende een uitverkocht huis.
Pathe Schouwburplein Rotterdam: Madama Butterfly – uitverkocht, Roberto Devereux – halve zaal bezet, Elektra – nog geen 40 stoelen bezet! HELP! Een van de beste opera’s ooit gecomponeerd, en bijna niemand die het weet, interesseert of er geld voor over heeft.
En wat een topuitvoering weer. Ik sta er versteld van hoe Nina Stemme kan zingen én acteren (slot: door alleen maar voor zich uit te kijken – wat ging er niet door die blik heen). Fantastisch orkestrale opbouw door Salonen. In het begin denk je: wat zacht (is het geluid wel goed afgesteld?), maar Salonen doseerde perfect naar het verpletterende einde , prachtig geregisseerd door Chéreau. Ook zo mooi dat Chéreau Klytaemnestra niet als een eendimensionale heks neerzette. Als je luistert naar de muziek en je kent de hele mythologie (Agamemnon wilde hun dochter Iphigenia offeren voor goede wind, hij verdween vervolgens jaren in de Trojaanse oorlog – en wat Klytaemnestra betreft hopelijk dood ) dan krijg je ook sympathie voor haar lijden (‘jedes Glied in mir schreit nach dem Tod’). Die verlossing bracht een vrijwel slaapwandelende Orest.
Op uitnodiging van Pathé konden we na afloop in de foyer nog enkele glazen wijn nuttigen en kregen zelfs een uitgebreide bittergarnituur aangeboden. We hebben nog lang nagepraat.
Geheel met Leen Roetman eens.Waar zijn de echte operaliefhebbers? In Amsterdam speelt wel een rol dat je door het massa toerisme bijna een veldslag moet leveren om bij Tuschinski te komen.Bezoekers hebben dat er kennelijk wel voor over voor bekende opera’s. Ik hoorde wel commentaren in de trant van spannend maar ik houd niet van die muziek. Juist de muziek draagt hier bij tot de enorme spanning.
Klytämnestra hier geen schreeuwende psychopaat maar een vrouw gekweld door angsten en hunkerend naar liefde.Ik denk dat wij als bioscoopbezoekers meer hebben genoten van de gezichtsuitdrukkingen van Nina Stemme en de andere vertolkers dan de bezoekers in de Met.De herkenningsscène tussen Elektra en Orestes was diep ontroerend.
Na afloop in Pathé Tuschinski ook drankjes en bij het weggaan kregen we een rol pepermunt met een strikje en een kaartje er omheen met het programma van het volgende seizoen.Het wordt mogelijk om een abonnement te nemen.
Prachtige voorstelling. Niet moeilijk te begrijpen waarom er zo weinig bezoekers waren: 3e bioscoopopera van de Met in 1 maand. Beroerde planning.
Geweldige voorstelling inderdaad. We hebben ademloos zitten kijken en luisteren. Pathe Haarlem was ook niet uitverkocht, maar nog redelijk bezet. Na afloop kregen we meteen onze jas aangereikt. Jammer. Ik had eigenlijk even tijd nodig om bij te komen. Altijd een verrassing hoe dat gaat. De ene keer is er bij een opera zonder pauze na afloop wel gelegenheid om iets te drinken, de andere keer weer niet. Maar we waren in elk geval storingsvrij, en dat is wel eens anders geweest.
Ruim 2 uur vastgenageld gezeten aan mijn stoel, adembenemend en verpletterend! Onbegrijpelijk dat er zo weinig publiek op af is gekomen…misschien een overdosis Opera in Pathe? Maar wat een heerlijke manier om opera zo te beleven, zonder al de ongemakken van een lange slopende treinreis naar Amsterdam, het gedoe bij de claustrofobische garderobe en het wachten bij de buffetten. En tel die kosten eens allemaal bij het opera kaartje op? En geweldige beeldregie houden je alert, wat me live in het theater niet altijd even goed lukt.
”Een geweldige beeldregie houdt je alert” dus