Cité de l’Opera: Roberto, Esa en Chris
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 35.
Roberto jubileert
De Franse tenor Roberto Alagna zit deze zomer dertig jaar in het vak. Zijn recente optredens bij de New Yorkse Metropolitan Opera – waar hij hoofdrollen zong in Madama Butterfly en Manon Lescaut – waren wereldwijd in de bioscopen te zien. De komende maanden staan München, Berlijn en Zürich in zijn agenda. Maar eerst zingt hij op 9 mei op Buckingham Palace en tijdens de zomer in Orange. Daar viert de tenor op 10 augustus zijn jubileum in het Théâtre Antique Orange, met echtgenote en collega Aleksandra Kurzak.
RADIO Interview | Le 10 août 2016, Roberto Alagna célèbre ses 30 ans de carrière en donnant un GALA… https://t.co/NETq9jU1EK
— Roberto Alagna (@roberto_alagna) May 1, 2016
Feest op 1 mei
Tenor Jonas Kaufmann haalde een eerder afgezegd concert in Brussel afgelopen zondag in. Hij zong, zo zegt deze recensie, met een licht baritonaal timbre.
Knap en geliefd: 02/05/16Knap en geliefdJonas Kaufmann is een toptenor, dat lijdt geen twijfel. BOZAR liep zo… https://t.co/E27MfN1KQ8
— Klassiek Centraal (@KlassiekCentraa) May 2, 2016
De omroeper van dienst
We stelden ons een ruim bemeten crapaud voor, waarin de presentator van dienst met een sigaar (de heren) of een elegant sigarettenpijpje (de dames) nonchalant door een stapel grammofoonplaten heen bladerde om er af en toe één aan de technicus te overhandigen. “Speel deze maar even voor onze luisteraars, meneer Van Aalst.” De werkelijkheid is bij NPO Radio 4 – zoals vaker – veel prozaïscher.
Visual Radio @NPORadio4 voor @PodiumRadio4 pic.twitter.com/5bUVtulBzp
— Hans Smit (@Hansznpodium) May 2, 2016
Busy Chris
Christopher Maltman is in Amsterdam voor de première van Don Giovanni, waarin hij de titelrol zingt. En hij heeft een nieuwe Facebook-pagina.
https://twitter.com/chrismaltman/status/726663449648967681
Richard Egarr: “It’s hip to be square”
De wereld was niet zo schoon in de zeventiende eeuw. “Definitely muckier”, zegt musicus/dirigent Richard Egarr – ook graag gezien in Nederland – in een interview voor de Schotse Herald.
Great article @richardegarr https://t.co/pYfFtoZBcO
— Dame Sarah Connolly (@spconnolly) April 29, 2016
When Harry met Max
Twee iconen van de moderne Britse muziek, Sir Peter Maxwell-Davies en Sir Harrison Birtwistle, werden beiden 80 in 2014. Uit dat jaar stamt een gezamenlijk interview met Tom Service van de BBC. Sir Peter overleed onlangs, Sir Harry is alive-and-kicking. Zijn The Cure en The Corridor worden tijdens het komende Holland Festival uitgevoerd.
You can hear a special @MusicMattersR3 from 2014 where Maxwell-Davies was interviewed alongside Harrison Birtwistle https://t.co/hDIWkwLSu0
— BBC Radio 3 (@BBCRadio3) April 29, 2016
Het recht op beledigen
Hebt u weleens 45 minuten naar een koe gekeken? Aaron Copland vermoedelijk wel, want hij weet waarmee dat te vergelijken is: met het luisteren naar de vijfde symfonie van Vaughan Williams. Het staat in een rijtje beledigingen van componisten onder mekaar.
This is how you insult your peers in classical music: https://t.co/OjgQj1XZh2
— Classic FM (@ClassicFM) April 28, 2016
Esa speaks
Dirigent Esa-Pekka Salonen zat er een beetje sneu bij in het stroeve interview dat Peter Gelb met hem had voor aanvang van Elektra, afgelopen zaterdag tijdens de Live in HD-uitzending. De Finse dirigent stelde in een recent – en hier al eens geciteerd – interview dat kennis over de muziek essentieel is voor het publiek om het werk te begrijpen. Hoewel het gesprekje met Gelb niet echt hielp, zullen alle opera-inleiders het vast met hem eens zijn.
Esa-Pekka Salonen breaks with custom by suggesting an audience should actually know something. Via @coopnytimes pic.twitter.com/tA61gCEQIR
— Jeremy Eichler (@Jeremy_Eichler) April 27, 2016
Underdressed for success
Voor Amerikaanse sterren is een vermelding in People Magazine (de Privé, Story en Weekend opgeteld) het hoogst haalbare. Dat geldt niet bij voorbaat voor operasterren, maar Francesco Anile kwam in de kolommen terecht door zijn onverwachte invalbeurt voor collega Aleksandrs Antonenko bij de Metropolitan Opera. Voor een kostuum was geen tijd, dus stond hij in jeans en sneakers te zingen. Kennelijk kwam de fotograaf van het beroemde roddelblad ook onverwacht.
Bravo! @MetOpera understudy makes his debut after the lead falls ill during performance https://t.co/5eRdSvli7d pic.twitter.com/NnRRRBmyXl
— People (@people) April 27, 2016
De andere Joyce
Sopraan Joyce El-Khoury maakte een zeer overtuigende indruk toen ze in mei 2013 in Amsterdam de rol van Violetta zong in La traviata. Marina Poplavskaja moest al na de eerste voorstelling afhaken en dat gaf El-Khoury de kans om zich te laten horen. Deze maand zit ze in San Diego en daar gaf ze een interview.
Meet Joyce El-Khoury (@JoyceSoprano) who sings Tatiana Bakst in our upcoming opera Great Scott https://t.co/FJXTBFVpIW. (We love her).
— San Diego Opera (@SDOpera) April 28, 2016
Help Opera op de Parade
Zowel tijdens het tweejaarlijkse Internationaal Vocalisten Concours als bij Opera op de Parade wordt Den Bosch getrakteerd op bijna gratis topmuziek. Dit jaar dreigt het traditionele Parade-optreden van Opera Zuid echter niet door te gaan door geldproblemen bij de organisatie. Een crowdfunding met interessante tegenprestaties moet het financiële gat dichten.
Opera op de Parade heeft dit jaar uw steun nodig! https://t.co/7yJ8056uEE
— Opera Zuid (@OperaZuid) May 2, 2016
Dreigement
Operazangers die in een trein of vliegtuig last hebben van medereizigers, beschikken over een uniek wapen.
Keep calm and love opera! Join us on Facebook https://t.co/HuqtGfmu1s #music #opera pic.twitter.com/iuswYqUqX6
— Merola Opera Program (@merolaopera) May 1, 2016